• heffe96

    Nekad IVF pga psykisk ohälsa som ung?

    Hej!


    Jag och min man har vill genomgå en IVF behandling och läkaren ska skicka remiss för det nu. Men han frågade innan han skickade iväg remissen ifall vi hade några psykiska problem. Jag har ADHD (har inga symptom längre dock) och har haft anorexi som ung. Hade ganska mycket psykiska problem från 16-19år ungefär (är 25 nu). Han sa att det inte var säkert att jag fick göra IVF pga detta. Jag har absolut inga problem nu. Pluggar, jobbar är gift och har precis köpt en lägenhet. Är det någon annan som haft samma problem som jag har haft och ändå fått IVF eller har ni blivit nekade?

    Sedan undrar jag vad dom kan se från mina tidigare journaler. Jag har ganska mycket tråkiga grejer i dom som jag tror hade gjort dom skeptiska (självskadebeteende). 

    Känns ju skit tråkigt om detta skulle göra att jag aldrig kan få barn lixom. Är så himla rädd verkligen.

    Ifall man skulle göra IVF utomlands, i Danmark typ, tror ni att det gör något att jag har ett förflutet med psykisk ohälsa eller kan jag göra det ändå där?

    Super tacksam för svar!

  • Svar på tråden Nekad IVF pga psykisk ohälsa som ung?
  • Anonym (M)

    Ingen frågade om vår psykologiska status varken när vi gjorde utredning eller ivf. Och då sa jag under utredningen att jag mådde mkt dåligt pga barnlösheten och undrade om det fanns samtalskontakt.

    Har inte hört någon som blivit tillfrågad om sådant om de inte ska ta emot donerade könsceller.

  • Anonym (....)

    Tycker det är vettigt, tänk om du blir sjuk igen och har ett litet barn också. Då blir det fler som får lida.

  • heffe96
    Anonym (....) skrev 2021-03-26 22:43:11 följande:

    Tycker det är vettigt, tänk om du blir sjuk igen och har ett litet barn också. Då blir det fler som får lida.


    Men det är det som är grejjen. Jag är helt frisk. Jag förstår att barnets bästa måste komma i första hand, men det är inte så att jag är schitzofren eller något. Mitt liv, och jag, är så stabilt det bara kan bli. 
  • Anonym (Eh?)
    Anonym (....) skrev 2021-03-26 22:43:11 följande:

    Tycker det är vettigt, tänk om du blir sjuk igen och har ett litet barn också. Då blir det fler som får lida.


    Ok, så alla som mår psykiskt dåligt som tonåringar ska undvika sjukvården om de 15 år senare behöver hjälp med att få barn? Verkar som en fantastisk värld...
  • Anonym (0989)
    heffe96 skrev 2021-03-26 21:07:37 följande:

    Hej!


    Jag och min man har vill genomgå en IVF behandling och läkaren ska skicka remiss för det nu. Men han frågade innan han skickade iväg remissen ifall vi hade några psykiska problem. Jag har ADHD (har inga symptom längre dock) och har haft anorexi som ung. Hade ganska mycket psykiska problem från 16-19år ungefär (är 25 nu). Han sa att det inte var säkert att jag fick göra IVF pga detta. Jag har absolut inga problem nu. Pluggar, jobbar är gift och har precis köpt en lägenhet. Är det någon annan som haft samma problem som jag har haft och ändå fått IVF eller har ni blivit nekade?

    Sedan undrar jag vad dom kan se från mina tidigare journaler. Jag har ganska mycket tråkiga grejer i dom som jag tror hade gjort dom skeptiska (självskadebeteende). 

    Känns ju skit tråkigt om detta skulle göra att jag aldrig kan få barn lixom. Är så himla rädd verkligen.

    Ifall man skulle göra IVF utomlands, i Danmark typ, tror ni att det gör något att jag har ett förflutet med psykisk ohälsa eller kan jag göra det ändå där?

