• Anonym (Frågande)

Äter jag okej om jag vill gå ner i vikt?

Hej! Jag är för tillfället skadad och kan tyvärr inte röra på mig men vill försöka gå ner i vikt. Jag väger ca 125 kg och vill gå ner till 90 åtminstone (är kvinna i medelåldern).

Kl. 06:30 - dricker en kopp grönt te med pressad citron

Kl. 07:00 - äter en portion havregrynsgröt med en mosad banan, 2 dl mandelmjölk och c-vitamin brus dryck

10:00 - en kopp te med havremjölk, en apelsin och ett äpple

Kl. 13:00 - kycklinggryta med massor av grönsaker och lätt creme fraiche med paprika/chili

Kl. 16:30 - linsgryta med grönsaker, en knäckemacka med mini- keso

Kl. 19 - en skål lättfil med cornflakes

Dricker ca 2 liter vatten under dagen.

Total kalorimängd (använder en app för att beräkna) är ca 1200 per dag.

Ser det okej ut?

• Svar på tråden Äter jag okej om jag vill gå ner i vikt?
  • Långbenopluto

Varför så mycket vatten? Du riskerar vattenförgiftning eftersom det är så mycket vätska i det andra du åter.

• Anonym (Kvinna)

Jag tycker det ser bra ut, c-vitaminbrusen behöver du inte (om du inte har konstaterad brist). Det känns som mycket mat för 1200 kcal, men det beror ju på portionsstorlekar.

vattenförgiftning tror jag inte på, då var det värre för en kompis som fått för sig att dricka 6 l/dygn hon höll på flera veckor. 

• Anonym (Karin)

Det gömda sockret i tex cornflakes är ju bara dumt att tillföra. Varför äta middag 16.30 och sen fil 19.00?

Kanske behöver du fin justera det hela lite. Frukt är tex också mycket gömt socker i framförallt banan. Men även apelsin är mycket socker i. Fruktsocker iofs men ändå.

Tyvärr är det ju också så att om du inte kan röra dig så kommer du ju inte kunna gå ner i vikt. Spelar ju ingen roll gör kcal intaget ligger ju dagligen på runt 1200 vilket inte går jämt upp med det du gör av med.

Nu vet jag inte varför du inte kan röra dig. Försök att hitta en träningsform som passar

Tex statiskt tränande. Du kan ju köra med hantlar och gummiband.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Karin) skrev 2021-03-25 13:14:51 följande:

Det gömda sockret i tex cornflakes är ju bara dumt att tillföra. Varför äta middag 16.30 och sen fil 19.00?

Kanske behöver du fin justera det hela lite. Frukt är tex också mycket gömt socker i framförallt banan. Men även apelsin är mycket socker i. Fruktsocker iofs men ändå.

Tyvärr är det ju också så att om du inte kan röra dig så kommer du ju inte kunna gå ner i vikt. Spelar ju ingen roll gör kcal intaget ligger ju dagligen på runt 1200 vilket inte går jämt upp med det du gör av med.

Nu vet jag inte varför du inte kan röra dig. Försök att hitta en träningsform som passar

Tex statiskt tränande. Du kan ju köra med hantlar och gummiband.

Varför kan man inte gå ned i vikt om man inte kan träna? Titta på 600 lb life, de kan rasa i vikt på 1200 kcal/dag trots att de är sängliggande. TS är ingen 90 årig dam på 30 kg, de skulle nog stå still i vikt på 1200
  • Anonym (Frågande)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-03-25 13:20:53 följande:

Varför kan man inte gå ned i vikt om man inte kan träna? Titta på 600 lb life, de kan rasa i vikt på 1200 kcal/dag trots att de är sängliggande. TS är ingen 90 årig dam på 30 kg, de skulle nog stå still i vikt på 1200

Tack!
  • Anonym (Tätt)

Jag kan nog tycka att lunchen och middagen är lite tätt inpå varandra. Hade ätit middag närmare 18.

Kan själv inte äta frukost tidig morgon så äter frukost runt 10 tiden, lunch vid 13-14, middag runt 18.

