• stjärne

    Gravid vecka 40+5. Orolig :(

    Gravid med andra barnet och har noooooll känningar att något skulle vara på gång. Är idag i vecka 40+5 (födde min första vecka 40+4). Blir mer orolig för var dag som går att något ska gå fel, att barnet ska dö i magen mm. Skulle vilja slappna av och egentligen bara njuta av att kunna vila lite nu innan all sömnbrist drar igång igen men jag är så rädd att något ska hända med bebisen.

    Läst att det egentligen inte finns något som startar förlossningen, att allt egentligen bara är myter, men finns det något som kan hjälpa och göra att det kommer igång?

  • Svar på tråden Gravid vecka 40+5. Orolig :(
  • TowerOfLondon

    Förstår dig <3 Mitt första gick till v37 förlöstes med planerat snitt dock pga satt i säte. Andra ville jag försöka mig på föda vanligt och låta naturen ha sin gång, jo tjena gick till v41+2 krävde att bli igångsatt MVC försökte övertala fortsätta vänta. Nej önskar bli igångsatt och det är nu då vi kände minskade rörelse. Slutade med akut snitt, vi höll på att mista vår dotter om vi väntat ett dygn till. Det ska gå naturligt till det håller vi alla med om men till vilket pris, säger du inget till MVC inväntar dem gärna till v42 om inte det satt igång av sig självt. Iaf här i Sthlm är dem lite strängare. Inte för att skrämma men kolla upp dokumentär om kvinnor som går över tiden där förlossningar håller på att ändra rutiner vilken vecka som är bäst sätt igång och inte, några landsting har redan slutat invänta efter både v40 max 41 några fortsätter med v42. När vi går över tiden ökar det ju risker, kräv att bli igångsatt och lyssna på din magkänsla.

  • Lilant

    Har du en partner så ska du be denna ringa till förlossningen och be om igångsättning att göra det själv hjälper inte då dom sällan lyssnar på den oron men om en partner ringer och berättar att hen är orolig för dig och barnet så brukar dom iallefall ta in en på bedömning. Och i dom flesta län har dom som standard att sätta igång senast 41+2 nu

Svar på tråden Gravid vecka 40+5. Orolig :(