    Super tacksam för svar!


    Det är väl inte säkert att du blir nekad? 
    Du är fortfarande väldigt ung, och har du haft en mycket omfattande problematik av den art du beskriver kan vissa symtom komma tillbaka i samband med den påfrestning IVF, graviditet och barn innebär. 6 år kan vara  en kort tid i det sammanhanget.
    Med det sagt, lycka till! Så bra att ditt liv är stabilt idag{#emotions_dlg.flower}
    Anonym (Eh?) skrev 2021-03-27 16:34:51 följande:
    Ok, så alla som mår psykiskt dåligt som tonåringar ska undvika sjukvården om de 15 år senare behöver hjälp med att få barn? Verkar som en fantastisk värld...
    I ts fall handlar det inte om 15 år.
  • Anonym (Gladpåsk)

    Min väninna hade också en historik med psykiskohälsa men är stabil nu.

    När dom berättade om detta blev hon nekad 38-år gammal.

    Hon kollade sedan upp detta och allt som hade behövs var ett läkarutlåtande på att hon var sta IL, mådde bra och att inga hinder fanns för att klara av föräldraskapet.

    Ett litet läkarutlåtande är allt som krövs

    .Tyvärr lyfte hon frågan försent (41 år gammal) sä då var hon för gammal....

  • heffe96
    Anonym (Gladpåsk) skrev 2021-03-27 16:58:08 följande:

    Min väninna hade också en historik med psykiskohälsa men är stabil nu.

    När dom berättade om detta blev hon nekad 38-år gammal.

    Hon kollade sedan upp detta och allt som hade behövs var ett läkarutlåtande på att hon var sta IL, mådde bra och att inga hinder fanns för att klara av föräldraskapet.

    Ett litet läkarutlåtande är allt som krövs

    .Tyvärr lyfte hon frågan försent (41 år gammal) sä då var hon för gammal....


    Okej! Det får mig att känna mig lite lugnare iallafall. Då kanske det är så att jag bara behöver ett läkarutlåtande. Tack för svaret!
  • Anonym (Gladpåsk)

    Absolut, det ska ge dig möjligheten till IVF. Din sambo kanske skulle ha ett eget? Fråga annars IVF vad som krävs för mannen men ni borde få igenom ivf med läkarutlåtande.

  • momjanet
    Anonym (....) skrev 2021-03-26 22:43:11 följande:
    Tycker det är vettigt, tänk om du blir sjuk igen och har ett litet barn också. Då blir det fler som får lida.
    Bara för att du har en åsikt måste du inte delge den...
    ibland blir det bara galet fel med alla som skriker "MEN JAG TYCKER ATT...."

    Har du inget snällt att säga ska du vara tyst.
  • Lotti86

    Oj vad konstig!
    Jag var sjukskriven för depression med självmordstendenser för mindre än 5 år sedan (när jag var 30) men det är inget som ens har nämnts eller undersökts. De vet rent krasst inget om hur jag mår idag (mår tack och lov jättebra).
    Jag tror det är din läkare som kanske är ute och cyklar, innan ni vänder er till Danmark skulle jag rekommendera att prata med en annan fertilitetsklinik.

  • Lillaälta

    Är 27. Jag gick på kbt-terapi och gick genom 2 djupa depressioner som 17-18 åring. Gick på antidepressiva till för 5 år sen. Vi blev godkända för ivf precis nu :)

    Så tro är inte att det är kört <3

  • Anonym (Emma)

    Ni kommer antagligen få genomgå en liten psykosocial utredning först, det är något eller några besök hos läkare + psykolog samtidigt. De avgör då hur din status är nu och om de ser några risker med föräldraskap. De kommer även läsa igenom dina journaler. Framgår det att du mår bra nu och att du är stabil så kommer de förmodligen godkänna dig efter det :)

Svar på tråden Nekad IVF pga psykisk ohälsa som ung?