• Anonym (Skilj­a)
    Sun 28 Mar 2021 17:09
    1151 visningar
    18 svar
    18
    1151

    Skilja sig - hjälp!

    Vad behöver man göra för att skilja sig? Vad kostar det? Jag såg annons att det kosta 895 med nån firma som hjälpte en med alla papper o sånt men sen såg jag även att man kan ansöka om skiljsmässa direkt till domstolen och att det då skulle kosta 900? Men det kan ju inte vara så svårt att göra det själv? Känns ju onödigt att betala dubbelt så mycket för att nån annan ska göra det... för hur svårt kan det va liksom? Finns det nån som skiljt sig som inte tagit hjälp av nån firma eller nåt som kan berätta?

  • Svar på tråden Skilja sig - hjälp!
  • Anonym (Följe­r)
    Sun 28 Mar 2021 17:11
    #1

    Intressant fråga! Följer :)

  • Anonym (Famrä­tt)
    Sun 28 Mar 2021 17:13
    #2

    Om ni är överens om allt gällande ägodelar barn etc så skickar man bara in till tingsrätten så är det klart sedan efter eventuell beränketid. Kostar 900.

  • Anonym (S)
    Sun 28 Mar 2021 17:24
    #3

    Har ni barn är det en obligatorisk betänketid på sex månader, eller om ena parten motsätter sig skilsmässan, eller om det bara är ena parten som ansöker om skilsmässa.

    www.skilsmassadirekt.se/snabb-skilsmassa/

    Tänk på att vem av er som helst kan begära bodelning! Även om ni är överens nu så kan den andra få ett infall senare.

    Du behöver personbevis för skilsmässa från SKV, det kommer med posten. Behövs för båda personerna. Skriv ut ansökan om skilsmässa (egen eller gemensam) från tingsrätten, skicka in tillsammans med personbevisen till tingsrätten, betala in avgiften. Därefter kan det som sagt ta lite tid beroende på hur mycket den andra sätter sig på tvären.

  • Anonym (Skilj­a) Trådstartaren
    Sun 28 Mar 2021 19:18
    #4

    Tack för era svar! Då verkar det ju inte så svårt :)

    Vi är överens om allt.


    Anonym (S) skrev 2021-03-28 17:24:08 följande:

    Har ni barn är det en obligatorisk betänketid på sex månader, eller om ena parten motsätter sig skilsmässan, eller om det bara är ena parten som ansöker om skilsmässa.

    www.skilsmassadirekt.se/snabb-skilsmassa/

    Tänk på att vem av er som helst kan begära bodelning! Även om ni är överens nu så kan den andra få ett infall senare.

    Du behöver personbevis för skilsmässa från SKV, det kommer med posten. Behövs för båda personerna. Skriv ut ansökan om skilsmässa (egen eller gemensam) från tingsrätten, skicka in tillsammans med personbevisen till tingsrätten, betala in avgiften. Därefter kan det som sagt ta lite tid beroende på hur mycket den andra sätter sig på tvären.


    Räknas betänketiden när man har barn från när man ansöker eller från när man bestämde sig? Vi separerade för tre år sen men har liksom inte kommit till skott med själva skiljsmässan förrän nu. Men vi har ju alltså haft flera år som man ju kan säga har varit som betänketid, men måste man ändå räkna betänketid från att man skickar in ansökan? Jag läste på länken du gav men är osäker om jag fatta rätt men om man kan visa att man inte bott ihop på flera år så behövs ingen extra betänketid, har jag fattat det rätt?

    Och vad betyder det du skriver om bodelning?
  • Anonym (Sandr­a)
    Sun 28 Mar 2021 20:12
    #5

    Bodelning är när ni delar upp era tillgångar - pengar på banken, bilar, hus/lägenhet, möbler, osv. Om ni inte har något äktenskapsförord el. dyl. så ska det delas lika om ni inte kommer överens om annat. Ni kan skicka in anmälan om bodelning innan skilsmässan gått igenom. Man kan välja att skriva ett eget bodelningsavtal eller anlita en jurist, bankman, nättjänst, osv. 

