• Anonym (Vad är det som händer)

    Ögonkunniga se hit!

    Hej!

    Jag har sedan flertalet månader nu har röda ögonvitor. Det har även känts konstigt framförallt på ena ögat, lite brännande känsla ibland skav men också som en ?tjockhet? i och kring ögat.

    Under de senaste dagarna har något nytt börjat hända, det ena är att om jag så börjar tåras av något fint på en film eller liknande så är ögonen sprängande röda omgående, ser helt sjukt ut.

    Likaså har det börjat bli vitt i utkanten av ögonen. Visst brukar man ha skräp i ögonen när man sovit mm men inte att det uppstår såhär mitt under dagen. Det är även någon slags vit beläggning på kanten av ögat som visserligen är svår att få med på bild.

    Så ni ögon kunniga, vad kan det bero på eller vara orsakat av? Har även ett numer konstaterat förhöjt tryck i både ögonen. Varför har ingen sagt något om.

    I övrigt så känner jag mig sjuk som feberkänsla men har ingen feber.

  • Svar på tråden Ögonkunniga se hit!
  • Anonym (Vad är det som händer)

    Tilläggas kan att jag även numer vaknar upp med svullna ögonlock och vätskefyllda påsar under ögonen och det brukade jag aldrig göra förr.

  • Anonym (Vad är det som händer)
    Långbenopluto skrev 2021-03-25 13:01:50 följande:

    Vad säger läkaren?


    Jag har kollat upp trycket och ska åter dit för uppföljning. Gällande det röda så sa han inte mycket alls. Detta med denna vita beläggning har jag bara haft i 2 dagar nu och vill helst inte ens kontakta vården eftersom att jag inte tycks göra annat än söka vård för diverse åkommor. Allting startade med en infektion i lungorna för ett par månader sedan därefter har det eskalerat i div åkommor som jag aldrig tidigare haft.
  • Anonym (Optiker)

    Det låter som att du kan ha fått en ögoninflammation (konjunktivit). Dvs troligt en virusinfektion.
    Som det är idag är det ett symptom som skulle kunna vara Covid så rekommendationen blir då att hålla sig hemma.

    Högt tryck är aldrig bra. Lite beroende på hur högt trycket är och vad man tror är orsaken så kan man behöva behandling för att få ned trycket. De här två ögonproblemen behöver inte vara sammankopplade.

  • LFF

    Om vi bortser från det förhöjda trycket i ögat så låter det mycket som när jag hade virus i ögat (själva bollen). Hade haft en (i mitt tycke mild) förkylning innan och när jag kom på årsbesök till optikern för linskontroll så såg de virus i ögat. Så det var bara ut med linserna och på med glasögonen. Sen blev det återbesök ett par gånger innan virusen var borta.

    Har du varit hos en ögonläkare eller bara VC? Om bara VC, kräv remiss till ögonläkare.

  • Anonym (Vad är det som händer)
    LFF skrev 2021-03-25 14:29:22 följande:

    Om vi bortser från det förhöjda trycket i ögat så låter det mycket som när jag hade virus i ögat (själva bollen). Hade haft en (i mitt tycke mild) förkylning innan och när jag kom på årsbesök till optikern för linskontroll så såg de virus i ögat. Så det var bara ut med linserna och på med glasögonen. Sen blev det återbesök ett par gånger innan virusen var borta.

    Har du varit hos en ögonläkare eller bara VC? Om bara VC, kräv remiss till ögonläkare.


    Ögonläkaren kollade bara trycket.
  • Anonym (Grisen)
    Anonym (Vad är det som händer) skrev 2021-03-25 15:44:51 följande:
    Ögonläkaren kollade bara trycket.
    Varför var du där och varför kollades bara trycket? Det duger ju inte som ögonundersökning om det var det du ville ha?

    Kolla trycket brukar en sköterska eller optiker göra så var det ens en ögonläkare?

