• Anonym (krångelikråka)

Granne förmodligen fått min post men

Jag bor i ett flerfamiljshus med postskåp i porten. Jag och en granne har samma efternamn och förnamn som börjar på samma bokstav. Ni kan säkert föreställa er resten. Ganska ofta genom åren har jag fått plinga på hos grannen för att jag väntat på något från posten som aldrig kommer. Allt kan ju inte skickas digitalt. Får jag grannens post så lägger jag den alltid i brevlådan om det går in eller så plingar jag på för att lämna om det är för stort för slotten.

Nu har det förmodligen hänt igen då jag beställde en grej som absolut går ner i brevlådan för två veckor sedan. Postnords app visar den också som levererad. Plingade så klart på hos grannen för att fråga efter saken men jag fick då höra av en annan granne på samma våning att namnen inte är hemma utan har åkt till landet för att undvika corona. Jag ringde grannen som sa att om det är bråttom så får jag väl be posten att öppna skåpet och ge mig försändelsen, men det gör de väl inte? Eller?

Jag känner mig lite frustrerad.

• Svar på tråden Granne förmodligen fått min post men
  • Anonym (Kolli)

Du kan kontakta företaget du handlat av och be dem reklamera mot postnord.

Du kanske kan förklara för brevbäraren när han kommer (om du har möjlighet att vara hemma) och be honom att se om det ligger ett paket med sitt namn i grannens låda?

• Anonym (F)

Nej det gör de så klart inte. Då behöver grannen skriva under nån slags fullmakt och skicka till dig först. Fast du kanske inte får den så klart :)

• Anonym (ABC)

Skulle råda dig att anmäla detta till de som delar ut posten i ett område. Jag är som din granne - jag fick väldigt mycket av min grannes post. Extremt störigt för det gav mig ett ansvar jag inte vill ta. Jag är bortrest ofta m jobbet och hans försändelser kan bli liggande i dagar, ibland längre än en vecka. Jag vill inte heller ge honom nyckel till min lägenhet bara för att ha möjlighet för att kolla om hans post hamnat hos mig. Tillslut tröttnade jag och efter att ha sagt till Postnord och även de som delar ut slutade jag säga till och kryssade bara fel och lade på lådan med vändande post. Det var det som fick både posten och min granne att ta tag i problemet. Grannen klagade för att saker kom sent och posten insåg väl att det blev ett onödigt merarbete för dem. Trist att behöva göra så, men det hjälpte iaf...

• Aikido

Vicevärden eller fastighetsägaren har nog huvudnyckel. Fråga snällt.

Annars brukar det fungera att låna en stor och elak hund. Sedan ställer man sig bara och väntar tills brevbäraren kommer, blockerar vägen ut och frågar om han eller hon kan hjälpa till med en sak.

• Anonym (krångelikråka)

Tack för svaren. Vi har båda klagat hos postnord i omgångar genom åren men de säger bara att det är svårt när vi heter samma sak och då blir det fel ibland.

• Anonym (Lösning?)

Har ni exakt samma förnamn också? Annars kan ni ju höra av er till hyresvärden/bostadsrättsföreningen och be om nya lappar på postlådorna med fullständiga namn. Pelle Persson och Peter Persson ist. för P. Persson och P. Persson. Eventuellt få tag i en dymo och skriva ut egna?

• Jonnynilsson
    Anonym (Lösning?) skrev 2021-03-25 23:17:34 följande:

Har ni exakt samma förnamn också? Annars kan ni ju höra av er till hyresvärden/bostadsrättsföreningen och be om nya lappar på postlådorna med fullständiga namn. Pelle Persson och Peter Persson ist. för P. Persson och P. Persson. Eventuellt få tag i en dymo och skriva ut egna?

Precis. Tryck ut en dymo med hela förnamnet. Hur svårt kan det vara? 
  • Anonym (A)

Med tanke på att vissa brevbärare bara läser delar av informationen när de delar ut brev är det inte konstigt att det blir fel.

I vårt förra boende fanns det ett gårdshus och ett gathus med samma nummer, och vissa lägenheter hade samma lägenhetsnummer. 

Trots att våra namn och efternamn är helt annorllunda än namnet på grannen som hade samma lägenhetsnummer hamnade vår post ofta hos honom och tvärtom.

Om ni har olika förnamn rekommenderar jag en tydlig lapp på brevlådan:
    "OBS! Vi är två som heter Svensson i huset. Bara brev till KALLE Svensson här. Brev till PELLE Svensson ska läggas i brevlådan till höger" och motsvarande på grannenns brevlåda.

Har ni samma förnamn, men olika lägenhetsnummer. kan man skriva "Vi är två som heter Pelle Svensson här i huset. Notera att bara post till lägenhetsnummer 1001 ska läggas i denna låda". 

Har brevbäraren eller fastighetsägaren nyckel till lådorna, kontakta dem och be dem att hjälpa till. Du kan ju erbjuda att visa beställningsorden/kvitto där avsändaren syns. 

