• Anonym (TS)

    Om tingsrätten dömt bevakat umgänge får föräldern åka iväg ensam med barnet?

    Pappan till barnet har bevakat umgänge på öppna förskolan i väntan på huvudförhandlingen varannan helg några timmar. Idag sa mitt barn att dom hade åkt iväg ensamma med bilen till ett centrum utan bevakaren.

    Det gick ju bra. Men blev bara lite fundersam om det är korrekt att göra så? Trodde Umgängesstödet måste vara med hela tiden. När det är dömt så i en domstol att det ska vara bevakat. Vet någon?

  • Svar på tråden Om tingsrätten dömt bevakat umgänge får föräldern åka iväg ensam med barnet?
  • Anonym (Famrätt)

    Nej det får man inte. Kommer att vara till hans nackdel vid huvudförhandlingen.

  • Anonym (TS)

    Men nackdel?bevakaren måste ju sagt att det var okey.

  • Anonym (Famrätt)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-27 19:09:51 följande:

    Men nackdel?bevakaren måste ju sagt att det var okey.


    Då har ju umgängesstödet inte skött sitt uppdrag och borde bytas ut. Men även om umgängesstödet sagt att det är ok så är det pappas eget ansvar att följa domen. Om det inte finns uttalat i domen att ungängesstöd har ett eget mandat att avgöra om pappa får åka iväg så är det bevakat som gäller. Att åka iväg ensam är per automatik inte bevakat umgänge. Umgängesstödet har ingen möjlighet att fysiskt hindra att pappa åker iväg med barney men kan rapportera att så skett och kontakta de som blr kontaktas om pappa försvinner med barnet. Kan vara allt från polis, socialtjänsten eller den andra föräldern.
  • Tow2Mater

    "Umgängesstödjarna finns som stöd i lokalen men de är inga vakter som ska hindra att barnet till exempel förs bort. Om det finns en risk för att barnet förs bort är det inte lämpligt med umgängesstöd och tingsrätten ska inte besluta om umgängesstöd i sådana fall.'

    www.domarbloggen.se/umgange-med-barn/

  • Anonym (TS)

    Jag är ganska säker på att pappan inte bara dragit iväg. Det hade ju stödet berättat för mig då. Hon måste sagt att det var okey för dom skulle till frisören. Jag ska fråga på måndag om det barnet säger stämmer. Men ville kolla om det var okey enligt lagen. Jag tog för givet att Umgängesstödet skulle med till frisören. Även om umgänget fungerat länge så är inget annat dömt i domstol ännu.

Svar på tråden Om tingsrätten dömt bevakat umgänge får föräldern åka iväg ensam med barnet?