• Anonym (Therese)

    Långt!! Hormonell obalans efter medicinsk abort?

    Jag gjorde tog Mifepriston i v 6+2 och vidare cytotec 6+4. Den medicinska aborten gick bra och jag sörjde lite och grät men det kändes som rätt beslut så det var inga problem. Men 3 dagar efter aborten började jag må extremt dåligt. Det var en hemsk känsla av oro som kunde hålla i sig i dagar. Jag var även väldigt uppe i varv fast jag var trött samtidigt. Mina tankar ?rusade? och jag grät mkt. Detta gick över efter ett par veckor men sedan kom det tillbaka igen. Har haft mens 2 ggr efter aborten och jag brukar alltid ha hemsk pms med dåligt humör och nedstämdhet men det går över första mensdagen. Men efter aborten börjar jag må hemskt några dagar innan mens. Så som ovan och det håller i sig fram till efter ÄL. Mina symptom stämmer helt in på hur vissa kvinnor upplever klimakteriet jag är 41 år. Men jag är inte i klimakteriet. Jag var hos en gynekolog i förra veckan som sa att jag inte är i närheten ens. Han trodde det kunde vara hormonell obalans och ville ge mig östrogen. Men jag känner inte för att ta östrogen om det inte behövs. Ringde en annan klinik idag som inte hört talas om hormonell obalans efter abort. Men hon sa samtidigt att om man kommer i hormonell obalans kan det ta 6 månader innan hormonerna rättar till sig. Den förre gynekologen sa att man slår ut hormonerna med mifepristone för den är en antihormontablett. Jag har drabbats av 2 förlossningsdepressioner och detta är lite liknande känslor. Är det någon som har erfarenhet av detta?? Har börjat med zink, magnesium, b12 och c vitamin för det läste jag kunde hjälpa hormonerna i balans.

  • Svar på tråden Långt!! Hormonell obalans efter medicinsk abort?
  • Anonym (morgana)

    Jag är ingen expert, men jag tycker det låter självklart att man kan hamna i hormonell obalans efter en abort. Även om det var kortvarigt, så var det ändå en graviditet och med det kommer många hormonella förändringar. När graviditeten avslutas - oavsett om det är via förlossning eller abort eller missfall - så ska kroppen hitta tillbaka till den vanliga balansen igen. 

    Det kan säkert ta några månader innan du är i hormonell balans igen. 

  • Anonym (Therese)

    Tack för ditt svar! Så tänker jag med. Finns ingenting att läsa om detta. Har letat ihjäl mig. Det står att kvinnor ofta kan få ångest och må dåligt efter en abort men det härleds alltid till att men ångrar aborten och är nedstämd. När man tar ett antihormon preparat borde det ju kunna generera i hormonell obalans. Men många tänker nog inte på det utan söker vård och kanske får antidepressiva preparat fast det är hormonerna som är i oreda. Tänker också jag som alltid varit känslig för hormonförändringar är nog extra känslig. Sedan är jag 41 år. Det är många får hormonell obalans av bara av åldern och kroppens förändringar. Får väl bara avvakta och hoppas det ger sig. Är fruktansvärt obehagligt.

  • Anonym (morgana)
    Anonym (Therese) skrev 2021-03-29 17:31:36 följande:

    Tack för ditt svar! Så tänker jag med. Finns ingenting att läsa om detta. Har letat ihjäl mig. Det står att kvinnor ofta kan få ångest och må dåligt efter en abort men det härleds alltid till att men ångrar aborten och är nedstämd. När man tar ett antihormon preparat borde det ju kunna generera i hormonell obalans. Men många tänker nog inte på det utan söker vård och kanske får antidepressiva preparat fast det är hormonerna som är i oreda. Tänker också jag som alltid varit känslig för hormonförändringar är nog extra känslig. Sedan är jag 41 år. Det är många får hormonell obalans av bara av åldern och kroppens förändringar. Får väl bara avvakta och hoppas det ger sig. Är fruktansvärt obehagligt.


    jag hoppas du mår bättre snart!! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Fiffi)

    Kolla upp sköldkörteln och även antikroppar mot sköldkörtel. Mycka autoimmuna processer kan hoppa igång efter graviditet. Även om de är snabbt avbrutna

Svar på tråden Långt!! Hormonell obalans efter medicinsk abort?