• Anonym (Framfall)

    Erfarenheter av framfallsoperation önskas!

    Har fött 2 barn, varav sista vägde 4,1 kg. Efter det barnet kom har jag känt en tyngdkänsla till och från i underlivet. Men det var först efter ca 6 år som en gynekolog konstaterade en viss försvagning på främre slidväggen, men inget som behövde opereras. Detta är ca ett halvår sedan jag fick veta det.

    Nu sista månaden har jag märkt att det börjar bli svårt att tömma tarmen ordentligt. Började då googla på bakre framfall och det känns som om det är det jag har. Läste då att man kan hjälpa till att tömma tarmen genom att trycka lätt på mellangården och då ska det gå enklare. Testade detta och det stämde på mig :(

    Märkte även här om dagen efter att min man och jag haft sex, och jag var på toa efteråt att det kom bajs på pappret när jag torkade mig. Fruktansvärt. Ber till gud att det inte var något han märkte av när vi var med varandra.

    Jag måste alltså ringa gyn redan imorgon och boka tid för kontroll. Läser om folk som op bakre framfall och det känns som om många skriver att det inte känns som vanligt efteråt vad det gäller sex. Det gör mig livrädd.

    Är det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter kring framfallsoperation?

  • Svar på tråden Erfarenheter av framfallsoperation önskas!
  • Anonym (Framfall)

    Eller finns det kanske någon i samma situation?

  • Anonym (B)

    Det låter inte som att du har nåt speciellt stort framfall ännu, det går i grader. Kanske det blir värre med tiden men än så länge behöver du nog knappast tänka på operation. Lyssna på din gyn. 

    Att det var lite avföring på papperet efter sex betyder inte alls att du har ett svårt framfall. 

  • Anonym (hm)

    Jag har haft så som du beskriver i 20 år utan att de velat göra något åt det, tyvärr.

  • Anonym (Framfall)
    Anonym (B) skrev 2021-03-30 16:41:14 följande:

    Det låter inte som att du har nåt speciellt stort framfall ännu, det går i grader. Kanske det blir värre med tiden men än så länge behöver du nog knappast tänka på operation. Lyssna på din gyn. 

    Att det var lite avföring på papperet efter sex betyder inte alls att du har ett svårt framfall. 


    För ett halvår sedan hade jag inte mer än tyngdkänsla som symtom, och att det kommer liten droppe urin i trosorna efter toabesök. Men så här som jag har nu med att inte kunna få ut allt efter nr två är ju nytt. Att ha det så samt att behöva vara orolig för att det kommer avföring under sex är ju inget jag kommer att vilja leva med. Har man symtom och att ett framfall är konstaterat får man väl överväga en op.
  • Anonym (Framfall)
    Anonym (hm) skrev 2021-03-30 17:03:23 följande:

    Jag har haft så som du beskriver i 20 år utan att de velat göra något åt det, tyvärr.


    Det låter inget vidare att ha haft det så länge. Varför vill de inte operera? Känner du dig inte orolig vid sex?

    Nu kom det ju ingen anföring under själva sexet utan efteråt, men jag är livrädd för att det ska komma något nästa gång. Är det vanligt att det blir så vid sex när man har bakre framfall?
  • Anonym (Framfall)

    Kanske ska tillägga att jag efter förra förlossningen (över 6 år sedan) fick problem med hemorrojder, och känner av det till och från, vid trög mage. Kan hemorrojder ge sådana besvär kanske? Som att man inte kan tömma tarmen ordentligt?

  • Anonym (hm)
    Anonym (Framfall) skrev 2021-03-30 18:43:07 följande:
    Det låter inget vidare att ha haft det så länge. Varför vill de inte operera? Känner du dig inte orolig vid sex?

    Nu kom det ju ingen anföring under själva sexet utan efteråt, men jag är livrädd för att det ska komma något nästa gång. Är det vanligt att det blir så vid sex när man har bakre framfall?
    Det med avföring har jag väl inte direkt som problem, mer att den fastnar och jag inte klarar av att få ut den pga framfallet hänger ivägen.
  • Anonym (Framfall)
    Guldnovan skrev 2021-03-30 21:43:02 följande:

    Har haft. Opad. Nytt liv nu!


    Berätta! Hur var det före op? Och tiden precis efteråt?
  • Guldnovan
    Anonym (Framfall) skrev 2021-03-31 05:44:50 följande:

    Berätta! Hur var det före op? Och tiden precis efteråt?


    Jag har svarat men det finns inte här... Bedrövlig sida. Jag gör ett nytt försök från en dator.
Svar på tråden Erfarenheter av framfallsoperation önskas!