• Lillafamd

    Orosanmälan pga räkningar.

    Hej allihopa.

    Jag hoppas att nån kan hjälpa mig bli lugn, det är så att vi haft några obetalda räkningar och vi har kommit efter med, men är nu ikapp, här om dagen fick vi brev från soc att en anmälan inkommit till soc, inget mer och barnens namn. Jag ringde och fick till svar att det var pga av detta som anmälan gäller för, men jag blir inte klok, vi ska ha möte imorgon och jag har varit ett vrak i flera dagar, är det nån mer som har någon erfarenhet av detta ?

  • Svar på tråden Orosanmälan pga räkningar.
  • Anonym (Soc.)

    Obetald hyra, el eller dagisavgift renderar en anmälan. Inte vanliga räkningar.

  • Anonym (Soc.)

    Och anledningen är då att man ska kunna hjälpa familjen INNAN en barnfamilj står på gatan.

    Eller så handlar anmälan om

    Nåt helt annat som inte är kopplat till räkningarna.

    Syftet är dock detsamma. Att hjälpa familjen. Så du behöver inte vara ett vrak.

  • Lillafamd

    Det handlar om en vatten och avlop och en elräkning, vi har ju inte gjort detta med flit. Men vi mår så dåligt över att jag ifrågasätter mig själv som förälder.

  • Dexter dot com

    Är det inte jättebra om ni får hjälp med att reda upp er ekonomi, skaffa en buffert och slippa hamna i samma situation igen?

  • Anonym (Helko)

    Ni kommer förmodligen erbjudas hjälp för att få ordning på er ekonomi.

  • Anonym (sånt)
    Lillafamd skrev 2021-03-25 00:11:45 följande:

    Det handlar om en vatten och avlop och en elräkning, vi har ju inte gjort detta med flit. Men vi mår så dåligt över att jag ifrågasätter mig själv som förälder.


    Sånt renderar en orosanmälan då man inte kan stänga av el och vatten för en barnfamilj bara sådär. Det troligaste är att socialtjänsten hjälper er med en ekonomisk plan så att ni inte halkar efter med räkningar mer. 

    Detta handlar inte om att ta barnen eller stämpla er som dåliga föräldrar utan om att hjälpa er att få ordning igen.
  • Jamesdio

    Vi låg under en period ständigt efter med elräkningen och vi har fått många sådana brev. Jag har för mig att det fanns info om vart man kunde höra av sig om man hade problem med ekonomin och behövde försörjningsstöd. Vi gjorde aldrig det eftersom vi alltid betalade ikapp innan det gick till avstängning. Det hände absolut inget mer.

  • Lillafamd

    Hej alla, allt gick bra, vi pratade med dom i ca 5 min och fick förklara läget, och att vi inte behöver hjälp med ekonomin. Men som jag påpekade till dom, var att jag och säkert många andra uppskattar säkert att vi skulle vilja veta redan på kallelsen varför vi vart anmälda, infon jag fick innan mötet var att jag själv kontaktade socialen i kommunen och bad dom berätta så att jag och frun kunde få nån slags lugn. Sen är det inte alla ärenden dom kan berätta, men under förmildrande omständigheter kan dom ge info direkt. Så tack alla som svarat och lagt ner tid på att svara,

Svar på tråden Orosanmälan pga räkningar.