• Anonym (Mamma)

Vad ska/kan en logoped göra för att hjälpa?

Jag har ett barn (4 år) som är sent i språkutvecklingen och vi fick remiss från bvc att besöka logoped. Vi har träffat henne sedan i höstas och jag är inte nöjd med insatserna.

Första gången var egentligen bara en massa tester, sedan talade hon om för mig att vårt barn är så sent i utvecklingen att det inte ens finns med på skalan för bedömning. Samma besök sa hon att barnet var ca ett år efter sina jämngamla i språkutveckling. De andra besöken har sett ut ungefär likadana; först något slags test, sedan ett påpekande om hur sent barnet är och hur dåligt hen presterar på testerna. Sista gången mådde jag dåligt i flera dagar efteråt.

Vi har också fått en del hemläxor. T ex läsa för barnet (förutom att hen inte vill bli läst för) och då ska det vara i stil med "Max badar", om ni förstår. Fåordsmeningar. Vi föräldrar upplever att det är nedanför barnets nivå och att man borde sikta lite högre. Vi fick absolut inte läsa sagor med vanlig löpande text. Sedan skulle vi träna lägesord, på, bakom, under osv. Det fick vi ju också en syrlig kommentar om att man inte ska behöva träna barn på, det ska de bara plocka upp på egen hand. Senaste läxan bestod av att träna pluraländelser.

Är det verkligen så här det går till hos en logoped?? Jag hade hoppats på något mer övergripande istället för små detaljer. Det känns verkligen inte som några större insatser från logopedens sida och det finns noll utrymme för förståelse när testerna görs heller, att barnet aldrig hört vissa ord eller förstår fysikens lagar eller kan skilja på tempus. Förutom det, hennes riktigt usla bemötande som övertygat oss om att byta logoped så snart det går. Det känns som att det enda hon gör är att klaga på barnets oförmågor, och inte ens på ett neutralt utan ganska otrevligt sätt, och sedan då de här s.k. läxorna som jag verkligen undrar hur de ska hjälpa.

Jag tar tacksamt emot tips för att utveckla små barns språk dessutom, ifall någon har idéer! Barnet vill som sagt inte bli läst för så det blir svårt där. Vi vuxna pratar och förklarar och visar så mycket vi kan i vardagen, leker med barnet osv. Vi vet inte riktigt vad vi kan göra mer.

Tack på förhand {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Vad ska/kan en logoped göra för att hjälpa?
  • Anonym (D)

Låter som en rätt så usel logoped.

Nu hade visserligen min dotter inga stora problem, utan var bara lite sen med uttalet av vissa ljud.

Vår logoped gjorde också tester, på ett väldigt lekfullt sätt. Utöver det skickade hon med oss spel och ljudlekar vi kunde göra hemma med dottern.

Hon gjorde också vissa övningar på plats med dottern.

Hur  är ditt barns spårkförståelse? Kan ditt barn t.ex. peka på saker eller bilder av saker om du säger namnet på saken?

Är ditt barn intresserat av att kommunicera? 

Kan barnet prata i kortare, enklare meningar?

Om barnet inte vill sitta och läsa kanske det funkar att leka och prata om saker i leken med enkla korta meningar. 

"Kim kör bilen. Brrrum. Där är bordet. Bilen kör under bordet". 

Kanske ha skattjakt där man en dag letar efter saker under mattor, under stolar och under bord. Nästa dag har man skattjakt på saker som är på bord, stolar osv. Sedan bredvid. Till slut mixar man det. 

I den ålder måste allt vara lekfullt och lustfyllt. Gäller att utgå från det ditt barn gillar och bygga upp lekar och övningar kring det. 

Har ditt barn några andra svårigheter utöver språkförseningen?

Rekommenderar verkligen byte av logoped i alla fall.