  • Anonym (Skilj­a) Trådstartaren
    Sun 28 Mar 2021 23:43
    #6
    Anonym (Sandra) skrev 2021-03-28 20:12:25 följande:

    Bodelning är när ni delar upp era tillgångar - pengar på banken, bilar, hus/lägenhet, möbler, osv. Om ni inte har något äktenskapsförord el. dyl. så ska det delas lika om ni inte kommer överens om annat. Ni kan skicka in anmälan om bodelning innan skilsmässan gått igenom. Man kan välja att skriva ett eget bodelningsavtal eller anlita en jurist, bankman, nättjänst, osv. 


    Oj, det låter jobbigt... måste man göra det?? Eller är det bara om man inte är överrens?
  • Mon 29 Mar 2021 00:18
    #7

    Tycker du att en tusing är mycke pengar?

  • Anonym (Besse­rwisse­r)
    Mon 29 Mar 2021 01:50
    #8
    Anonym (Skilja) skrev 2021-03-28 23:43:47 följande:
    Oj, det låter jobbigt... måste man göra det?? Eller är det bara om man inte är överrens?
    Det måste alltid göras. Det kan bli mycket problem i framtiden om man inte gör det.
  • Anonym (Skilj­a) Trådstartaren
    Mon 29 Mar 2021 19:40
    #9
    Arboga skrev 2021-03-29 00:18:28 följande:

    Tycker du att en tusing är mycke pengar?


    Öh... hurså? Ja, jo, tusen spänn är väl rätt mycke pengar iofs, men va har det med nånting och göra? Varför frågar du? 
  • Anonym (Skilj­a) Trådstartaren
    Mon 29 Mar 2021 19:45
    #10
    Anonym (Besserwisser) skrev 2021-03-29 01:50:23 följande:
    Det måste alltid göras. Det kan bli mycket problem i framtiden om man inte gör det.
    Meh... det borde ju va upp till var o en? Jag kan fatta att de är bra att göra det, men att man måste är ju konstigt. Hur vet man vilka saker man ska ta med då? ska man ta med kläder? växter? möbler? mattor? alltså... fan va jobbigt! Haha jag tror de är enklare att bara skita i och skilja sig då... 
  • Anonym (Sandr­a)
    Mon 29 Mar 2021 20:40
    #11
    Anonym (Skilja) skrev 2021-03-29 19:45:11 följande:
    Meh... det borde ju va upp till var o en? Jag kan fatta att de är bra att göra det, men att man måste är ju konstigt. Hur vet man vilka saker man ska ta med då? ska man ta med kläder? växter? möbler? mattor? alltså... fan va jobbigt! Haha jag tror de är enklare att bara skita i och skilja sig då... 
    Nej, lösöret behöver man inte ta med! Ev. kan man skriva att det delas lika, bara. Däremot brukar man ta med fastigheter, bilar, bankmedel, osv.
    Googla lite efter exempel på bodelningsavtal, och se om du kan ändra något så att det passar er.
  • Anonym (S)
    Mon 29 Mar 2021 20:42
    #12
    Anonym (Skilja) skrev 2021-03-29 19:45:11 följande:
    Meh... det borde ju va upp till var o en? Jag kan fatta att de är bra att göra det, men att man måste är ju konstigt. Hur vet man vilka saker man ska ta med då? ska man ta med kläder? växter? möbler? mattor? alltså... fan va jobbigt! Haha jag tror de är enklare att bara skita i och skilja sig då... 
    Problemet är att ditt ex kan komma flera år i efterhand och begära bodelning annars. Jag skrev ett långt svar förut men det försvann. Du frågade om det där med betänketid och om ni kan bevisa att ni bott isär i minst två år så ska man tydligen kunna slippa ytterligare tid.

