• Mon 29 Mar 2021 18:44
    2671 visningar
    10 svar
    10
    2671

    Lön Controller?

    Hej!

    Jag är utbildad civilekonom (examensår 2012) och jag har arbetat med controlling i ca 7 år. Just nu jobbar jag som controller på ett större företag i Skåne och har en månadslön på 40 000 kr. Jag är duktig och omtyckt och mina arbetsuppgifter förändras ofta då jag ofta får nya och mer kvalificerade uppgifter.

    Till årets  löneförhandling gjorde jag en grundlig koll på lönenivåerna och hittade att medellönen för controllers var ca 48 000kr/mån för 2020 års lönenivå. 

    Jämfört med snittlönen för controllers känner jag att jag är ganska underbetald, speciellt med hänsyn till att min arbetsgivare förväntar sig att jag jämt ska ta på mig ännu mer kvalificerade uppgifter och större ansvarsområden, men utan någon extra lönehöjning/justering. 

    Så till min fråga, controllers, vad har ni för månadslön och vad är er titel/ arbetsuppgifter?

  • Svar på tråden Lön Controller?
  • Anonym (Finan­cial contro­ller)
    Mon 29 Mar 2021 18:53
    #1

    Hej,

    Jag jobbar som financial controller på ett medelstort företag i Stockholm. Jag jobbar huvudsakligen med budget, stöd vid rapportering, avvikelseanalyser, viss back up, systemkunnig, ansvarig för vissa delar av resultaträkningen. Min månadslön är 53000 för närvarande och kommer höjas vid nästa lönesamtal om ett par månader.

    Är 41 år, har civilekonomexamen, gick ut 2007.

    Mitt råd till dig är att byta jobb, det är oftast det enda sättet att få upp sin lön markant.

  • Sun 4 Apr 2021 17:20
    #2

    Controller tror jag är en av de mest missanvända yrkestitlarna, men om man som controller jobbar med budgetering, uppföljning, avvikelseanalyser. Jobbar man med flera olika verksamhetschefer, produktchefer, eller vad det nu må vara beroende på bransch känns lönen ungefär som 10 tkr för låg.