• Anonym (Arbetsmyran)

Berätta på jobb?

Är gravid och tänkte berätta för chefen efter jag gjort KUB, för att ge gott om tid för planering med ersättare mm.

Men, hur lägger jag upp det bäst? Har precis fått ett nytt ansvarsområde på jobbet som jag blev tillfrågad om precis när jag plussade. Pga tidigare missfall och att området lockade mig tackade jag ja, men nu känns det som jag lämnar jobbet i sticket när jag går på föräldraledighet redan i höst. Ville inte säga nej till ett läge där jag verkligen kan utvecklas, och uppgifterna finns kvar när jag kommer tillbaka. Men det känns ändå som att jag lite sviker.

Hur har ni gjort/skulle ni göra i min sits?

• Svar på tråden Berätta på jobb?
  • endoabort

Det bästa du kan göra är att lägga upp det som att du har något roligt att berätta, då grundar du för att din chef vet om att hen ska gratulera och du sätter också tonen för samtalet. Går du istället in med inställningen att du har något jobbigt för chefen att berätta (att hen måste skaffa ersättare osv) så sätter du mer press på er båda.

Jag hade sagt något i stil med att "Jag kommer behöva en ersättare då och då för jag kommer vara föräldraledig, då jag har lyckats bli gravid nu". 

Och därefter låta samtalet sköta sig självt, troligtvis är det inte så mycket ni behöver diskutera redan nu men det kan säkert finnas vissa funderingar från er bägge. 

• Anonym (K)

Om du plussade precis när du blev erbjuden detta så hade du ju inte ens behövt vara medveten om graviditeten när du tackade ja.

Det ska du inte ha minsta lilla dåligt samvete över.

Du får helt enkelt berätta att du är gravid. Chefen skall inye ha åsikter kring detta

• nnnnnnnn

Berätta efter KUB om allt ser bra ut, men mörka lite när du anade att du var gravid typ:
    "Nu ska jag berätta något roligt, jag är gravid och det ser ut som att det kommer bli en bebis i slutet på oktober(eller när det nu blir, du får såklart berätta när barnet är beräknat). Det hade vi aldrig kunnat tänka oss! Att det skulle bli en baby nu!!! Men vi är glatt överraskade av det här beskedet, fast jag förstår att det kanske blir lite krångligt här på jobbet."
    Det är ingen lögn - ni är glatt överraskade att allt är bra efter flera mf + ni hade inte kunnat tänka er att det skulle gå vägen den här gången efter era mf

• Anonym (Arbetsmyran)
    Anonym (K) skrev 2021-03-29 19:01:58 följande:

Om du plussade precis när du blev erbjuden detta så hade du ju inte ens behövt vara medveten om graviditeten när du tackade ja.

Det ska du inte ha minsta lilla dåligt samvete över.

Du får helt enkelt berätta att du är gravid. Chefen skall inye ha åsikter kring detta

Det är en arbetsuppgift som går att hitta ersättare till under tiden jag är på föräldraledighet och som behövde få en person som gjorde den när jag tackade ja, så jag vet ju att det kommer gå att ordna. Men det är klart det hade varit enklare om jag skött den hela tiden.

Samtidigt är det väl svårt att hitta en helt perfekt tid mot en arbetsgivare att bli gravid också...
  • Anonym (Arbetsmyran)
    nnnnnnnn skrev 2021-03-29 19:11:42 följande:

Berätta efter KUB om allt ser bra ut, men mörka lite när du anade att du var gravid typ:

"Nu ska jag berätta något roligt, jag är gravid och det ser ut som att det kommer bli en bebis i slutet på oktober(eller när det nu blir, du får såklart berätta när barnet är beräknat). Det hade vi aldrig kunnat tänka oss! Att det skulle bli en baby nu!!! Men vi är glatt överraskade av det här beskedet, fast jag förstår att det kanske blir lite krångligt här på jobbet."

Det är ingen lögn - ni är glatt överraskade att allt är bra efter flera mf + ni hade inte kunnat tänka er att det skulle gå vägen den här gången efter era mf

Ja, det kanske är ett sätt. Jag ÄR verkligen superlycklig för detta och de flesta av mina kollegor har flera barn redan (jag är en av väldigt få som inte har barn), så jag hoppas ju att de förstår min glädje att få bli gravid - särskilt efter mitt missfall (som jag dock inte berättade om då, utan jobbade genom sorgen och grät efter jobbet).

Så jag hoppas det praktiska går att lösa.
Svar på tråden Berätta på jobb?