• Anonym (D)

Lite bra länkar:

www.akademiska.se/for-patient-och-besokare/ditt-besok/undersokning/barnlogopedi/

Språklekar:
    www.folkhalsan.fi/barn/professionella/sprak/

attvaramamma.se/lek/aktiviteter-och-lekar-for-barn/7-talovningar-for-barn-med-sprakforseningar/

Material:

onlyforheroes.se/blogg/stark-ordforradet-vid-sprakstorning-genom-ordning-reda/

funkamera.se/sprak-kommunikation/

Appar:

loppi.se/logopeden-5-bra-och-utvecklande-appar-till-ditt-barn/

www.pappasappar.se/&t=filter&cat=270&alder=04-ar&plattform=&sprak=&betyg=&sortera=datum

• Anonym (Embla)

Vi har också en fyraåring med sen språkutveckling och går hos logoped. Vad för slags språkförsening är det ert barn har? Är det mest uttal, ordföråd eller annat? Är svenska barnets enda språk? Har barnet andra problem?

Vår son började prata ganska sent, kom väl inte igång förrän vid ca 2,5 år. BVC uppmärksammade vid ca 3 år och gav oss då samma råd som ni fått, dvs att läsa böcker med lite text och vi reagerade på samma sätt som ni. Nu inser jag dock att det nog skulle ha varit bra att fortsätta läsa enkla böcker, att pratläsa, fråga om ord, peka på bilder etc. Vi var inte heller förtjusta i babblarna, men även det skulle nog ha varit bra att visa mer eftersom vår son har uttalsavårigheter. Ni kanske kan blanda, typ pratläsa enkla böcker och läsa sagor vid nattning och vila?

Jag kan tipsa om Hattens förlag och böckerna i serien Snick Snack Snoken. De är toppen för barn med uttalsproblem! Där finns också spel till. Sen gjorde jag dockor till för att leka med figurerna i böckerna. Tex när vi övade f-ljudet läste vi boken Faran vid fallna trädet och jag gjorde kaninhanddockor av strumpor som föreställde de tre kaninerna i boken och vi lekte handlingen.

På samma förlag finns böckerna Ajja och Bajja. De är mer i liknande Max-böckerna, men det kan ju vara värt att prova för er om nu logopeden föreslagit det.

Gillar barnet inte att läsa så kan ni leka istället. Lotto och memo är toppen! Köp alla ni kan hitta på typ loppis eller skriv ut bilder. Eftersom vi mest måste öva uttal så väljer vi bilder som börjar på ljudet han har problem med, men ni kan också välja tematiska ord som djur, yrken, fordon, mat, kläder osv. Vår son är flerspråkig så vi använder kort jätteofta för att för att öva upp ordförråd.

Är inte lotto eller memo roligt så kan ni leka med korten på annat sätt. Tex kan man gömma korten och gå på skattjakt, med karta eller bara på måfå. Om ni nu behöver öva lägesord så är just skattletande ett bra tillfälle. Ni kan ge instruktioner att kortet ligger PÅ soffan, UNDER bordet, I skåpet, BREVID stolen etc. eller så får barnet berätta var hen hittade det.

Vi lägger också ut korten på golvet och sen ska en tänka på en bild och beskriva det och de andra gissa vilket kort det är.

Just nu övar vi K och G-ljud och en lek till det är att vi tar en korg var, sätter ett larm och sen ska man hitta så många saker som möjligt som börjar på det ljudet. Barnet tävlar så klart i lag med vuxen, huvudsaken är att vi upprepar ljudet och orden massor av gånger.

En annan lek är att vi stoppar saker som börjar på visst ljud i en påse eller väska. Sen får man utan att titta stoppa ner handen och gissa vad det är.

På biblioteken finns särskilda språkpåsar för barn med extra behov av stöd-kolla om det finns på ert bibliotek. De innehåller ofta båda böcker och spel och leksaker.

Vad gäller logoped så tycker vi inte heller att vi får bra hjälp. Det är mindre än en gång i månaden vilket inte ger något. Allt jobb gör vi hemma, jag har läst på, köpt och tillverkat material osv. Men vad som är bra med logopeden är att hon bättre än jag kan hålla koll på barnets utveckling, veta vad som är vanligt för åldern och hjälpa oss med vad vi ska prioritera. Eftersom hon vet vilken ordning barn lär sig olika ljud har hon kunnat hjälpa oss att bestämma att först fokuserade vi bara på p, b och m, sen k och g, sen v och f osv. Så strukturerat hade jag aldrig kunnat lägga upp språkträningen som lekman. Er logoped verkar dock ha väldigt dåligt bemötande, så i er sits skulle jag be om att få byta och om det inte går, prata med hen. Säg hur du vill ha det, dvs information om vad ni bör fokusera på och konstruktiva råd hur ni ska göra.