    Nu ser det ju inte särskilt rött ut i alla fall. Svullna ögonlock brukar vara ögonlocksinflammation (blefarit).

    Svider det när ögonen blir röda pga tårar?
  • Anonym (Vad är det som händer)
    Anonym (Grisen) skrev 2021-03-25 16:33:18 följande:

    Varför var du där och varför kollades bara trycket? Det duger ju inte som ögonundersökning om det var det du ville ha?

    Kolla trycket brukar en sköterska eller optiker göra så var det ens en ögonläkare?

    Nu ser det ju inte särskilt rött ut i alla fall. Svullna ögonlock brukar vara ögonlocksinflammation (blefarit).

    Svider det när ögonen blir röda pga tårar?


    Gick till optikern, de upptäckte det förhöjda trycket. De skickade remiss till ögonläkare, ögonläkaren kollade trycket och konstaterade att det är förhöjt, sedan tittade han om synnerven var ok. That?s it. När jag påtalar att mina ögon är röda och så har varit sedan länge tillbaka så frågar han om jag fortfarande hostar efter min lunginflammation vilket jag svarar nej på. Sedan säger han inget mer om det. Har uppföljning om någon vecka. Jag fattar inte heller.

    Samma sak är det vid varje typ av besök inom vården för min del nu, de undersöker knappt. De frågar mig om mitt blodtryck istället för att mäta själva. När örat undersöks så tittar de bara in en sekund i örat och sen är det inget mer oavsett läkare på vc eller öron näsa hals. Jag vet inte vad som pågår.
  • Anonym (Vad är det som händer)
    Anonym (Grisen) skrev 2021-03-25 16:33:18 följande:

    Varför var du där och varför kollades bara trycket? Det duger ju inte som ögonundersökning om det var det du ville ha?

    Kolla trycket brukar en sköterska eller optiker göra så var det ens en ögonläkare?

    Nu ser det ju inte särskilt rött ut i alla fall. Svullna ögonlock brukar vara ögonlocksinflammation (blefarit).

    Svider det när ögonen blir röda pga tårar?


    Missade den sista frågan, det känns obehagligt i ögonen mest hela tiden. Svider inte mer när jag gråtit men det ser verkligen riktigt illa ut, det blir sprängande rött omgående.
  • Anonym (Grisen)
    Anonym (Vad är det som händer) skrev 2021-03-25 19:10:49 följande:
    Gick till optikern, de upptäckte det förhöjda trycket. De skickade remiss till ögonläkare, ögonläkaren kollade trycket och konstaterade att det är förhöjt, sedan tittade han om synnerven var ok. That?s it. När jag påtalar att mina ögon är röda och så har varit sedan länge tillbaka så frågar han om jag fortfarande hostar efter min lunginflammation vilket jag svarar nej på. Sedan säger han inget mer om det. Har uppföljning om någon vecka. Jag fattar inte heller.

    Samma sak är det vid varje typ av besök inom vården för min del nu, de undersöker knappt. De frågar mig om mitt blodtryck istället för att mäta själva. När örat undersöks så tittar de bara in en sekund i örat och sen är det inget mer oavsett läkare på vc eller öron näsa hals. Jag vet inte vad som pågår.
    Konstigt, har inte varit med om det. Be läkaren att undersöka ögonen och ögonlocken noga i ett ögonmikroskop. Låter som blefarit eller om det är infekterat eller inflammerat från lunginflammationen. Det kan inte vara pollenallergi?
    Anonym (Vad är det som händer) skrev 2021-03-25 19:14:27 följande:
    Missade den sista frågan, det känns obehagligt i ögonen mest hela tiden. Svider inte mer när jag gråtit men det ser verkligen riktigt illa ut, det blir sprängande rött omgående.
    Känns det som det skaver?

    Att du blir röd kan vara dålig kvalitet på tårvätskan eller något annat som irriterar ögonen, men vet inte exakt från beskrivningen.
  • Anonym (Vad är det som händer)
    Anonym (Grisen) skrev 2021-03-25 21:12:34 följande:

    Konstigt, har inte varit med om det. Be läkaren att undersöka ögonen och ögonlocken noga i ett ögonmikroskop. Låter som blefarit eller om det är infekterat eller inflammerat från lunginflammationen. Det kan inte vara pollenallergi?Känns det som det skaver?

    Att du blir röd kan vara dålig kvalitet på tårvätskan eller något annat som irriterar ögonen, men vet inte exakt från beskrivningen.


    Det har varit skavande i vänster öga framförallt till och från. Pollenallergi har jag, dock så kom detta med röda ögon och den diffusa konstiga känslan i framförallt vänster öga i samband med lunginflammationen som även den satt på vänster sida - detta har alltså pågått i ett par månader. Ska se om jag lyckas få till några tårar så kan jag lägga upp foto därefter.
  • Anonym (Grisen)
    Anonym (Vad är det som händer) skrev 2021-03-26 09:14:52 följande:
    Det har varit skavande i vänster öga framförallt till och från. Pollenallergi har jag, dock så kom detta med röda ögon och den diffusa konstiga känslan i framförallt vänster öga i samband med lunginflammationen som även den satt på vänster sida - detta har alltså pågått i ett par månader. Ska se om jag lyckas få till några tårar så kan jag lägga upp foto därefter.
    Du borde behandla pollenallergin om du inte redan gör det.

    Sen låter det som som sagt som ögonlocksinflammation eller någon infektion, men det ser ju inte rött ut på bilderna.

    Enligt 1177 är det nog dags att du kollar upp det:
    "Kontakta en vårdcentral om något av följande stämmer på dig:
     
    - Du har besvär med röda och kladdiga ögon som inte har gått över efter fem dagar, trots att du har försökt lindra besvären själv.
    - Du har besvär med irriterade ögonlock som inte har gått över efter en vecka, trots att du har försökt lindra besvären själv.
    [...]
    - Du har röda, rinnande och svullna ögon som inte går över, trots att du har försökt lindra besvären själv med receptfria läkemedel mot allergi."

    Kontakta VC nästa vardag alltså.
  • Anonym (Vad är det som händer)
    Anonym (Grisen) skrev 2021-03-26 17:11:16 följande:

    Du borde behandla pollenallergin om du inte redan gör det.

    Sen låter det som som sagt som ögonlocksinflammation eller någon infektion, men det ser ju inte rött ut på bilderna.

    Enligt 1177 är det nog dags att du kollar upp det:


    "Kontakta en vårdcentral om något av följande stämmer på dig:
     
    - Du har besvär med röda och kladdiga ögon som inte har gått över efter fem dagar, trots att du har försökt lindra besvären själv.
    - Du har besvär med irriterade ögonlock som inte har gått över efter en vecka, trots att du har försökt lindra besvären själv.

    [...]

    - Du har röda, rinnande och svullna ögon som inte går över, trots att du har försökt lindra besvären själv med receptfria läkemedel mot allergi."

    Kontakta VC nästa vardag alltså.
    De ringer inte ens upp, tar ett videosamtal via kry eller liknande.
  • Anonym (Grisen)

    Även :

    "Kontakta en vårdcentral eller en jouröppen mottagning om något av följande stämmer på dig:


     
    Ögat blir rött samtidigt som det gör ont och skaver i ögat.

    [...]"

    Gå till akuten eller en annan vårdcentral.
  • Anonym (Vad är det som händer)

    Ska det se ut såhär i ögonen?

  • Anonym (Grisen)

    Det är rätt suddiga bilder så du får nog förklara vad du menar.

  • Anonym (Vad är det som händer)
    Anonym (Grisen) skrev 2021-04-01 10:46:17 följande:

    Det är rätt suddiga bilder så du får nog förklara vad du menar.


    De där klumparna i utkanten av ögonen.
Svar på tråden Ögonkunniga se hit!