• holmemma

    Ni som varit på överburenhetskontroll

    Hej! Idag är det dags för överburenhetskontroll, är i v 41+2.

    Så, ni som varit på överburenhetskontroll, hur såg det ut för er? När fick ni tid för igångsättning?

  • Svar på tråden Ni som varit på överburenhetskontroll
  • Anonym (eee)
    holmemma skrev 2021-03-31 11:53:36 följande:

    Hej! Idag är det dags för överburenhetskontroll, är i v 41+2.

    Så, ni som varit på överburenhetskontroll, hur såg det ut för er? När fick ni tid för igångsättning?


    nu var det många år sen men jag gick på kontroller varannan dag och de mätte fostervattenmängden. 15 dagar över tiden blev det igångsättning då de såg att vattenmängden sjunkit. 
  • Anonym (Mitt)

    På mitt sjukhus sätter dom igång senast 41+2, du kan ju be som kolla tappen å är du öppen 1-2 cm så kan dom ju ta vattnet åt dig :)

  • Anonym (Mia)

    Man gjorde ett ultraljud och kollade flödet i navelsträngen samt vattenmängden. Och sen allmänt att bäbisen såg ut att må bra. Sen fick jag en lapp i handen med ett nummer som jag skulle ringa på morgonen en vecka senare om inte förlossningen hade kommit igång då.

  • Cykelstöld

    Jag gick på första kollen på 41+0 då de kollade om jag var öppen och i så fall hur mycket. Jag fick även ligga i ca 20-30 min då de mätte om jag hade några värkar och bebis hjärtrytm. Sedan ett snabbt ultraljud där de kollade navelsträngen, hjärta, lungor och så på bebis lite snabbt, att hon mådde bra.

    Sedan var tanken att jag skulle komma tillbaka på 41+2 för samma undersökning och där utvärdera om jag skulle sättas igång eller inte. De vill helst inte att man går till 42+0 här. Hur som helst, jag bad om att få komma nästa dag på 41+1 för igångsättning, vilket gick bra efter lite om och men.

  • holmemma

    Kul att läsa om era erfarenheter!

    Allt såg bra ut med bebis, BM gjorde en hinnsvepning och drog i tappen. 2 cm öppen och 1 cm kvar av tappen. Tillbaka imorgon för samma kontroll och ev ny hinnsvepning. Hoppas dock han vill komma ut inatt!

    Annars kommer jag nog be om igångsättning på fredag, får se om jag får min vilja igenom...

Svar på tråden Ni som varit på överburenhetskontroll