• Lykkelina

    Vad händer med vår dotter på natten??

    Hej!
    Vi har en dotter som är snart 14 månader gammal. Hon har sedan 6 månaders ålder sovit i egen säng och i eget rum. Det har inte varit några problem vad jag upplevt och hon har väl haft några uppvak per natt. Inget konstigt då jag ammat henne.

    För ca 1-2 månader sedan började hon ha vaken stunder på natten som ibland varade i flera timmar. Då har jag alltså suttit i vår säng med henne i famnen tyst och stilla och liksom väntat tills hon somnat för att sedan lägga henne i hennes säng. Tillslut orkade jag inte mer och la henne i vår säng. Sen dess har hon sovit i vår säng från mellan 22-23 tiden tills morgon. Det har också funkat ganska så bra för oss alla tre.

    Men nu då för ca 1-2 veckor sedan är hon som förbytt. Numer duger knappt nappen så fort hon kommer till vår säng utan nu använder hon mig som napp, varken jag eller pappa får gå upp för att tex gå och kissa på natten utan att hon blir hysterisk. Jag måste ligga på rygg med bar överkropp så hon kan hänga över mig och snutta på mitt bröst, vilket inte alls funkar för mig. Jag får inte sova alls när jag ligger såhär, men försöker jag flytta på henne eller byta ut bröstet mot napp vaknar hon och blir hysterisk. Jag gissar att hon har någon form av separationsångest men det här är något som bara visat sig just under tiden på natten då hon sover i våran säng.

    Hon somnar i egen säng från 18 och vaknar kanske en gång innan hon brukar vakna för att komma till oss. Att tillägga är att jag är gravid i vecka 6.
    Hon skriker och gråter och det går knappt att få kontakt med henne. vi vet inte längre vad vi kan göra, men vi måste hitta någon lösning för det här. Ingen av oss får någon sömn som det ser ut nu och det känns inte bra alls. Är hon otrygg, är det en fas? Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Vad händer med vår dotter på natten??
  • Anonym (Nej)

    Precis som du säger då funkar det ju inte du är gravid i vecka 6 vilket betyder att du har 6 veckor att lösa problemet för efter vecka 12 så ska man inte ligga på rygg längre då både du och barn kan ta skada av det

  • gråfågel
    Anonym (Nej) skrev 2021-03-25 10:20:54 följande:

    Precis som du säger då funkar det ju inte du är gravid i vecka 6 vilket betyder att du har 6 veckor att lösa problemet för efter vecka 12 så ska man inte ligga på rygg längre då både du och barn kan ta skada av det


    Men va. Vilka skumma kommentarer på forumet idag. Jag har legat på rygg säkerligen till vecka 25 utan skador på barn, att jag slutat har berott på att det blev obekvämt.
  • HeidiHR

    Separationsångesten hos barn är som värst runt 15 månader så det är väl där hon är nu.

    Jag har f ö en dotter som är just 15 månader och har samma problem som du. Hon ska ha tutten i munnen hela natten annars blir hon ledsen. Helst vill hon ha tutten i munnen hela dagarna också men då är det ju lättare att avleda henne med annat. Skitjobbigt men jag har tänkt försöka stå ut i avvaktan på att separationsångesten avtar och sen sluta amma helt.

    Du kanske ska försöka lägga ner nattamningen? Kan ju bli jobbigt några nätter men de verkar vänja sig snabbt!

    Jag slutade amma storebror när han var runt året, jag var då gravid med lillasyster och stod inte ut (ömma bröst samt blir illamående av amning). Föreställde mig veckor av sömnlösa nätter med ett förtvivlat barn! Istället gick det på första försöket: Pappa förklarade att det var slut på tutte och även om barnet vaknade några extra gånger första natten verkade han gilla läget. Efter två nätter med pappa sov jag med honom igen och det var inga problem.

    Ang kommentaren ovan om att det skulle vara farligt för dig och barnet att sova på rygg från vecka 12? Vad finns för källa på det? Fostret är så pass litet än, väger inte mycket och kan knappast orsaka så pass mycket tryck på nerver att det påverkar. Senare i graviditeten kan detta bli ett problem som orsakar yrsel.

