• mickanmh

    Gravid eller missfall v 6+3

    Jag är gravid i vecka 6+3. På tisdagen började jag få ljusrosa och bruna flytningar. Jag var säker på missfall. Det har kommit väldigt lite och jag känner bara lite mensvärk till och från. Gravidsymptom har jag inte känt av på en tid, förutom trött och mensvärk (kan lika väl vara pga missfall), brösten känns inte alls längre.

    Idag hade jag bokat in ett tidigt UL, förberedd på missfall. Läkaren sa att hon inte kunde se att ett missfall var på gång, "blödningen" var mycket sparsam. Hon kunde se en gulesäck så hon bekräftade att jag var gravid, dock inget hjärtljud ännu. Enligt henne såg det ut att jag var i vecka fem. Detta är inte möjligt då jag vet att vi hade sex på dag 14 i menscykeln (hade inte haft sex långt före eller efter) och min cykel är regelbunden. Om min ägglossning var sen så kan den inte ha varit sååå sen att jag bara skulle vara i vecka fem? Osannolikt att spermierna lever upp till 10 dagar?

    Jag blev inget klokare efter läkarbesöket, var beredd på missfall men nu ska jag avvakta två veckor (om inte jag börjar blöda ordentligt). I mitt huvud tyder ju allt på att fostret slutat växa efter vecka 5 och att jag ska få missfall. Detta sa hon dock inte, utan att vi vet först om två veckor när jag far dit på nytt. Jobbigt att inte veta och bara vänta och vänta.

    Någon som har liknande erfarenhet?

  • Svar på tråden Gravid eller missfall v 6+3
  • Anonym (Guld)

    Jag har tyvärr liknande erfarenhet.

    Min första grav blev ett MA, ett ganska tydligt där fostret var för litet osv. Nästa grav fick jag samma symptom på MA som förra gången, dvs bruna flytningar, nån enstaka sparsam blödning, och gravsymptomen var svaga eller försvann. Fick en tid, där läkaren såg att blödningen inte kom från livmodern och att fostret hade rätt storlek. Han såg inga hjärtslag men det kunde vara för tidigt. Fick tid en vecka senare och då hade det inte växt mer. :/

    Jag hoppas det går bättre för dig!

  • mickanmh
    Anonym (Guld) skrev 2021-03-26 20:02:43 följande:

    Jag har tyvärr liknande erfarenhet.

    Min första grav blev ett MA, ett ganska tydligt där fostret var för litet osv. Nästa grav fick jag samma symptom på MA som förra gången, dvs bruna flytningar, nån enstaka sparsam blödning, och gravsymptomen var svaga eller försvann. Fick en tid, där läkaren såg att blödningen inte kom från livmodern och att fostret hade rätt storlek. Han såg inga hjärtslag men det kunde vara för tidigt. Fick tid en vecka senare och då hade det inte växt mer. :/

    Jag hoppas det går bättre för dig!


    Tack för svar! Tråkigt att höra att det gick så för dig. :( Får helt enkelt bara vänta och se, om det är missfall hoppas jag på en blödning så snabbt som möjligt så vi kan försöka igen.
  • Anonym (Anonym)

    Jag var med om liknande. Åkte in på kontroll på grund av småblödningar. Trodde jag var i v 6+2 men på vul kunde hon ?bara? se gulesäck och hinnesäck. Så hon trodde jag var i v 5+3 ungefär vilken inte alls kunde stämma. Fick en tid två veckor senare. Var helt inställd på missfall då jag vid flera tillfällen hade småblödningar. Men 2 veckor senare fanns ett litet foster med hjärtslag. Senare på kub blev jag framflyttad 6 dagar igen. Idag är han drygt 1 år.

    Hoppas allt går bra för dig!

  • mickanmh
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-26 20:57:55 följande:

    Jag var med om liknande. Åkte in på kontroll på grund av småblödningar. Trodde jag var i v 6+2 men på vul kunde hon ?bara? se gulesäck och hinnesäck. Så hon trodde jag var i v 5+3 ungefär vilken inte alls kunde stämma. Fick en tid två veckor senare. Var helt inställd på missfall då jag vid flera tillfällen hade småblödningar. Men 2 veckor senare fanns ett litet foster med hjärtslag. Senare på kub blev jag framflyttad 6 dagar igen. Idag är han drygt 1 år.

    Hoppas allt går bra för dig!


    Roligt att höra att det gick bra för dig, tänk att det kan gå så också :) kanske det finns lite hopp då. Känner mig dock inte alls gravid som jag gjorde i början, det är nog inte ett bra tecken. Jag har varit väldigt skeptisk hela graviditeten pga att jag tog positivt test kring bim, några dagar senare negativt för att igen få positivt några dagar senare. Tänkte ren då att det nog inte kommer att gå vägen. Får vänta i två långa veckor bara haha.
  • Liiis88

    Eftersom läkaren inte kunde se nått tecken på missfall (vilket dom brukar vara snabba att tala om annars) så hade jag lugnat ner mig & tänkt positivt om jag vore du, även hur svårt de är. Lycka till!

    (Finns ju tusen trådar här på FL där många inte sett hjärtat 6+0, 6+3 o sen bara nån enstaka dag efter så syns de)

  • mickanmh
    Liiis88 skrev 2021-03-27 13:57:25 följande:

    Eftersom läkaren inte kunde se nått tecken på missfall (vilket dom brukar vara snabba att tala om annars) så hade jag lugnat ner mig & tänkt positivt om jag vore du, även hur svårt de är. Lycka till!

    (Finns ju tusen trådar här på FL där många inte sett hjärtat 6+0, 6+3 o sen bara nån enstaka dag efter så syns de)


    Tack för peppande orden :) jag får försöka att inte analysera så mycket och bara hoppas på det bästa. Som läkaren sa, ett foster som inte är friskt kommer ut medan ett friskt foster klarar sig även fast man får lite blödningar.
  • Anonym (Anonym)
    mickanmh skrev 2021-03-27 13:22:13 följande:

    Roligt att höra att det gick bra för dig, tänk att det kan gå så också :) kanske det finns lite hopp då. Känner mig dock inte alls gravid som jag gjorde i början, det är nog inte ett bra tecken. Jag har varit väldigt skeptisk hela graviditeten pga att jag tog positivt test kring bim, några dagar senare negativt för att igen få positivt några dagar senare. Tänkte ren då att det nog inte kommer att gå vägen. Får vänta i två långa veckor bara haha.


    Mina symtom kom och gick hela tiden den första tiden. Jag var helt hundra på missfall när jag vaknade upp en morgon utan extremt ömma bröst och utan illamående. Men som sagt allt var bra ändå. Och de kom tillbaka sen igen.

    Minns hur extremt långt de där två veckorna va. Hoppas iaf att allt går bra.
  • mickanmh
    Anonym (Anonym) skrev 2021-03-27 20:21:27 följande:
    Mina symtom kom och gick hela tiden den första tiden. Jag var helt hundra på missfall när jag vaknade upp en morgon utan extremt ömma bröst och utan illamående. Men som sagt allt var bra ändå. Och de kom tillbaka sen igen.

    Minns hur extremt långt de där två veckorna va. Hoppas iaf att allt går bra.
    Ja det tycks ju vara så ibland. Man är inställd på att ha symtom hela tiden som bara blir starkare och får panik när man mitt i allt inte känner något alls. Jag tycker att det för varje dag kommer liiite mer bruna/rosa flytningar, om det är missfall på gång så går det tyvärr långsamt framåt.
Svar på tråden Gravid eller missfall v 6+3