• Anonym (Mamma)

    Pollenallergi hos förskolebarn

    Jag gissar att det är fler än vi som har pollenallergiska barn. Vi har en god och tät kontakt med vården, men nu står vi alla lite rådlösa.

    Vi har en femåring som medicineras med allergitabletter, luftrörsvidgande, kortisoninhalation, kortisonässpray, koksaltlösning i nebulisator, samt ögondroppar vid behov. Trots det bråkar vi med enveten hosta och kliande ögon. Vi duschar och sköljer håret varje kväll, byter kläder, vädrar inte, har inga blommor och så klart inga djur, men den här säsongen vill allergibesvären inte ge sig. 

    Vi har inga födoämnesallergier. Möjligen lite torr hud på vintern. Däremot förkylningsastma och allergi mot myggbett. 

    Vad har vi missat? Det blir så klart en del tid bort från förskolan, även om de är förstående och låter henne komma tillbaka med hosta efter en vecka utan andra symptom (detta i samråd med barnläkare), men att vara hemma frisk varannan, var tredje vecka är ju ingen höjdare. 

    Har någon något superbra förslag att dela med sig av? Har vi tänkt helt fel kring något, eller missat nåt enkelt?

  • Svar på tråden Pollenallergi hos förskolebarn
  • pamilya

    Vilka mediciner är det hen får?

    Vi kör Aphiahsone (nässpray) varje morgon.

    Opatanol (ögondroppar) morgon, middag, kväll.

    Desloratadin (tablett) morgon, middag, kväll.

    Giona Easyhaler (inhalator) morgon, kväll.

    Viscotears innan läggdags

    Betapred (tablett) vid behov.

    Nu har min son 7 år men har haft besvär sen 4 års åldern. Tidigare fick han även dubbla upp med ögondroppar och nässpray (receptfritt tillsammans med receptbelagd).

    För två år sen opererade han bort halsmandlarna och har haft två bra somrar med mindra medicin men i år är pollenhalterna jättehöga och det är full medicinering igen. Nästa vecka har vi tid med allergiläkaren eftersom ha trots all medicin fortfarande har besvär.

  • Anonym (Nyfiken)

    Nu när ni ändå diskuterar ämnet, jag har pollenallergi med viss påverkan på andningen, vilken/vilka mediciner kan man ta då?

  • Anonym (Mamma)
    pamilya skrev 2021-03-26 19:45:00 följande:

    Vilka mediciner är det hen får?

    Vi kör Aphiahsone (nässpray) varje morgon.

    Opatanol (ögondroppar) morgon, middag, kväll.

    Desloratadin (tablett) morgon, middag, kväll.

    Giona Easyhaler (inhalator) morgon, kväll.

    Viscotears innan läggdags

    Betapred (tablett) vid behov.

    Nu har min son 7 år men har haft besvär sen 4 års åldern. Tidigare fick han även dubbla upp med ögondroppar och nässpray (receptfritt tillsammans med receptbelagd).

    För två år sen opererade han bort halsmandlarna och har haft två bra somrar med mindra medicin men i år är pollenhalterna jättehöga och det är full medicinering igen. Nästa vecka har vi tid med allergiläkaren eftersom ha trots all medicin fortfarande har besvär.


    Vi har:

    Desloratadin, morgon

    Airomir, inhalation

    Flutide, inhalation

    Montelukast, pulver, när inhalator inte hjälper

    Nasonex, nässpray

    Lecrolyn, ögondroppar.

    Koksalt i nebulisator

    Vi har haft problem tidigare år också, men inte som i år. Gissar att det inte blir bättre när de växer.
  • Anonym (Luftrenare)

    Köp en luftrenare och ställ i sonens rum, vår har gjort underverk. Efter vi köpte den så får han en paus varje natt och är som bäst på morgonen istället för att det bara byggs på konstant och krävs att det börjar regna (eller ta en dagstur till en stor galleria varje helg) för att få paus från pollen. 

    Framförallt så har det varit bra för nätterna, men även dagtid när det är som värst har sovrummet kunnat bli an trygg plats för honom. 

