• Tue 30 Mar 2021 15:24
    1138 visningar
    10 svar
    10
    1138

    Gravid, missfall eller utomkveds?

    Som rubriken lyder så sitter jag är som ett frågetecken?

    Hade min mens den 11:e februari, fick sedan "mens" igen den 7:e mars. Brukar ha runt 30 dagar emellan. Men förutom att mensen var tidig så var det inget konstigt. En vecka senare fick jag en brunaktig flytning, som ibland övergår i blod. Har stundvis ont i ländryggen och som mensvärk. Tog ett gravtest på vinst eller förlust. Starkt plus.

    Har vart in på vul där man inte hittade ngt foster i livmodern, läkaren såg heller inget konstigt vid mina äggledare. Detta borde ha vart i 5+ ngt. Slemhinnan var runt 10mm. Blodprov togs i fredags och nu igår, måndag.. Idag ringde en disträ manlig läkare som sa att hcg ökat, inte riktigt som det borde, men inom det normala. Han tyckte att jag skulle ta ett nytt blodprov nästa tisdag.

    Är nu 6+3 om man räknar från mensen i februari.

    Så vad är nu detta? Har haft missfall tidigare, men aldrig vart med om detta? Har även en dotter på fyra.

    Ngn som kan gissa, berätta om egna upplevelser?

  • Svar på tråden Gravid, missfall eller utomkveds?
  • Tue 30 Mar 2021 15:31
    #1

    Du skall väl räkna från blödningen i mars? Isf är du i 3+2 och då är det inget konstigt att inget syns på vul

  • Tue 30 Mar 2021 15:34
    #2

    Men enligt den läkare jag pratat med då vore det helt omöjligt att jag skulle plusa bara sju dagar efter "mensen" nu i mars. Så läkaren räknade från februari mensen.

  • Tue 30 Mar 2021 18:09
    #3

    Ingen?

  • Wed 31 Mar 2021 12:40
    #4

    Usch vad jobbigt! Var med om något liknande i höstas. De lyckades i mitt fall aldrig fastställa om det rörde sig om ett missfall eller utomkvedshavandeskap (de kan visst återbildas?). Mitt hcg ökade dock aldrig som för dig utan det sjönk bara väldigt långsamt. Om du är i vecka 6-7 nu borde de se något i livmodern vid det här laget och även i äggledaren om det satt där. Bra att de följer med blodprov. Hoppas de kan göra fler vul också. Du måste vara riktigt uppmärksam på om det börjar göra ont och åka in direkt då.

  • Wed 31 Mar 2021 23:57
    #5
    Clemmentina skrev 2021-03-31 12:40:57 följande:

    Usch vad jobbigt! Var med om något liknande i höstas. De lyckades i mitt fall aldrig fastställa om det rörde sig om ett missfall eller utomkvedshavandeskap (de kan visst återbildas?). Mitt hcg ökade dock aldrig som för dig utan det sjönk bara väldigt långsamt. Om du är i vecka 6-7 nu borde de se något i livmodern vid det här laget och även i äggledaren om det satt där. Bra att de följer med blodprov. Hoppas de kan göra fler vul också. Du måste vara riktigt uppmärksam på om det börjar göra ont och åka in direkt då.


    Ja, jag fick ingen tid fören på tisdag. Känns väldig tlångt bort just nu.....
  • Thu 1 Apr 2021 06:17
    #6

    Va! Detta händer mig just nu! Plussade 7 dagar efter mens efter att jag fick en mellanblödning. Har tagit tre test och alla är positiva. Visste inte att man kunde mäta hcg nivåerna. Kanske borde gå till en gynekolog som du! Har ingen aning vad detta beror på.

  • Sat 3 Apr 2021 03:18
    #7
    Mamma4life skrev 2021-04-01 06:17:30 följande:

    Va! Detta händer mig just nu! Plussade 7 dagar efter mens efter att jag fick en mellanblödning. Har tagit tre test och alla är positiva. Visste inte att man kunde mäta hcg nivåerna. Kanske borde gå till en gynekolog som du! Har ingen aning vad detta beror på.


    Nä, jag har heller aldrig vart med om ngt liknande. Galet!
  • Sun 4 Apr 2021 15:29
    #8

    Men vad är nästa steg för dig?

    Jag beräknar att jag ska få mens nästa vecka. Får jag inte den är jag inte gravid enligt min läkare.

  • Sun 4 Apr 2021 18:23
    #9

    Jag ska träffa en läkare på kvinnokliniken på tisdag. Då ska jag ta nytt blodprov och se vart det här slutar.

    Men ditt test visar fortfarande plus?

    Mitt slår om direkt och är superstark ännu trots att jag fortfarande blöder till och från.

  • Sun 4 Apr 2021 19:44
    #10

    Okej! Men det låter ju ändå som att de har koll på dig!

    Jag har mest telefonkontakt med min läkare, och vi ska invänta om jag får mens på torsdag eller inte! Men hoppas verkligen på ett litet barn! Gjorde ett till test för några dagar sedan och fick ännu starkare plus, så antar att jag är gravid. Men har iaf slutat blöda. Har hört att kroppen kan ha svårt att ställa om från första mensen men att kroppen ska fatta till mens nr 2.

Svar på tråden Gravid, missfall eller utomkveds?