• Anonym (But)

Byt logoped. Denna är uppenbarligen inkompetent.

Jag har precis läst en kurs gällande barns språkutveckling (och en logoped har naturligtvis betydligt mer kompetens än jag) och där är just prepositioner en sådan grej som många barn har svårt för och som många barn behöver öva på. Bland annat kan man använda rörelselekar där barnet skall gå på, under, bredvid saker.

Låna några böcker om språkutveckling. Och byt logoped.

Svårt att hjälpa dig mer än så utan att veta vilken typ av språkproblem ditt barn har

• Anonym (Mamma)
    Anonym (D) skrev 2021-03-31 14:10:16 följande:

Låter som en rätt så usel logoped.

Nu hade visserligen min dotter inga stora problem, utan var bara lite sen med uttalet av vissa ljud.

Vår logoped gjorde också tester, på ett väldigt lekfullt sätt. Utöver det skickade hon med oss spel och ljudlekar vi kunde göra hemma med dottern.

Hon gjorde också vissa övningar på plats med dottern.

Hur  är ditt barns spårkförståelse? Kan ditt barn t.ex. peka på saker eller bilder av saker om du säger namnet på saken?

Är ditt barn intresserat av att kommunicera? 

Kan barnet prata i kortare, enklare meningar?

Om barnet inte vill sitta och läsa kanske det funkar att leka och prata om saker i leken med enkla korta meningar. 

"Kim kör bilen. Brrrum. Där är bordet. Bilen kör under bordet". 

Kanske ha skattjakt där man en dag letar efter saker under mattor, under stolar och under bord. Nästa dag har man skattjakt på saker som är på bord, stolar osv. Sedan bredvid. Till slut mixar man det. 

I den ålder måste allt vara lekfullt och lustfyllt. Gäller att utgå från det ditt barn gillar och bygga upp lekar och övningar kring det. 

Har ditt barn några andra svårigheter utöver språkförseningen?

Rekommenderar verkligen byte av logoped i alla fall.

Tack så mycket för dina länkar!! 

Jodå, det finns ganska god språkförståelse och han har ett ordförråd, även om det inte är jättestort så täcker det för det mesta vad han behöver i vardagen. Lite otydligt tal ibland gör det svårt att veta vad han säger, sedan känns det som att han inte alltid kommer ihåg (eller vet) vad saker kallas, ordföljden blir ofta fel. Så i stort sett kan det bli svårt för oss andra om man inte tar sig tid att lyssna. Häromdagen pratade han om "skalkan", en skallra som vi nyss hittade från småbarnstiden, han säger "smaka" istället för skaka (fast vi försöker påminna om rätt ord). Han verkar också ha svårt att förstå oss ibland, främst när det gäller frågor man ställer till honom, och även om vi sagt ja till något han vill så kan han bli förtvivlad över att han VILL ha... vad det nu handlar om. Tillsägelser (nu ska vi...) eller när man berättar något verkar han förstå väldigt bra däremot.

Som det verkar på andras barn så ska en 4-åring prata oavbrutet men han verkar inte vara en sån som bara babblar på utan mer om han har behov, eller om han ser nåt intressant. Han kan prata mer än han gör men han är också lite språk-lat, så han kanske bara säger ett eller ett par ord fast han egentligen vet alla ord som hör till och då brukar vi fråga en extra gång och be honom prata i hela meningar.

Skattjakt var en fin idé! :) Jag ska fundera mer på hur man kan utgå från saker han tycker är roligt och få in språket den vägen. Han älskar t ex naturen så där finns väl många möjligheter. Jag vet bara inte vad som är viktigt att träna på.

Han verkar inte ha några andra svårigheter egentligen. Lite socialt otränad kanske för de enda barn han träffar är på förskolan eller i lekparken men han leker fint med de andra, är väldigt följsam med personalen på fsk och verkar på det stora hela fungera väl med utomstående. Fysiskt inga besvär heller, han har utvecklats motoriskt precis som han ska, nästan lite tidig ibland. En sak som jag lagt märke till de senaste månaderna är att han har sämre ögonkontakt med oss numera, jag vet inte vad det beror på, om barn kanske bara är såna i vissa perioder?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Embla) skrev 2021-03-31 14:23:10 följande:

Vi har också en fyraåring med sen språkutveckling och går hos logoped. Vad för slags språkförsening är det ert barn har? Är det mest uttal, ordföråd eller annat? Är svenska barnets enda språk? Har barnet andra problem?