Sen om jag blir sugen på något lite senare på kvällen så tar jag något litet.

Men vi är ju alla olika men att dra ner på sockret är oavsett bra. Även när de gäller fruktsocker.

Normalt sett så behöver vi inte dricka så mycket vatten om dagen. Kroppen säger ifrån iform av törst eller huvudvärk om vi har druckit för lite.

• Anonym (benita)

Jag skulle skippa den sista måltiden, eftersom du bara behöver tre mål mat om dagen. Men om det blir totalt 1200 så är det väl bra, fast lite väl lite. Jag skulle lägga mig på 1400-1500 kcal/dag och minska därifrån om jag inte såg några resultat. Tricket är att äta så mycket man "får" och ändå gå ner i vikt. Detta för att det inte ska bli outhärdligt i längden, man ska helst orka hålla på ett bra tag. Du väger så pass mycket att du borde kunna gå ner i vikt även på 1500 kcal/dag. 

Anonym (Kvinna) skrev 2021-03-25 13:20:53 följande:
    Exakt, jag håller med. Träning är bara en bonus när det gäller viktminskning. Kosten är 90%. Det handlar om kcal in och kcal ut. Bäst att börja med kosten och lägga till träning senare. Det är ingen brådska. 
  • Anonym (Biobonus)

Tycker det ser bra ut! Kosten är det viktigaste vid viktnedgång, och när du väger mindre kan du komma igång med träningen.

1200 kalorier är lågt när man väger 125 kg. För att ligga still i vikt behöver du ca 2270 kcal/dag, så med 1000 kcal i underskott går du ner ca 1 kg per vecka, med en låg aktivitetsnivå helt utan träning.

Hade bytt ut bananen mot rivet äpple. Inte jättestor skillnad i kalorier men lite mindre fruktsocker (triggar sötsug) och lite mer fibrer. Cornflakes är tomma kalorier och har väldigt lite fibrer men en hel del socker, byt mot osötad müsli! Då håller mättnadskänslan längre dessutom.

• Anonym (ABC)

Är det där verkligen 1200 kalorier? Jag äter också en diet på 1200 kalorier men det känns som att du äter väldigt mycket mer än vad jag gör. 

Jag äter lunch kl 11 och middag kl 19 och däremellan två knäckemackor med en skiva ost per macka + bregott alt. ett kokt ägg. 

Lunch och middag äter jag "normal husmanskost" med fullfeta produkter framför lättprodukter för smakens skull. Men de ger ju också en bra mättnad som håller länge vilket gör att portionerna blir små. 

Jag vet ju inte hur stora portioner du äter och exakt vad som är i linsgrytan men när jag la in vad jag tycker är "normalportion" av det du anger så får jag ca 1400 kalorier. Med brasklapp att linsgytan bara lades in som linsgryta och fick 370 kalorier på den träffen som gavs. La inte in något ris eller så till kycklinggrytan utan 1 dl lätt CF + en kycklingbröstifle bara. 

MEN, om du väger 125 kg så gissar jag att även 1400 kalorier är en bra dagsranson för att gå ned i vikt. Så inte alls så att jag tycker du absolut ska äta mindre, bara att jag är tveksam till att det där verkligen bara är 1200 kalorier. 

• Anonym (Frågande)

Jag väger, mäter allt och lägger in i appen. Använder inget tillsatt socker, salt eller extra fett (dock ibland lite olivolja). Sammanlagt blir det aldrig mer än 1200 kalorier.

Linsgryta var ca 250 kalorier max. Kycklinggrytan ca 280.

Grönsaker är det inte mycket kalorier i, lätt creme fraichen på 200 gr späddes ut med 1 dl vatten (typ ingen smakskillnaf) och det blev 3 portioner av den grytan. Äter ofta och lite mindre portioner, det passar mig bäst. Andra kanske bara vill eller behöver äta 2-3 gånger per dag.

Svar på tråden Äter jag okej om jag vill gå ner i vikt?