• Otto123

Förskolan kallar till möte utan att ange skäl

Hej

Vår förskola har plötsligt kallat till möte med rektor pedagog och specialpedagog.
    De anger att det skall "handla om hur de uppfattar våra barn." När vi frågade vad det handlade om i sak och varför en specialpedagog är inkopplad vägrar det att svara på detta. Frågade om målet med mötet och de säger då att målet är att förbättra kommunikation mellan förskola och föräldrar.

Är dett ok att förskolan gör så eller måste de inte tala om vad det handlar om. Känns mycket obehagligt.

• Svar på tråden Förskolan kallar till möte utan att ange skäl
  • hurtänktedunu

Jag skulle inte vara orolig på det sättet eller kräva att veta innan. Jag skulle misstänka att dom kanske uppfattat några svårigheter för ditt barn i verksamheten och kallar till möte för att göra upp en plan för hur dom ska kunna hjälpa ditt barn att ha det bra i förskolan efter hens förutsättningar. Ofta då specialpedagog är inkopplad. Och då vill så klart inte pedagogerna berätta innan vad det gäller utan det är nog special pedagogen bättre lämpad till detta. Jag skulle vara tacksam att dom i sånt fall gör något åt det. Många förskolor som ignorerar problem vilket gör det svårt för barnet och då får dom ingen hjälp och problemen följer med till skolan vilket ger större problem. Gå på mötet och se vad dom vill helt enkelt. Det är nog mitt råd.

• Gameofthrones

Skolan har rätt och ha möte med föräldrar om det har hänt ngt. Om dom tycker ngt är viktigt och dem ser barnet mer än vad ni tror. 

Dem försöker nog hjälpa er så gott som och ta in deras information. Även om en stor sak eller en liten. 

Barnet behöver nog hjälpmed nått?

• Otto123

Ja såklart kommer vi att gå mötet.
    Det som är obehagligt att att trots att vi pratat med dem om vad mötet gäller så vill de inte ger besked. Mycket obehagligt.

• Otto123

Det som är obehagligt att att trots att vi pratat med dem om vad mötet gäller så vill de inte ger besked. Mycket obehagligt.

• Magical
    Otto123 skrev 2021-03-30 09:45:05 följande:

Hej

Vår förskola har plötsligt kallat till möte med rektor pedagog och specialpedagog.
    De anger att det skall "handla om hur de uppfattar våra barn." När vi frågade vad det handlade om i sak och varför en specialpedagog är inkopplad vägrar det att svara på detta. Frågade om målet med mötet och de säger då att målet är att förbättra kommunikation mellan förskola och föräldrar.

Är dett ok att förskolan gör så eller måste de inte tala om vad det handlar om. Känns mycket obehagligt.

Ja men de har ju sagt vad det handlar om: deras uppfattning om ert barn + att de vill förbättra kommunikationen mellan hem  och förskola - vad är det för konstigt med det? Detaljer får ni förstås på mötet. Klart man inte vill skriva detaljer i text som kanske kan missuppfattas. 
  • Otto123

Missuppfattningen blir väl mycket större om man inte klart ut säger vad saken gäller. Jag förstår vad du menar, man vill inte ta upp problem och prata om dem innan möte utan man vill göra det när man sitter på mötet. Men om du tex blev kallad till sjukvården och inte fick besked om varför skulle du kanske reagera.

Det skapar inte förstående att kalla till ett möte om tre veckor och inte säga rakt ut vad saken gäller

• elsi
    Otto123 skrev 2021-03-30 10:33:19 följande:

Missuppfattningen blir väl mycket större om man inte klart ut säger vad saken gäller. Jag förstår vad du menar, man vill inte ta upp problem och prata om dem innan möte utan man vill göra det när man sitter på mötet. Men om du tex blev kallad till sjukvården och inte fick besked om varför skulle du kanske reagera.

Det skapar inte förstående att kalla till ett möte om tre veckor och inte säga rakt ut vad saken gäller

I sjukvården kallar man också till möte och berättar inte på tex telefon eller snabbt i väntrummet om det är allvarliga saker man ska ta upp. Skillnaden där är väl att du förmodligen sökt för något så du har ett hum om vad det kan gälla.

När det gäller förskolan har de ett ansvar att se och förmedla om det är något med ert barn som behöver en insats av något slag. De ser barnet många timmar varje dag. Detta måste de sedan förmedla och diskutera med er så att ni kan komma fram till en plan hur ni går vidare. 
  • hurtänktedunu

Nu drar jag det rätt långt men om dom till exempel skulle misstänka typ autism på ditt barn så är ju det något man inte vill slänga ur sig i förbifarten och därför kallar dom till ett möte för att framför det på ett bra sätt. Som sagt nu drog jag det långt men jag hoppas du förstår vad jag menar
  • Litorina
    Otto123 skrev 2021-03-30 10:03:35 följande:

Har ni inte fått några signaler alls tidigare om att det ibland uppstår problem kring ert barn? Låter jättekonstigt att allt är frid och fröjd och sen plötsligt tar de med en specialpedagog.

Båda mina barn har lite knepiga sidor, men vi har alltid haft en löpande kommunikation med personalen om hur det går. Alltid när man hämtar berättar de om det hänt något under dagen. Inget sånt hos er?
  • Magical

Nja jag håller inte med dig. Jag uppfattar att du/ni är oroade men du får tänka att det här mötet är för barnets bästa, något som ska göra att situationen ska fungera ännu bättre framöver. 
    Kanske har de funderingar över att barnet inte riktigt fungerar i grupp, eller att det ofta blir konflikter av olika slag, men hur de än hade skrivit något sådant i kallelsen, så hade det kunnat skapa oro hos er. Därför är det sällan en bra idé att skriva alltför detaljerna utan ta det i själva samtalet, just för att det ska bli ett så bra samtal som möjligt. 
Svar på tråden Förskolan kallar till möte utan att ange skäl