• Anonym (Snål?)

Är jag snål om jag inte ger min man 50% av vad jag tjänar

Jag har alltid varit en driftig människa som tyckt om att kunna vara självförsörjande och klara mig själv rent ekonomiskt.

Nu har jag fått en himla bra affärsidé som funkar riktigt bra utöver mitt ordinarie arbete. Så pass bra att jag funderar på att säga upp mig och köra detta på heltid. Till saken är den att min man som inte alls är driftig och inte alls är delaktig i min idé nu tycker att han ska ha 50% av vinsten jag gör, annars är jag snål. Det känns väldigt konstigt med tanke på att jag utöver mitt arbete lägger min fritid på detta och det är min helt egen idé som jag brinner för. Ska min man då ha 50% av vinsten? Han har inte ens tillstymmelse av personlighet för att vara behjälplig på något vis men han vill gärna- nu när han märker att det går riktigt bra sätta in egna pengar för att få ta del av vinsten och säger jag nej till detta så är jag snål.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är jag snål om jag inte ger min man 50% av vad jag tjänar
  • Överste Senap

Du är inte snål, självklart kan kan inte begära 50% av vinsten, du är inte hans försörjare.

Om han kallar dig snål kan du hävda att han är lat och saknar drivkraft, påpeka gärna att det är minst lika oattraktivt som snålhet.

• Anonym (...)

Det beror givetvis på om ni har gemensam ekonomi eller inte.

• Anonym (Snål?)

Nja inte gemensam ekonomi mer än att vi delar 50% på alla utgifter. Även när jag varit arbetslös och han haft inkomst så har jag tagit av mina sparpengar och betalat min del.

• Anonym (X)

Lägger ni annars in all lön i gemensam pott och delar sen 50/50 så kan jag förstå tänket.

Om ni inte gör det förstår jag inte varför ni skulle dela det här, kan han förklara?

• Gertland

Är ni gifta har du väl inget val eller har ni skrivit äktenskapsförord?

Det brukar ju vara mannen som tjänar mer och då tycker kvinnorna att han ska dela med sig för annars är han snål.

Om kvinnan har bättre ekonomi brukar det heta att var och en får ta ansvar för sin ekonomi.

• Anonym (oooo)
    Gertland skrev 2021-03-28 16:51:44 följande:

Är ni gifta har du väl inget val eller har ni skrivit äktenskapsförord?

Det brukar ju vara mannen som tjänar mer och då tycker kvinnorna att han ska dela med sig för annars är han snål.

Om kvinnan har bättre ekonomi brukar det heta att var och en får ta ansvar för sin ekonomi.

Bitter much? Generalisera så här är aldrig vettigt. 
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Snål?) skrev 2021-03-28 16:11:23 följande:

Jag har alltid varit en driftig människa som tyckt om att kunna vara självförsörjande och klara mig själv rent ekonomiskt.

Nu har jag fått en himla bra affärsidé som funkar riktigt bra utöver mitt ordinarie arbete. Så pass bra att jag funderar på att säga upp mig och köra detta på heltid. Till saken är den att min man som inte alls är driftig och inte alls är delaktig i min idé nu tycker att han ska ha 50% av vinsten jag gör, annars är jag snål. Det känns väldigt konstigt med tanke på att jag utöver mitt arbete lägger min fritid på detta och det är min helt egen idé som jag brinner för. Ska min man då ha 50% av vinsten? Han har inte ens tillstymmelse av personlighet för att vara behjälplig på något vis men han vill gärna- nu när han märker att det går riktigt bra sätta in egna pengar för att få ta del av vinsten och säger jag nej till detta så är jag snål.

Vad tycker ni?

Om du har en affärside som han inte deltar i på något vis så har du väl egen firma/företag? Då ska väl allt gå via den och de regler som finns. Du kan skriva ett juridisk hållbart avtal där det skyldig står att det är ditt.

Jag har inte en så framgångsrik idé som du kanske har men jag har en bisyssla och lite drar jag in utöver mitt vanliga jobb. Min man har aldrig för en sekund andats något om att han skulle ha hälften av det - det är ju jag som gör allt jobbet! Visst, det gynnar väl hushållet att jag får in de där pengarna så indirekt får han väl nytta av det. 
  • Mimosa86

Hmmm. Det här med att dela 50/50 och hela tiden tänka mitt/ditt har jag svårt för.

Jag ser mina pengar som våra pengar. Han ser hans intjänade pengar som våra. Familjens

• hammarhajen

Du skriver att du sysslar med ditt företag på fritiden. Är det så att mannen drar ett större lass i hemmet, eller delar ni allt hushållsarbete lika?

• Gertland
    Anonym (oooo) skrev 2021-03-28 16:53:02 följande:

Bitter much? Generalisera så här är aldrig vettigt. 

Bitter? Nej. Krass? Ja.
Svar på tråden Är jag snål om jag inte ger min man 50% av vad jag tjänar