• Anonym (Kanske uppkopplad)

Fiber i sommarstuga?

Vi har blivit erbjudna att installera fiber i sommarstugan för runt 25000 kr. Som läget är idag klarar vi oss relativt bra med trådlös router med kontantkort som vi laddar (bytte förra sommaren från tele2s nät till Telia som fungerar bättre, men speciellt vid arbete är det alltid en viss stress hur bra uppkopplingen fungerar samt hur mycket man använder). Vi arbetar ibland från stugan och barnen är fortfarande relativt små (4 och 6 år) - så antar att det kommer att behövs bättre/mer internet så småningom, om runt 5 år eller så.. om man ska sälja kan det ju också vara en fördel att redan ha förberett för fiber. Samtidigt kostar det ju en del och vem vet kanske är framtiden helt trådlös.. Hur har ni gjort/tänkt om det?

Stugan är vinterbonad och ligger ganska nära två medelstora städer (ca 10-20 min med bil) och om man säljer kan ju ev köpare även se stugan som permanentboende. Men samtidigt kanske man aldrig säljer heller..

Har lyft frågan med min partner som är helt emot det - dock är min partner (nästan) alltid emot mina förslag (mer för en annan tråd kanske..) så skulle behöva lite mer neutral input.

• Svar på tråden Fiber i sommarstuga?
  • Anonym (BBR)

Jag hade absolut satsat på fiber! Förutsatt att inte pengarna är ett problem.

• Sven19

Har ni råd så ska ni skaffa fiber. Barnen kommer bli större och kraven kommer att öka..

Är inte säker att det går att göra efter anslutning längre fram heller.

• Kvittning

Jag hade inte skaffat fiber. Och om jag skulle köpa en sommarstuga skulle inte indraget fiber höja värdet alls om jag hade tänkt ha det som sommarstuga och om jag hade tänkt köpa det som permanentboende skulle det avgörande vara att det går att dra in fiber, inte att det redan finns. 

Har fiber i vårt extraboende som vi inte använder för att det är inte värt månadskostnaden för bredbandet för att det ska jobbas och nöjessurfas där lite då och då utan vi kör internetdelning från telefon (och köper till extra surf vid behov). 

• Anonym (Eva)

Vi skaffade fiber i förra sommarstugan och kommer få det nu i vår i nya sommarstugan. Dock betalar vi inte riktigt så mycket, det kanske är större konkurrens här i Storstockholm? Tror vi betalar 18.500 nu.

För vår del var det ett självklart val för förra huset, vinterbonat och i ett område med viss andel permanentboende på drägligt pendlingsavstånd till Stockholm.

För nuvarande hus var det också självklart, vi jobbar båda helt hemifrån nu och kommer antagligen göra det mycket mer efter pandemin än innan, och vi har tre barn i skolåldern.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (Kanske uppkopplad) skrev 2021-03-24 20:53:33 följande:

Vi har blivit erbjudna att installera fiber i sommarstugan för runt 25000 kr. Som läget är idag klarar vi oss relativt bra med trådlös router med kontantkort som vi laddar (bytte förra sommaren från tele2s nät till Telia som fungerar bättre, men speciellt vid arbete är det alltid en viss stress hur bra uppkopplingen fungerar samt hur mycket man använder). Vi arbetar ibland från stugan och barnen är fortfarande relativt små (4 och 6 år) - så antar att det kommer att behövs bättre/mer internet så småningom, om runt 5 år eller så.. om man ska sälja kan det ju också vara en fördel att redan ha förberett för fiber. Samtidigt kostar det ju en del och vem vet kanske är framtiden helt trådlös.. Hur har ni gjort/tänkt om det?

Stugan är vinterbonad och ligger ganska nära två medelstora städer (ca 10-20 min med bil) och om man säljer kan ju ev köpare även se stugan som permanentboende. Men samtidigt kanske man aldrig säljer heller..

Har lyft frågan med min partner som är helt emot det - dock är min partner (nästan) alltid emot mina förslag (mer för en annan tråd kanske..) så skulle behöva lite mer neutral input.

Eftersom ni verkar ha behov av uppkoppling som fungerar, så hade jag gjort det. 

Skillnad om man inte arbetar där, utan bara har det som sommarstuga, då hade jag kunnat acceptera att det inte fungerar så bra. 
  • Skogshuggaren

Vi valde att inte dra in fiber i vår sommarstuga när det kom till vårt område. Investeringen var väl kanske inget problem, men att ha ett abonnemang som ska betalas hela tiden när vi bara är där några veckor varje år kändes inte så intressant.

Skulle vi ändra oss så går det nog att ansluta senare.

• sextiotalist

Vi valde att inte ha fiber. Vi tar med oss mobilt internet när vi är där. Vi har alla kunnat arbeta från sommarhuset, så det mobila har visat sig har haft tillräckligt med kapacitet.

• Anonym (Ja)

Vi har precis fått fiber i sommarstugan för 23000. Jag har jobbat hemifrån ett år med 4 g modem och det har funkat Ok - men har varit lite väderkänslig. Utan fiber fick jag starta om routern ett par gånger om dagen och streamad tv hängde sig ett par ggr per kväll - nu bara funkar det hela tiden.

Vi tänkte också att 4g kanske kommer att försvinna i framtiden.

Svar på tråden Fiber i sommarstuga?