Vi är ju alla utomstående i detta, så vi kan ju omöjligt värdera din upplevelse, eller din mans upplevelse. Tjafs i vardagen, kan väl alla som lever i en relation relatera till i viss grad, i vissa perioder. Lika så kriser som kan uppstå när tjafset rinner över och vissa saker drivs till sin spets...
Sen kanske alla hanterar det olika.
Jag har alltid levt efter devisen att jag blandar inte in min familj (mor & far - i mitt fall), i de tillfällen jag och min sambo har haft det kämpigt. Jag anser att det är mitt och min sambos ansvar att först prata, försöka reda ut problem, hitta lösningar. Om det sedan leder till någon form av förändring, då först känner jag att jag behöver "informera" min familj.
Vänner kan jag ibland lyfta saker med, men då är det mer i termer att "vi har det lite kämpigt just nu". Undviker att "kasta skit", eller ensidigt säga att det beror på min partner. Dels för att det sällan är så (min upplevelse!), men också för att jag inte vill att eventuella gemensamma vänner skall känna att de behöver "välja sida" eller "värdera min och min partners relation".
Jag och min sambo har vid X olika tillfällen hamnat så långt ifrån varandra att vi sökt utomstående hjälp. Familjerådgivning/samtalsterapi (kärt barn har många namn). Det har hjälpt, i alla fall i så mångt och mycket att vi har kunnat föra just ett samtal - man kan för en stund bryta "skyttevärnskriget".
En utomstående person som kan "moderera" samtalet, kan ställa motfrågor, lyssna på båda parter. Sen kanske man inte alltid löser alla problem, men man kanske kan stanna upp och både utvärdera sig själv och sin partner, och värdera den relation man har.
Ser jag till min sambo, så kan jag både tänka mig och "uppleva" att hon delar med sig mer än vad jag gör. Vilket i grund handlar mer om att hon har en tajtare relation med sin familj, och har ett större socialt umgänge än vad jag har. Det är inget jag kan styra över, men heller inget som i sak "bekymrar" mig.
Men det handlar också om att jag har ytterligare en enkel devis - gällande det "lyckliga paret" - dvs jag tror att många par-relationer ser i gemen lika ut. Dvs, pratar vi "tjafs, bråk, gnäll, tjat och gnat" så tror jag det är tämligen allmängiltiga saker. Det handlar om Familjen AB, det handlar om "ansvarsfördelning", "inte mitt jävla ansvarsområde", tidsanvändning, "egentid", "socialt umgänge", sex-och samliv, you name it etc bla bla. Där jag stillar mig med att även hos det "lyckliga paret" så finns det säkerligen saker som skaver och gnager emellanåt.