• scrapparlotta

    Hemma hela tiden

    Min 16 åring är nästan alltid hemma med oss. Vet att nu under coronatidet är det bara bra, men är det inte väldigt ovanligt?

    Vi bor i en liiiten by, hon har inga kompisar just här i byn. Men har kompis i grannbyn och i gymnasiet bor hon på ett internatskola och där har hon kompisar. Så hon pratar med dom genom nätet och som sagt hon har kompisar i skolan. Men varför vill hon inte umgås med dom på helgerna? Borde jag vara orolig eller ska jag släppa det? Som sagt nu i dessa tider är det ju bara bra men hon är sån här annars åxå.

    Hon är inte annorlunda på andra sätt...är en lugn och mysig och glad.

  • Svar på tråden Hemma hela tiden
  • 100wfs

    Hon kanske inte har ett behov av att umgås med kompisar på helgen? Det kanske räcker med att ha kontakt via t.ex. sociala medier och att ha skola? Hon kanske bara är sån? 

    Jag kan bara gå till mig själv, under senare tonåren fram tills att jag var typ 28 så trodde jag att det var något fel på mig för att jag ofta kände ett behov av att vara ensam, för man "ska" umgås med vänner hela tiden, särskilt på helgerna. Och jag tvingade ofta mig själv till sociala sammanhang fast jag egentligen inte ville eller när jag kände att jag egentligen behövde vara hemma och ta det lugnt ifred.

    Sen läste jag en bok om introverta och förstod att jag är väldigt introvert och blir dränerad på energi av att vara kring folk utan återhämtning där emellan. Och för mig kan det sociala utbytet på jobbet (har ett socialt jobb) vara nog på veckorna. Har flera goda vänner men tycker det är superskönt att det går att liksom vårda sina vänskapsrelationer mellan träffar, häng och middagar genom sociala medier, sms och meddelanden, det är liksom en lagom nivå för mig. En aw, middag eller en fika kanske var fjärde vecka räcker gott (innan corona då) och det går ingen nöd på mig där emellan. Jag trivs superbra i mitt eget sällskap. 

    Men om du är lite orolig så prata med din dotter, säg inte något i stil med "varför vill du inte träffa dina vänner?" för det indikerar att något är fel när det inte behöver vara så, utan fråga mer allmänt hur hon mår osv. och säger hon att allt är bra och om hon dessutom verkar glad och "som vanligt" så är det antagligen så att hon mår toppen även fast hon är hemma på helgerna. Det viktigaste är väl att hon vet att OM det är något så kan hon prata med dig. Och njut av tiden för snart är hon vuxen :) 

  • Hyllemor

    Du behöver inte vara orolig. Om hon dessutom bor på internat, så är hon ju omgiven av sociala sammanhang hela tiden. Att hon bara vill vara hemma och ta det lugnt, är ju ingen fara (även om det kanske är mer än vanligt nu i covid-tider.)

Svar på tråden Hemma hela tiden