• majume­a
    Wed 31 Mar 2021 10:44
    1315 visningar
    8 svar
    8
    1315

    Plötsligt helt ny stil - EMO?

    Min 15-åriga dotter har senaste månaderna helt bytt stil. Kolsvart runt ögonen, vill färga håret lila..


    Många av hennes kompisar går och pratar med nån och nu vill hon också göra det. Det ska hon såklart få göra, men ska man bli orolig? Googlar jag på emo kommer självskadebeteende upp.. Då blir man ju lite stressad..


     

  • Svar på tråden Plötsligt helt ny stil - EMO?
  • Anonym (lll)
    Wed 31 Mar 2021 10:53
    #1
    +2

    Nej du ska inte oroa dig. Alla tonåringar testar olika stilar på ett eller annat sätt. På en del blir det en totalomvändning i klädstil och frisyr mm. 
    Du kan börja oroa dig om hon är ute hela nätterna, byter umgänge till folk du inte helt uppskattar, skaffar vänner som är många år äldre osv. 

  • Anonym (K)
    Wed 31 Mar 2021 15:37
    #2

    Lugna ner dig. Kraftigt sminkad och färgat håret = emo och självskadebeteende?? NEJ!!!

  • Wed 31 Mar 2021 16:36
    #3
    majumea skrev 2021-03-31 10:44:49 följande:

    Min 15-åriga dotter har senaste månaderna helt bytt stil. Kolsvart runt ögonen, vill färga håret lila..


    Många av hennes kompisar går och pratar med nån och nu vill hon också göra det. Det ska hon såklart få göra, men ska man bli orolig? Googlar jag på emo kommer självskadebeteende upp.. Då blir man ju lite stressad..


     


    Jag trodde missförståndet med att Emo och självskadebeteende går hand i hand, var redan utrett. Kul att den stilen fortfarande lever, för jag trodde den var utdöd.

    Nej, du behöver inte vara orolig. Din dotter mår bra av att testa nya stilar. Du skall också ha i åtanke om att Emo inte är en klädstil, utan det är en musikstil. Men om hon nu klär sig efter sina vänner, så är det så. Vi människor är sociala djur, trots allt. Hon är i tonåren, låt henne testa! :)
  • Gameof­throne­s
    Wed 31 Mar 2021 16:39
    #4
    +1

    Tonåren själv färgade jag håret bytte klädstil antal ggr. Gjorde min mamma tokig på alla dessa hårfärger, Ett sätt och ha ett "normalt" tonårsliv. 

    Det är bra och faser i livet =)

  • Wed 31 Mar 2021 20:08
    #5

    Jag blev synthare över en natt i början av 90-talet. Det hör tonåren till att byta stil hit och dit. Jag behöll min stil dock, kanske inte så extremt som när jag var 15-16 men ändå.

  • majume­a
    Thu 1 Apr 2021 10:55
    #6

    Själv satt jag hemma och tittade på Nöjesmaskinen med mamma och pappa hela högstadiet i sjukt töntiga kläder haha. Så man kanske ska se det som uppfriskande att hon har en lite egen stil.


    Tack för era svar. :)

  • Anonym (K)
    Thu 1 Apr 2021 11:14
    #7
    syntharen skrev 2021-03-31 20:08:40 följande:

    Jag blev synthare över en natt i början av 90-talet. Det hör tonåren till att byta stil hit och dit. Jag behöll min stil dock, kanske inte så extremt som när jag var 15-16 men ändå.


    Jag måste erkänna att när jag började se ditt nick i forumet så tänkte jag att det var synt-haren haha! Jag undrade ofta varför du hette så x) Felläsning så klart men språket är lite lustigt ibland.
  • Thu 1 Apr 2021 19:39
    #8
    Anonym (K) skrev 2021-04-01 11:14:02 följande:

    Jag måste erkänna att när jag började se ditt nick i forumet så tänkte jag att det var synt-haren haha! Jag undrade ofta varför du hette så x) Felläsning så klart men språket är lite lustigt ibland.


    Jag ser det så ibland också, synt-haren, har funderat på om folk fattar att jag menar synth-are
Svar på tråden Plötsligt helt ny stil - EMO?