• Fri 26 Mar 2021 12:24
    513 visningar
    6 svar
    6
    513

    Min 14-mån ammar uteslutande

    Hon äter endast smakprov av mat men föredrar amning, ofta.

    Försöker få in rutiner, sitta vid bordet etc. Olika nyttiga livsmedel.

    Sa detta till BVC och de blev oroade och kom med massa pekpinnar.

    Hon måste äta mat och det nu, sa de.

    Trappa ner amningen sa de. Men jag känner min bebis, hon behöver amningen . Men hur få in mer mat i intaget?

    Fler i liknande sits?

  • Svar på tråden Min 14-mån ammar uteslutande
  • Anonym (komme­r)
    Fri 26 Mar 2021 13:24
    #1
    Nathaliesol skrev 2021-03-26 12:24:36 följande:

    Hon äter endast smakprov av mat men föredrar amning, ofta.

    Försöker få in rutiner, sitta vid bordet etc. Olika nyttiga livsmedel.

    Sa detta till BVC och de blev oroade och kom med massa pekpinnar.

    Hon måste äta mat och det nu, sa de.

    Trappa ner amningen sa de. Men jag känner min bebis, hon behöver amningen . Men hur få in mer mat i intaget?

    Fler i liknande sits?


    Hon kommer inte att sluta självmant utan du måste styra upp hennes ätande. Hon är för liten för att kunna ta ett sånt ansvar för sin mat.

    Hon behöver egentligen inte amningen längre, åtminstone inte för näring. Däremot behöver hon mat, och det pronto. 

    Om du vill fortsätta amma så får du styra upp det så att hon inte småsnuttar hela tiden utan mer äter på vissa tider med paus emellan. Erbjud mat först och därefter amning. 
  • Anonym (Q)
    Fri 26 Mar 2021 13:26
    #2

    Skulle tipsa dig om Amningshjälpens facebooksida. Där kan du få bra stöd och hjälp, då många varit och är i samma sits som du.

    Lycka till!

  • Anonym (K)
    Fri 26 Mar 2021 13:29
    #3

    Jag är verkligen för att amma länge men det här är inte bra för henne ts. Hon behöver annan mat och har gjort det ganska länge. Amning är ett superbra komplement. Läs på så förstår du varför hon behövt annan mat sedan drygt ett halvår tillbaka.

  • Anonym (Styr upp)
    Fri 26 Mar 2021 13:43
    #4

    Det börjar bli dags att se att du inte har en bebis längre, utan ett litet barn som behöver få bli större.

    Du ska hjälpa barnet få mer näring och att erbjuda mer riktig mat.

    En ettåring behöver öva sig på att tugga!

  • Fri 26 Mar 2021 19:12
    #5

    Men hur ofta ammas hon då? Du behöver ju inte sluta amma men bestämma vissa tider/situationer då hon får amma, t.ex när hon ska sova, eller en viss tid på eftermiddagen. Utöver det så måste du erbjuda mat, gör det när du själv äter och ge det du äter, det klarar en 14-månaders.

  • Anonym (Hej)
    Mon 29 Mar 2021 07:12
    #6

    Växer hon som hon ska?

    Har du testat baby-led weaning?

    Eller har du testat att hon äter mat från din tallrik?

    Min son ville också bara amma. Det som hjälpte var att sambon var f-ledig. Det hjälpte också att han började på förskolan och såg andra barn äta. När jag var hemma fick han äta mat från min tallrik.

Svar på tråden Min 14-mån ammar uteslutande