Lycka till. 

• Anonym (A 2)
    Anonym (Kolli) skrev 2021-03-25 20:32:30 följande:
    Du kan kontakta företaget du handlat av och be dem reklamera mot postnord.

Du kanske kan förklara för brevbäraren när han kommer (om du har möjlighet att vara hemma) och be honom att se om det ligger ett paket med sitt namn i grannens låda?
    +1
  • Citronsaft

Fråga brevbäraren. Värsta du kan få är ju nej. Och sätt sen en färglad markering på din postlåda så dom märker skillnad.

• Anonym (krångelikråka)
    Anonym (Lösning?) skrev 2021-03-25 23:17:34 följande:

Nej vi har inte exakt samma förnamn men jag har redan hela mitt förnamn utskrivet på postlådan. Grannen har bara initial.
  • Anonym (krångelikråka)
    Anonym (A) skrev 2021-03-26 10:12:32 följande:

Med tanke på att vissa brevbärare bara läser delar av informationen när de delar ut brev är det inte konstigt att det blir fel.

I vårt förra boende fanns det ett gårdshus och ett gathus med samma nummer, och vissa lägenheter hade samma lägenhetsnummer. 

Trots att våra namn och efternamn är helt annorllunda än namnet på grannen som hade samma lägenhetsnummer hamnade vår post ofta hos honom och tvärtom.

Om ni har olika förnamn rekommenderar jag en tydlig lapp på brevlådan:
    "OBS! Vi är två som heter Svensson i huset. Bara brev till KALLE Svensson här. Brev till PELLE Svensson ska läggas i brevlådan till höger" och motsvarande på grannenns brevlåda.

Har ni samma förnamn, men olika lägenhetsnummer. kan man skriva "Vi är två som heter Pelle Svensson här i huset. Notera att bara post till lägenhetsnummer 1001 ska läggas i denna låda". 

Har brevbäraren eller fastighetsägaren nyckel till lådorna, kontakta dem och be dem att hjälpa till. Du kan ju erbjuda att visa beställningsorden/kvitto där avsändaren syns. 

Lycka till. 

Det finns inte plats på brevlådorna att skriva långa meddelanden tyvärr. Jag tror inte att luckan ens är en decimeter hög. Lägenhetsnumren är utskrivan på lådorna i alla fall.

Jag pratade med styrelsen idag men de hänvisade till posthemligheten.
  • Anonym (F)

Till er som tycker att allt löser sig bara man har rätt namn på dörr osv. Vi brukar ibland få grannens post. Hen bor på samma nummer som oss men på fel gata. Noll likheter i namn. Man kan ju undra hur det står till med uppmärksamheten ibland.

• Anonym (ökljk)

Jag har jobbat på posten och ja, ibland blev det fel. MEN, där jag jobbade ansåg chefen att vi var ett serviceföretag och vi skulle därmed göra vårt allra bästa för att det skulle bli rätt. 

Om det inkom klagomål sång på gång som gick att härleda till en specifik person (vi hade olika turer men allt fanns ju på schema så det gick att se vem som sorterat och vem som delat ut i vilket område) så fick denne gå in till chefen för samtal. Ingen bättring ledde till sparken. 

Jag körde ibland lantbrevbäraturen. Då var det ofta långa rader med postlådor som man skulle fördela posten i. Ett område hade 8 postlådor, på 6 av dem stod det Nilsson... Bonden och alla hans barn bodde i varsitt hus. Inte så jäkla lätt att dela ut post till familjen Nilsson då kan jag säga. Men till slut lärde man sig relativt bra och de insåg själva att om folk skrev familjen Nilsson bara så kunde det komma fel. 

Jag har även delat ut post med adressen: Det gula huset bakom fotbollsplanen     

Det enda som hjälper är troligen att skapa merarbete för dem genom att låta bli att vara snäll  och ge grannen sin post. Skicka tillbaka med meddelande på att det delats ut i fel brevlåda. Kommer det tillbaka igen, skriv igen: Fel brevlåda en gång till osv. 

Be grannen sätta ut fullständigt namn, när du beställer något, skriv alltid lghnr och hela ditt namn så har du gjort vad du kan. 

• Anonym

Du måste höra av dig till de (postnord / citymail) som levererar posten till lådan. Varje gång de gör fel

• Anonym (krångelikråka)
    Anonym skrev 2021-03-26 22:39:36 följande:

Du måste höra av dig till de (postnord / citymail) som levererar posten till lådan. Varje gång de gör fel

Hur vet man vilka som delar ut vad vilken dag? Båda företagen delar ut post här.
  • Anonym
    Anonym (krångelikråka) skrev 2021-03-26 22:46:11 följande:
    Hur vet man vilka som delar ut vad vilken dag? Båda företagen delar ut post här.
    Skriv till båda och förklara problemet, att posten ofta kommer fel. Kontaktuppgifter på nätet
    Postnord brukar stämpla sitt namn på kuvertet
Svar på tråden Granne förmodligen fått min post men