• Anonym (Nyfiken)

    Om er sambo får 300000 kr...

    ... skulle ni förvänta er att han lade i alla fall en gnutta av det på er?

    Min sambo är miljonär (pluralis) pga lyckad bostadsförsäljning och bonus från hans jobb under många år. Jag har själv en helt ok ekonomi och sparar mycket, dock kommer jag inte upp i hans inkomster på långa vägar.

    Nu har han fått en summa på 300000 kr från sitt jobb i bonus. Jag blir lite tudelad i hur jag tänker om detta, för det ÄR hans pengar. Han har slitit för dem och jag sitter ju inte i sjön. Ändå är det en liten del av mig som önskat att han skulle lagt en pytteslant av de pengarna på mig, som att bjuda ut mig på middag eller något sådant. Något extra, utöver det som vi delar på till vardags.

    Skulle jag dra in en sådan stör extrasumma utöver min lön skulle jag vilja lägga en slant på honom/oss, jag blir lite besviken att han inte tänker så - trots att jag påminner mig om att det som sagt ÄR hans pengar.

    Han är inte snål i vardagen, dock ekonomisk. Han betalar tex lite mer på hyran för att han drar in mer pengar och lite sådana saker. Han är ingen shoppare till sig själv heller, obrydd i kläder och prylar generellt även om han kan dra till på tex en grill ibland. Så han kanske inte tänker i de termerna, ändå blir jag lite, lite besviken. Mest besviken för att det hade varit en fin gest liksom.

    Hur skulle ni tänka?

  • Svar på tråden Om er sambo får 300000 kr...
  • Anonym (Ja!)

    Nu har vi inte lika mycket pengar som er men när min man fick 10000 extra så köpte han en bakmaskin till mig??

  • Mint

    Min man skulle göra något för familjen.

    Vet du vad din sambo ska göra med pengarna? Eller åker de ?bara? in på sparkontot?

  • Anonym (Nyfiken)
    Långbenopluto skrev 2021-03-29 07:57:41 följande:

    Ja du.. du vet sedan innan hur snål han är, så varför blir du ens förvånad?


    Upplever honom som sagt inte som snål, dock ekonomisk. Det är jag också, letar gärna en pryl på rea om jag vet vad jag vill ha osv. Tycker inte den biten är fel och han är den som fyller på matkontot i slutet av månaden om pengarna tryter osv.

    Tror mest han inte fattar att man kan skämma bort någon "utan anledning", dvs födelsedagar osv. Men tycker väl att han kunnat tänka till.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Ja!) skrev 2021-03-29 07:58:32 följande:

    Nu har vi inte lika mycket pengar som er men när min man fick 10000 extra så köpte han en bakmaskin till mig??


    Trevligt Egentligen vet inte jag vad jag skulle vilja ha, för är 45 och har väl egentligen det jag behöver - det är mest SAKEN liksom.
  • sextiotalist
    Långbenopluto skrev 2021-03-29 07:57:41 följande:

    Ja du.. du vet sedan innan hur snål han är, så varför blir du ens förvånad?


    Vissa blandar ihop snål och ekonomisk. 
    Det är inte ts pengar, hon har ingen rätt till hans pengar. Hon lever inte fattigt heller.
  • Anonym (Kvinna)

    Min sambo får extra ibland pga övertid osv. Då tänker jag att om den övertiden drabbar mig genom att jag behöver ta större ansvar i hemmet (pga mindre tid hemmt eller mindre ork) så vill jag ha små presenter. Brukar önska mig en lite bättre flaska vin. Om det däremot inte drabbar mig så då kan han behålla allt. 

    Jag hade istället mer sparat och bjöd på det sättet att jag betalade kontantinsatsen till huset, men det finns papper på at det är mina pengar. Men utan dem hade vi inte kunnat köpa huset. 

    Så det finns ju olika sätt som en ekonomiskt starkare partner kan bidra.

  • Anonym (Nyfiken)
    Mint skrev 2021-03-29 08:00:42 följande:

    Min man skulle göra något för familjen.

    Vet du vad din sambo ska göra med pengarna? Eller åker de ?bara? in på sparkontot?


    Vi är ju inte kärnfamilj utan har två vuxna barn per person som inte bor med oss. Det kanske bidrar till hans tänk.

    Kan tro att han kommer slänga in allt på sin aktiedepå och bunkra för att hans barn kanske behöver någon gång - och jag har inga problem med att han lagrar till dem. Men en liten gnutt på något för oss vore ju trevligt liksom.
  • sextiotalist

    Det hade absolut spillt över på den andra. Troligen gjort något trevligt ihop, köpt något som vi unnar oss till hemmet. 
    Men annars hade vi nog inte ens tänkt tanken på att förvänta oss att man skulle ge pengar till den andra.

  • Anonym (Kvinna)

    Min sambo får extra ibland pga övertid osv. Då tänker jag att om den övertiden drabbar mig genom att jag behöver ta större ansvar i hemmet (pga mindre tid hemmt eller mindre ork) så vill jag ha små presenter. Brukar önska mig en lite bättre flaska vin. Om det däremot inte drabbar mig så då kan han behålla allt. 

    Jag hade istället mer sparat och bjöd på det sättet att jag betalade kontantinsatsen till huset, men det finns papper på at det är mina pengar. Men utan dem hade vi inte kunnat köpa huset. 

    Så det finns ju olika sätt som en ekonomiskt starkare partner kan bidra.

Svar på tråden Om er sambo får 300000 kr...