  • Anonym (B)
    Anonym (Nej) skrev 2021-03-25 10:20:54 följande:

    Precis som du säger då funkar det ju inte du är gravid i vecka 6 vilket betyder att du har 6 veckor att lösa problemet för efter vecka 12 så ska man inte ligga på rygg längre då både du och barn kan ta skada av det


    Men vad är det för hittepåare på den här sidan egentligen?

    Du menar att man kan få blodtrycksfall när ett tolv veckor gammalt foster trycker på vena cava? För det är det som kan hända i slutet av graviditeten. Och händer det vaknar man, mår dåligt och vänder på sig. Sluta sitt här och skriva en massa strunt.
  • Anonym (Mia)

    Jag hade också svårt när min dotter var runt den åldern. Hon var orolig och behövde amma mer eller mindre hela natten, annars fick ingen av oss sova. När hon passerat den mest oroliga fasen, vid 15 månader ca, slutade jag att nattamma helt. Efter det blev sömnen mycket bättre.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Nej) skrev 2021-03-25 10:20:54 följande:

    Precis som du säger då funkar det ju inte du är gravid i vecka 6 vilket betyder att du har 6 veckor att lösa problemet för efter vecka 12 så ska man inte ligga på rygg längre då både du och barn kan ta skada av det


    Även om det nu skulle ligga någon sanning i det, så kan hon väl amma loggades på sida istället, eller?
  • Lykkelina
    Anonym (Nej) skrev 2021-03-25 10:20:54 följande:

    Precis som du säger då funkar det ju inte du är gravid i vecka 6 vilket betyder att du har 6 veckor att lösa problemet för efter vecka 12 så ska man inte ligga på rygg längre då både du och barn kan ta skada av det


    Aldrig har jag hört något om det, du får gärna hänvisa till källor.
  • Lykkelina
    gråfågel skrev 2021-03-25 10:28:07 följande:

    Du kanske skulle överväga att sluta amma?


    Ja det är ju något som har varit på tal, tanken var att börja trappa ner amningen efter hon fyllde 1. Vilket vi också lyckats göra, i nuläget ammar vi inget på dagen även om hon ofta frågar men då säger jag nej och det verkar inte vara några problem för henne. Tanken var ju att vi skulle börja minska på natten också men nu har ju hon lyckats öka den istället, antagligen för att hon haft fri tillgång. Vilket jag tror blir ett slut på nu. Är dock orolig om det är någon typ av separationsångest fas om hon tar skada av det då.
  • Lykkelina
    HeidiHR skrev 2021-03-25 10:37:24 följande:

    Separationsångesten hos barn är som värst runt 15 månader så det är väl där hon är nu.

    Jag har f ö en dotter som är just 15 månader och har samma problem som du. Hon ska ha tutten i munnen hela natten annars blir hon ledsen. Helst vill hon ha tutten i munnen hela dagarna också men då är det ju lättare att avleda henne med annat. Skitjobbigt men jag har tänkt försöka stå ut i avvaktan på att separationsångesten avtar och sen sluta amma helt.

    Du kanske ska försöka lägga ner nattamningen? Kan ju bli jobbigt några nätter men de verkar vänja sig snabbt!

    Jag slutade amma storebror när han var runt året, jag var då gravid med lillasyster och stod inte ut (ömma bröst samt blir illamående av amning). Föreställde mig veckor av sömnlösa nätter med ett förtvivlat barn! Istället gick det på första försöket: Pappa förklarade att det var slut på tutte och även om barnet vaknade några extra gånger första natten verkade han gilla läget. Efter två nätter med pappa sov jag med honom igen och det var inga problem.

    Ang kommentaren ovan om att det skulle vara farligt för dig och barnet att sova på rygg från vecka 12? Vad finns för källa på det? Fostret är så pass litet än, väger inte mycket och kan knappast orsaka så pass mycket tryck på nerver att det påverkar. Senare i graviditeten kan detta bli ett problem som orsakar yrsel.


    Ja jag misstänkte att det skulle vara något sådant. Det är fruktansvärt jobbigt eftersom det påverkar allas sömn.

