Forum Artiklar - Familjeliv.se
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Ny rapport: Varannan elev med autism når inte skolans mål

    Lör 27 mar 14:32 Läst 0 gånger Totalt 2 svar
    Lör 27 mar 14:32

    Ny rapport: Varannan elev med autism når inte skolans mål
    Hur är det att vara skolelev och ung vuxen med autism i Sverige idag? En ny rapport från Autism- och Aspergerförbundet visar att varannan elev med autism inte når skolans mål. När de sedan kliver in i vuxenlivet blir de beroende av sina föräldrar för sin överlevnad.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Lör 27 mar 14:32 #1 -1 +1

    Svenska skolan är skit. Bullrig, stökig, dåliga lärare överlag. Klart det är omöjligt för ett barn med diagnos när det är nästan omöjligt för ett barn utan diagnos.

  • Lör 27 mar 18:08 #2

    Jag har hört mycket om detta av min svägerska genom åren; hennes son har högfungerande autism. De fick höra, innan de gick med på att flytta sonen till en aspergerklass (detta var i Linköping, vet inte om det är likadant överallt), att det kunskapsmässigt skulle bli precis samma innehåll som i en vanlig grundskoleklass eller gymnasieklass. Bara fler vuxna, mer anpassade metoder o.s.v..

    Men verkligheten har varit en annan. Det har mest varit förvaringsplats och lekskola. Det har varit korta dagar, och lärarna har aktivt avrått från allting, som skulle göra att skoldagen måste förlängas och innefatta håltimmar. Förmodligen för att lärarna själva vill sluta tidigt. Därför har hennes son t.ex. inte fått läsa något B-språk i skolan, trots att han är extremt språkbegåvad.

    De har gjort allting i sitt specialklassrum, vilket har inneburit att de inte fått någon riktig slöjd, någon riktig hemkunskapsundervisning, någon riktig musikundervisning, någon riktig idrott eller någon riktig konst. Utan bara sådant som man kan göra i det klassrummet, och med lärare som inte har någon utbildning i de praktiska ämnena. De har inte fått följa med till Domkyrkan på skolavslutningarna, som är tradition för alla andra elever.

    Det förekommer även annan form av diskriminering, som att eleverna inte får vara med på det vanliga studentutspringet, middagen eller balen (som är jättestor och viktig i Linköping) när de går ut gymnasiet. Allt ska vara bara i en lekversion inom IVAS-klassens ram. Och JA det finns förstås unga med högfungerande autism, som inte kan och inte vill gå till en "vanlig" klass för att läsa tyska, eller dansa bal. Men det finns även dom som kan och vill, men inte får. HELA TIDEN när eleverna eller deras föräldrar kommer med något sådant önskemål, så försöker lärarna avråda, hyssja ner, erbjuda ett enklare alternativ med bara aspergerklassens elever. Det får eleverna att känna sig avvikande, och som att de inte hör till i världen. 

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll