• gullesbulle

    Till alla muslimer...

    Hallå!

    Jag vill inleda att jag är fullt kristen men mina allra närmaste vänner är muslimer.

    Jag har en vän som är muslim (och hon har utländska föräldrar men född i Sverige) och hon är en sådan som man kallar "svennehatare". Hon är jättesnäll och rolig men när det kommer till samhällsdiskusioner så blir det lite knepigt. Hon ogillar verkligen svennar i allmänhet och kristna. (inget hon säger rakt ut men det tar inte många sekunder att dra den slutsatsen.

    Jag är mycket respektfull mot hennes kultur och frågar jämt om islam och sånt'. Men det enda hon har att säga om Sverige är: hur språket är fult, hur det är dåligt att det är ett kristet land, hon hatar att hon gick till kyrkan med skolan, hur hon längtar till sommaren då hon ska åka till sitt hemland, hur Sverige bara är bra för att det är gratis skola och sjukvård, det är dåligt att alla är blonda osv.

    När stunden äntligen kommer så vill jag gifta mig i en kyrka (pga min tro) och då frågade min vänninor om de skulle komma på mitt bröllop. Hon sade då att hon inte skulle komma eftersom att det kommer ske i en kyrka och hon får inte gå in i en kyrka pga hennes tro. 

    Nu undrar jag om detta verkligen är pga hennes tro eller har det något med hennes Sverigehat att göra. Jag vill att hon ska komma och, ja ni fattar

  • Svar på tråden Till alla muslimer...
  • Kerstin52

    Det finns 1,8 miljarder muslimer i världen, om din vän inte vill komma så beror det på hennes egna vilja. Det finns inget i Islam eller i Sverige som hindrar henna från att komma.

    Som ateist är jag själv tveksam till att deltaga i fåniga ceremonier som jag vet bara är hittepå men som vän hade jag kunnat delta på ett kristet bröllop. 

  • gullesbulle
    Kerstin52 skrev 2021-03-29 13:53:45 följande:

    Det finns 1,8 miljarder muslimer i världen, om din vän inte vill komma så beror det på hennes egna vilja. Det finns inget i Islam eller i Sverige som hindrar henna från att komma.

    Som ateist är jag själv tveksam till att deltaga i fåniga ceremonier som jag vet bara är hittepå men som vän hade jag kunnat delta på ett kristet bröllop. 


    Det var det jag misstänkte eftersom hennes tidigare uttalanden. Jag kan självklart förstå att man inte håller med mig i min tro (inget jag förväntar mig av någon) men jag blir så ledsen att hennes åsikter går före våran vänskap.
  • Madame98

    Det finns olika tolkningar och rättsskolor i Islam som skiljer sig åt i frågor, så helt omöjligt att svara utan att veta vilken rättsskola hon följer.

    Men förstår inte varför du vill ha en negativ människa på ditt bröllop ändå? Man vill väl ha positiv energi på sitt bröllop, så det spelar ju ingen roll varför hon inte vill komma sålänge hon inte vill komma.

  • gullesbulle
    Madame98 skrev 2021-03-29 14:24:31 följande:

    Det finns olika tolkningar och rättsskolor i Islam som skiljer sig åt i frågor, så helt omöjligt att svara utan att veta vilken rättsskola hon följer.

    Men förstår inte varför du vill ha en negativ människa på ditt bröllop ändå? Man vill väl ha positiv energi på sitt bröllop, så det spelar ju ingen roll varför hon inte vill komma sålänge hon inte vill komma.


    Jag har frågat vilken inriktning och så hon (från Bosnien är hon) följer men hon har sagt att hon inte vet. Jag vet inte så mycket om Islam så trodde att regeln gällde de flesta. 

    Hon är negativt inställd på det ämnet, annars är hon hur skojig som helst. Jag blev bara så chockad över det eftersom att hon är en av mina två närmsta vänner (vi ses nästan varje dag)
  • Phoenixbird

    Ja, som flera har skrivit redan, islam har flera inriktningar t.ex det finns saker som jag tror på som muslim så är de väldigt konstiga och helt fel för någon annan muslim. Min shia inriktning tycker inte alls att det är något fel med att gå in på kyrkan, och att hon "svennhatare" eller tycker inte om Sverige är ju inte med islam att göra.

  • Magical
    gullesbulle skrev 2021-03-29 13:49:27 följande:

    Hallå!

    Jag vill inleda att jag är fullt kristen men mina allra närmaste vänner är muslimer.

    Jag har en vän som är muslim (och hon har utländska föräldrar men född i Sverige) och hon är en sådan som man kallar "svennehatare". Hon är jättesnäll och rolig men när det kommer till samhällsdiskusioner så blir det lite knepigt. Hon ogillar verkligen svennar i allmänhet och kristna. (inget hon säger rakt ut men det tar inte många sekunder att dra den slutsatsen.

    Jag är mycket respektfull mot hennes kultur och frågar jämt om islam och sånt'. Men det enda hon har att säga om Sverige är: hur språket är fult, hur det är dåligt att det är ett kristet land, hon hatar att hon gick till kyrkan med skolan, hur hon längtar till sommaren då hon ska åka till sitt hemland, hur Sverige bara är bra för att det är gratis skola och sjukvård, det är dåligt att alla är blonda osv.

    När stunden äntligen kommer så vill jag gifta mig i en kyrka (pga min tro) och då frågade min vänninor om de skulle komma på mitt bröllop. Hon sade då att hon inte skulle komma eftersom att det kommer ske i en kyrka och hon får inte gå in i en kyrka pga hennes tro. 

    Nu undrar jag om detta verkligen är pga hennes tro eller har det något med hennes Sverigehat att göra. Jag vill att hon ska komma och, ja ni fattar


    Du skrev i en annan tråd att du är väldigt ung. Jag utgår då från att det är många år tills det ens skulle vara aktuellt att gifta sig för dig. Din vän kan ha mognat sedan dess, eller så är ni inte vänner längre när den tiden kommer, så det kan väl inte vara så mycket att oroa sig över nu? 

    Jag har läst några av dina andra trådar och jag undrar verkligen om du är vad du utger dig för att vara. Du skriver som en "äldre man", inte som en ung tjej. (tex finns inga unga människor som använder ordet "väninnor"). Har noterat liknande i en annan tråd du startat, själva språkbruket.
  • flygrl

    Åsikter kan förstås variera bland muslimer MEN din polare är ju fett negativ och rasistisk. Är själv precis som hon född i Sverige av invandrade föräldrar men kristen då och kan säga att hennes åsikter provocerar mig som fan.

    Skojig? Snarare en hater enligt mig. :/

  • miselda
    gullesbulle skrev 2021-03-29 13:49:27 följande:

    Hallå!

    Jag vill inleda att jag är fullt kristen men mina allra närmaste vänner är muslimer.

    Jag har en vän som är muslim (och hon har utländska föräldrar men född i Sverige) och hon är en sådan som man kallar "svennehatare". Hon är jättesnäll och rolig men när det kommer till samhällsdiskusioner så blir det lite knepigt. Hon ogillar verkligen svennar i allmänhet och kristna. (inget hon säger rakt ut men det tar inte många sekunder att dra den slutsatsen.

    Jag är mycket respektfull mot hennes kultur och frågar jämt om islam och sånt'. Men det enda hon har att säga om Sverige är: hur språket är fult, hur det är dåligt att det är ett kristet land, hon hatar att hon gick till kyrkan med skolan, hur hon längtar till sommaren då hon ska åka till sitt hemland, hur Sverige bara är bra för att det är gratis skola och sjukvård, det är dåligt att alla är blonda osv.

    När stunden äntligen kommer så vill jag gifta mig i en kyrka (pga min tro) och då frågade min vänninor om de skulle komma på mitt bröllop. Hon sade då att hon inte skulle komma eftersom att det kommer ske i en kyrka och hon får inte gå in i en kyrka pga hennes tro. 

    Nu undrar jag om detta verkligen är pga hennes tro eller har det något med hennes Sverigehat att göra. Jag vill att hon ska komma och, ja ni fattar


    Jag känner exakt samma som hon, nästan jag började tro du skrivit om mig. Men det spelar inte stor roll om det är för hennes tro eller bara för detta samhället här. Vissa går in i kyrkan och vissa gör inte. Jag går helst inte in men jag har en vän hon går in för tända ljus till hennes kristna familj. Resten av du skriver om henne jag tänker varje dag på samma, men alla som har tro är olika. Det finns dom bosnier och turkar som pratar skit om andra muslimer fast dom kallar sig muslimer själva och dom kom hit för jättemånga år sen och blivit mer svennar i sin identitet. Så tron är helt olika.
  • RebeckaZ70

    Verkar vara krångligt att leva på det viset. Varkeb jag eller min fru har några issues med att gå in i kyrkor eller moskéer, det är inget vi tar någon skada av.


    Another wild hearted woman
  • AnnaSturesson

    Vad skulle hända om hon går in i en kyrka? Jag är inte troende alls men kan ändå gå på dop och bröllop i en kyrka.

    Om hon tycker det är så hemskt här så kanske hon borde ändra attityd eller flyta. Måste vara jobbigt att gå runt och vara tjurig hela tiden.

  • miselda

    Jag ska flytta också och det ska bli skönt men inte förrän nästa sommar. Man får gå in i kyrka om man vill det beror på hur strikt man tror typ om man följer salafi eller vissa som är shia går in också

  • miselda
    RebeckaZ70 skrev 2021-06-18 13:46:01 följande:

    Verkar vara krångligt att leva på det viset. Varkeb jag eller min fru har några issues med att gå in i kyrkor eller moskéer, det är inget vi tar någon skada av.


    Min fru? Men är du en man?
  • RebeckaZ70
    miselda skrev 2021-06-18 16:22:40 följande:

    Min fru? Men är du en man?


    Nej. 2 kvinnor kan också vara gifta. Iallafall i Sverige och i Israel.
    Another wild hearted woman
  • miselda
    RebeckaZ70 skrev 2021-06-18 17:00:41 följande:

    Nej. 2 kvinnor kan också vara gifta. Iallafall i Sverige och i Israel.


    Okej...........
  • Nanins

    Hej muslim här!

    Hon får gå in i kyrkan inga problem alls. Hon låter dock väldigt dryg och tycker du ska dra tydliga gränser för det är inte acceptabelt att bete sig så och säga såna saker. Absolut inte okej.

Svar på tråden Till alla muslimer...