• 19malin96

Bedrägeri FK?

Hej! Nu när jag skulle går tillbaka till jobbet har det blivit strul med lönen.. efter mycket om och men så har jag jobbet betalt ut fel till mig samtidigt som jag fått gravidpenning ifrån Försäkringskassan och nu anklagar mitt arbete mig för bedrägeri.

Är det mitt fel att arbeta gjort fel? Är det bedrägeri???? Arbetet försöker nu göra avdrag på min lön jag får (ta hela lönen) så att jag går på noll, vad hände med kvittens (?) Lagen?????

• Svar på tråden Bedrägeri FK?
  • Hyllemor

Förstår jag dig rätt när du skriver att din arbetsgivare anklagar dig för bedrägeri? Vad grundar de i så fall det på? Har du lagt in i hr-systemet (eller motsvarande) att du har jobbat när du i själva verket inte har gjort det?

Däremot kan man bli återbetalningsskyldig på lönen om det blir någonting fel - vilket det kan bli innan man får utbetalning från försäkringskassan. Jag fick exempelvis avdrag på lönen i januari, eftersom arbetsgivaren hade gjort fel i november, då jag samtidigt fick ersättning av försäkringskassan

• Hyllemor
    Hyllemor skrev 2021-03-28 01:34:30 följande:

Förstår jag dig rätt när du skriver att din arbetsgivare anklagar dig för bedrägeri? Vad grundar de i så fall det på? Har du lagt in i hr-systemet (eller motsvarande) att du har jobbat när du i själva verket inte har gjort det?

Däremot kan man bli återbetalningsskyldig på lönen om det blir någonting fel - vilket det kan bli innan man får utbetalning från försäkringskassan. Jag fick exempelvis avdrag på lönen i januari, eftersom arbetsgivaren hade gjort fel i november, då jag samtidigt fick ersättning av försäkringskassan

Jag vill dock tillägga, att jag givetvis förstod att jag hade fått förmycket utbetalt av arbetsgivaren, även om utbetalningen från försäkringskassan dröjde. FK å sin sida påpekade också att jag troligen skulle få löneavdrag på januarilönen, men det visste jag ju givetvis, så det hade jag räknat med.
  • Selmans

Om du medvetet rapporterat fel för att få mer pengar kan det vara bedrägeri.

Om arbetsgivaren av misstag betalat ut för mycket lön kan de kvitta det mot nästa utbetalning, vilket skulle kunna innebära att nästa lön blir noll och ingenting om det är så mycket fel det handlade om.

I vissa fall kan man anse att arbetstagaren inte rimligtvis kunnat upptäcka felet, och då i god tro redan spenderat pengarna. I så fall kan man i undantagsfallen få behålla pengarna, men det ska oerhört mycket till.

Om det är som jag misstänker - att du fått full månadsersättnign från flera och dessutom full lön från ditt jobb, måste du givetvis betala tillbaka det som du fått fel. Vanligtvis brukar man höra av sig till den som felat omedelbart som man upptäcker felet så det kan göras rätt.

• 19malin96

På min lönespec stod gravidpenning vilket gjorde att jag trodde att det var något man fick från jobbet helt enkelt ???? kanske lite för naivt av mig men tycker det är riktigt konstigt. Sen att de drar in en full lön känns super jobbigt speciellt när jag då ska ha fått för mycket för 1 år sedan och måste betala det nu?

• Kara85

Menar du att du var föräldraledig och nu när du är tillbaka har de upptäckt att de har utbetalat lön till dig tidigare under tiden du hade graviditetpenning?
    Om de har betalat för mycket så har de rätt att göra avdrag på din nästa lön, om de vill göra avdrag på hela lönen så måste det var en hel månadslön du fått för mycket.

Ang bedrägeri så vet jag inte faktiskt, det normala ifall man fått för mycket betalt är att man ringer och kollar upp vad som händer för att slippa blir återbetalningsskyldig. Även om du trodde att jobbet skulle betala graviditetspenning istället för FK så har du vetat att det var fel när FK betalade ut till dig senare så du kan inte hävda att du inte visste att du har fått för mycket utbetalt

Svar på tråden Bedrägeri FK?