    Ja tanken var att jag skulle börja trappa ner amningen efter 1, vilket vi lyckades göra. Nu ammas det inget på dagtid, även om hon ofta frågar men säger då nej vilket hon accepterar och som du säger är det lättare att avleda. Men så nu då har hon trappat upp nattamningen istället. Kanske får avsluta amningen helt nu istället, men kan det inte skada henne om hon är i en separationsfas?
    För jag klarar inte att amma hela natten, det är inte bara obehaget att ligga på rygg utan det gör ju fruktansvärt ont också eftersom bröstvårtorna är extra känsliga samt att jag mår mer illa av det.
  • Anonym (B)
    Lykkelina skrev 2021-03-25 12:21:29 följande:

    Aldrig har jag hört något om det, du får gärna hänvisa till källor.


    Finns inga källor på det såklart.
  • Anonym (R)

    Tänker att det kanske skulle hjälpa att sammsova/sova i samma rum ett tag? Samt vara mycket nära under dagen. Hon har uppenbarligen ett stort närhetsbehov, vilket de flesta små barn har.

  • Limeblad
    Lykkelina skrev 2021-03-25 12:21:29 följande:

    Aldrig har jag hört något om det, du får gärna hänvisa till källor.


    Har inga råd men kan angående detta säga att det enligt min BM inte är någon fara att ligga på rygg. Man kan känna obehag om venen som för blodet tillbaka till hjärtat kläms men det är ingen fara, varken för bebisen eller mamman. Det ska finnas någon äldre studie men slutsatserna som drogs från den var felaktiga och har reviderats.
  • Lykkelina
    Anonym (Mia) skrev 2021-03-25 12:13:52 följande:

    Jag hade också svårt när min dotter var runt den åldern. Hon var orolig och behövde amma mer eller mindre hela natten, annars fick ingen av oss sova. När hon passerat den mest oroliga fasen, vid 15 månader ca, slutade jag att nattamma helt. Efter det blev sömnen mycket bättre.


    Så kanske kan man bara stå ut tills det är över och sedan sluta med nattamningen. Dock är det ju fruktansvärt jobbigt i nuläget på fler sätt med amningen då det gör extremt ont och jag mår illa av det pga graviditeten, samtidigt vill jag ju att hon ska känna sig trygg.
  • Lykkelina
    Anonym (B) skrev 2021-03-25 13:16:55 följande:
    Finns inga källor på det såklart.
    Nej, kan tänka mig det! 
  • HeidiHR
    Lykkelina skrev 2021-03-25 12:37:55 följande:

    Ja jag misstänkte att det skulle vara något sådant. Det är fruktansvärt jobbigt eftersom det påverkar allas sömn.

    Ja tanken var att jag skulle börja trappa ner amningen efter 1, vilket vi lyckades göra. Nu ammas det inget på dagtid, även om hon ofta frågar men säger då nej vilket hon accepterar och som du säger är det lättare att avleda. Men så nu då har hon trappat upp nattamningen istället. Kanske får avsluta amningen helt nu istället, men kan det inte skada henne om hon är i en separationsfas?

    För jag klarar inte att amma hela natten, det är inte bara obehaget att ligga på rygg utan det gör ju fruktansvärt ont också eftersom bröstvårtorna är extra känsliga samt att jag mår mer illa av det.


    Jag tror att så länge er anknytning är bra och trygg så kommer hon inte ta skada av att ni slutar amma.

    Se det så här: hur stora konsekvenser får det för er att ni inte får sova? Amning är jättebra så länge det funkar men när det börjar tära på sömn och psyke så är det inte så bra längre. I början av en graviditet är man ju så oerhört trött också, sömnen är viktig! Om du vill fortsätta amma, försök skifta? Amma lite under dagen och sluta med nattamningen!
  • nernu

    Åh vad jag känner igen mig. Slutade amma när min lilla var ett år men hon blev sjuk så jag började igen. Big mistake. Precis då hände något med henne. Hon blev så amningsfixerad på nätterna. Ville bara snutta hela tiden. Innan kunde jag liksom stoppa in nappen i mungipan och byta ut bröstet men det gick inte längre. Hon somnade gott om hon fick ligga vid bröstet men så fort jag försökte ta bort henne fick hon frispel. Jag stog ut ett halvår. När hon var ett och ett halvt år tog jag mod till mig och slutade en natt när hon hade råkat sova utan att amma. Följande nätter var hon sur men det gick ändå förhållandevis smärtfritt.

    En del hävdar att mamman ska sova borta men så kund ejag inte göra. Känns bara grymt. Läs på om dr gordons metod. Jag körde en variant av den.

Svar på tråden Vad händer med vår dotter på natten??