    Vi har en som är dimensionerad för ca 60-70 kvm i sonens rum som är 12 kvm, kände att det skadade inte att ha lite säkerhetsmarginal

    Utöver det så har vi också en pågående behandling mot gräspollen (grazax-tabletter som ska ätas i 3 år). Det har också varit väldigt bra även om just gräset inte är det största pollenproblemet. Säsongen för gräs är så lång så det läggs liksom utanpå konstant så att få bort den biten har också gjort skillnad. 

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Luftrenare) skrev 2021-03-27 08:56:14 följande:

    Köp en luftrenare och ställ i sonens rum, vår har gjort underverk. Efter vi köpte den så får han en paus varje natt och är som bäst på morgonen istället för att det bara byggs på konstant och krävs att det börjar regna (eller ta en dagstur till en stor galleria varje helg) för att få paus från pollen. 

    Framförallt så har det varit bra för nätterna, men även dagtid när det är som värst har sovrummet kunnat bli an trygg plats för honom. 

    Vi har en som är dimensionerad för ca 60-70 kvm i sonens rum som är 12 kvm, kände att det skadade inte att ha lite säkerhetsmarginal

    Utöver det så har vi också en pågående behandling mot gräspollen (grazax-tabletter som ska ätas i 3 år). Det har också varit väldigt bra även om just gräset inte är det största pollenproblemet. Säsongen för gräs är så lång så det läggs liksom utanpå konstant så att få bort den biten har också gjort skillnad. 


    Vi har redan sådana i båda sovrummen. Det blir absolut bättre, men inte bra.

    Barnets pappa behandlas med Grazax nu. Han har behandlats i två år, men vi tycker inte att hans allergi blir så värst mycket bättre. Men det är kanske något att tänka på för dottern i alla fall. Vet du från vilken ålder man kan börja?
  • Anonym (Luftrenare)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-27 09:11:23 följande:
    Vi har redan sådana i båda sovrummen. Det blir absolut bättre, men inte bra.

    Barnets pappa behandlas med Grazax nu. Han har behandlats i två år, men vi tycker inte att hans allergi blir så värst mycket bättre. Men det är kanske något att tänka på för dottern i alla fall. Vet du från vilken ålder man kan börja?
    Min son började när han var 6 år i alla fall. Var läkaren som tog upp det så hade inte kollat upp något själv innan. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Luftrenare) skrev 2021-03-28 20:38:52 följande:

    Min son började när han var 6 år i alla fall. Var läkaren som tog upp det så hade inte kollat upp något själv innan. 


    Får be maken fråga när han själv ska ta en spruta i veckan helt enkelt ????
  • Anonym (Lycka till!)

    Vid någon punkt under dagen kommer ju barnet ut, eller generellt i kontakt med mer pollen speciellt på en förskola. Själv så kan jag trots full medicinering för pollenallergi max vara ute i 30 minuter före jag är helt påverkad av min allergi. Detta är visserligen under sommaren när allt är i full blom, men poängen är detsamma. 

    Jag tror inte det finns så mycket mer ni kan göra, för även om man gör allt så är det tyvärr inte tillräckligt för vissa. Det låter som att ni kommit ihåg och anpassat allt som går.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lycka till!) skrev 2021-03-28 20:51:20 följande:

    Vid någon punkt under dagen kommer ju barnet ut, eller generellt i kontakt med mer pollen speciellt på en förskola. Själv så kan jag trots full medicinering för pollenallergi max vara ute i 30 minuter före jag är helt påverkad av min allergi. Detta är visserligen under sommaren när allt är i full blom, men poängen är detsamma. 

    Jag tror inte det finns så mycket mer ni kan göra, för även om man gör allt så är det tyvärr inte tillräckligt för vissa. Det låter som att ni kommit ihåg och anpassat allt som går.


    Så är det ju. Förskolan märker att hon blir sämre efter längre utevistelse. Jag trodde att hon skulle vara symtomfri idag, när det regnar, men jag gissar att det inte går så fort. Hon har varit bättre idag, helt klart dock.
Svar på tråden Pollenallergi hos förskolebarn