• zitronen

    Högdalen eller Johannesfred?

    Hej. Jag letar lägenhet och har möjlighet att köpa 2 olika bostadsrätter, men jag är lite kluven gällande vilken jag ska välja. Båda är inom min budget (skiljer 200 000 kr där den i Högdalen är dyrast) och har jämförbar månadshyra. Bra föreningar med god ekonomi och nära till kommunikationer.

    Val 1. En tvåa i Johannesfred/Bromma på 46 kvadrat. Slitet med gulnande tapeter, gamla element, flagnande lister etc. Inga renoveringar har gjorts sen 90-talet och badrummet är i akut behov. Bra planlösning, men mindre än vad jag önskar (skulle vilja ha minst 50 kvadrat, men plånboken styr). Området lockar mig mycket. Väldigt fint och rent. Känns som ett säkert område.

    Val 2. En trea i Högdalen på 73 kvadrat. Nyrenoverat badrum och fina golv. Jag vill byta ut några tapeter, men annars behöver inget göras. Den är rymlig och väl planerad. Jag är dock lite osäker på området. Det går många dåliga rykten om Högdalen och jag har fått varningar från folk som säger att man ska vara försiktig sent på kvällarna. Jag jobbar treskift på sjukhus så kommer att komma hem sent från jobbet vissa dagar, inklusive röda dagar och helger. Dessutom är det inte lika mycket naturområden i närheten.

    Det är fullt möjligt att ryktena om Högdalen är överdrivna och falska. Någon som vet hur det är att bo där? Och vilken lägenhet skulle ni välja? Den mindre, slitna tvåan i ett område som lockar, eller den större, renoverade trean i ett potentiellt problemområde?

  • Svar på tråden Högdalen eller Johannesfred?
  • Glinda från Oz

    Jag har bott i Rågsved (ca en kilometer ifrån Högdalen) Du kommer få se öppen droghandel, det finns en hel del gäng och märkliga personer men jag har aldrig känt mig rädd och då var jag ute alla tider på dygnet, gängen bråkar med varandra inte med boende rent allmänt. Sålänge Du är nykter och inte ser rädd eller nervös ut är det lugnt. Tänk på att gäng dras till rädda och nervösa personer, det är viktigt att komma ihåg. Under mina två år där råkade jag aldrig ut för något annat än inbrott i förrådet. Med det sagt finns det jättetrevliga personer också, jag hade bra kontakt med flera grannar. 

  • Anonym (Micke)

    Högdalen är ett riktigt sunkigt tillhåll för diverse knarkare och alkoholister, jag skulle aldrig kunna bo där. Rågsved har väl liknande rykte om sig

  • Aniiee

    Högdalen, stationen som INTE behövde ett smeknamn (Hagsätra = Högsätra, Rågsved = Drågsved, Högdalen....). Inget nytt heller, detta är belagt till minst min mammas ungdomstid på 70-talet.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Noname00

    Droghandeln kommer du få se överallt även i Bromma.
    Johannesfred förändras mycket nu i samband med bygget vid citygross och det är positivt.
    nära till Bromma  blocks gångavstånd eller 1-2 stationer med buss eller trävbanan.
    Sedan har det bra kommunikationer iom egen station för tvärbanan, man tar sig snabbt till tex solna eller alvik. liljeholmen.
    Sedan är ju nära till vattnet alltid trevligt.

    Parkering brukar dock vara ett problem.

Svar på tråden Högdalen eller Johannesfred?