    Ni måste inte dela allt 50/50 i en bodelning, huvudsaken ni får ner på papper att ni är överens om den. Säkrast är att höra med en advokat hur det ska formuleras.
  • Mon 29 Mar 2021 22:56
    #13
    Anonym (Skilja) skrev 2021-03-29 19:40:13 följande:
    Öh... hurså? Ja, jo, tusen spänn är väl rätt mycke pengar iofs, men va har det med nånting och göra? Varför frågar du? 
    Jag tänker att om man tycker att tusen kronor är mycke för att skiljas så kommer det ju inte bli billigare att dela på sig och få betala mer själv.
  • Anonym (Skilj­a) Trådstartaren
    Tue 30 Mar 2021 19:18
    #14
    Anonym (Sandra) skrev 2021-03-29 20:40:26 följande:
    Nej, lösöret behöver man inte ta med! Ev. kan man skriva att det delas lika, bara. Däremot brukar man ta med fastigheter, bilar, bankmedel, osv.
    Googla lite efter exempel på bodelningsavtal, och se om du kan ändra något så att det passar er.
    Ah ok då är de ju lite enklare :) Jag har inga fastigheter eller bilar eller annat sånt och inte speciellt mycke på banken heller. Tack för tips, det ska jag kolla!
  • Anonym (Skilj­a) Trådstartaren
    Tue 30 Mar 2021 19:21
    #15
    Anonym (S) skrev 2021-03-29 20:42:36 följande:
    Problemet är att ditt ex kan komma flera år i efterhand och begära bodelning annars. Jag skrev ett långt svar förut men det försvann. Du frågade om det där med betänketid och om ni kan bevisa att ni bott isär i minst två år så ska man tydligen kunna slippa ytterligare tid.

    Ni måste inte dela allt 50/50 i en bodelning, huvudsaken ni får ner på papper att ni är överens om den. Säkrast är att höra med en advokat hur det ska formuleras.
    Tack för svar! Surt att ditt andra svar försvann, irriterande när sånt händer :/ Men bra, då borde det ju inte vara några problem att slippa betänketiden ändå.

    Haha ja det skulle nog va jag som skulle ha nåt att tjäna på att komma i efterhand för jag äger inte just nånting :)
  • Anonym (Skilj­a) Trådstartaren
    Tue 30 Mar 2021 19:27
    #16
    Arboga skrev 2021-03-29 22:56:00 följande:
    Jag tänker att om man tycker att tusen kronor är mycke för att skiljas så kommer det ju inte bli billigare att dela på sig och få betala mer själv.
    Ah då fattar jag vad du mena. Fast jag tror inte att jag sagt nånstans att jag tyckte det va mycket för att skiljas, bara att jag tyckte att de va onödigt att betala dubbelt så mycke om det inte behövs (900 t advokatfirma och 900 t domstol istället för bara t domstol) 

    Och vi har ju alltså redan delat på oss för flera år sen och de har blivit mycke billigare för mig för han va ganska slarvig med pengar... så även om man måste betala hyra o så själv så har de ändå blivit billigare.
  • Tue 30 Mar 2021 20:18
    #17
    Anonym (Skilja) skrev 2021-03-30 19:27:59 följande:
    Ah då fattar jag vad du mena. Fast jag tror inte att jag sagt nånstans att jag tyckte det va mycket för att skiljas, bara att jag tyckte att de va onödigt att betala dubbelt så mycke om det inte behövs (900 t advokatfirma och 900 t domstol istället för bara t domstol) 

    Och vi har ju alltså redan delat på oss för flera år sen och de har blivit mycke billigare för mig för han va ganska slarvig med pengar... så även om man måste betala hyra o så själv så har de ändå blivit billigare.
    Aha, då förstår jag, jag tolkade det som att 900 var en stor summa.

    Lycka till med skilsmässan och ta hand om dig
  • Anonym (Skilj­a) Trådstartaren
    Tue 30 Mar 2021 21:44
    #18
    Arboga skrev 2021-03-30 20:18:54 följande:
    Aha, då förstår jag, jag tolkade det som att 900 var en stor summa.

    Lycka till med skilsmässan och ta hand om dig
    Tack! :)
Svar på tråden Skilja sig - hjälp!