Vår son började prata ganska sent, kom väl inte igång förrän vid ca 2,5 år. BVC uppmärksammade vid ca 3 år och gav oss då samma råd som ni fått, dvs att läsa böcker med lite text och vi reagerade på samma sätt som ni. Nu inser jag dock att det nog skulle ha varit bra att fortsätta läsa enkla böcker, att pratläsa, fråga om ord, peka på bilder etc. Vi var inte heller förtjusta i babblarna, men även det skulle nog ha varit bra att visa mer eftersom vår son har uttalsavårigheter. Ni kanske kan blanda, typ pratläsa enkla böcker och läsa sagor vid nattning och vila?

Jag kan tipsa om Hattens förlag och böckerna i serien Snick Snack Snoken. De är toppen för barn med uttalsproblem! Där finns också spel till. Sen gjorde jag dockor till för att leka med figurerna i böckerna. Tex när vi övade f-ljudet läste vi boken Faran vid fallna trädet och jag gjorde kaninhanddockor av strumpor som föreställde de tre kaninerna i boken och vi lekte handlingen.

På samma förlag finns böckerna Ajja och Bajja. De är mer i liknande Max-böckerna, men det kan ju vara värt att prova för er om nu logopeden föreslagit det.

Gillar barnet inte att läsa så kan ni leka istället. Lotto och memo är toppen! Köp alla ni kan hitta på typ loppis eller skriv ut bilder. Eftersom vi mest måste öva uttal så väljer vi bilder som börjar på ljudet han har problem med, men ni kan också välja tematiska ord som djur, yrken, fordon, mat, kläder osv. Vår son är flerspråkig så vi använder kort jätteofta för att för att öva upp ordförråd.

Är inte lotto eller memo roligt så kan ni leka med korten på annat sätt. Tex kan man gömma korten och gå på skattjakt, med karta eller bara på måfå. Om ni nu behöver öva lägesord så är just skattletande ett bra tillfälle. Ni kan ge instruktioner att kortet ligger PÅ soffan, UNDER bordet, I skåpet, BREVID stolen etc. eller så får barnet berätta var hen hittade det.

Vi lägger också ut korten på golvet och sen ska en tänka på en bild och beskriva det och de andra gissa vilket kort det är.

Just nu övar vi K och G-ljud och en lek till det är att vi tar en korg var, sätter ett larm och sen ska man hitta så många saker som möjligt som börjar på det ljudet. Barnet tävlar så klart i lag med vuxen, huvudsaken är att vi upprepar ljudet och orden massor av gånger.

En annan lek är att vi stoppar saker som börjar på visst ljud i en påse eller väska. Sen får man utan att titta stoppa ner handen och gissa vad det är.

På biblioteken finns särskilda språkpåsar för barn med extra behov av stöd-kolla om det finns på ert bibliotek. De innehåller ofta båda böcker och spel och leksaker.

Vad gäller logoped så tycker vi inte heller att vi får bra hjälp. Det är mindre än en gång i månaden vilket inte ger något. Allt jobb gör vi hemma, jag har läst på, köpt och tillverkat material osv. Men vad som är bra med logopeden är att hon bättre än jag kan hålla koll på barnets utveckling, veta vad som är vanligt för åldern och hjälpa oss med vad vi ska prioritera. Eftersom hon vet vilken ordning barn lär sig olika ljud har hon kunnat hjälpa oss att bestämma att först fokuserade vi bara på p, b och m, sen k och g, sen v och f osv. Så strukturerat hade jag aldrig kunnat lägga upp språkträningen som lekman. Er logoped verkar dock ha väldigt dåligt bemötande, så i er sits skulle jag be om att få byta och om det inte går, prata med hen. Säg hur du vill ha det, dvs information om vad ni bör fokusera på och konstruktiva råd hur ni ska göra.

Du kan läsa lite i mitt förra inlägg för där skrev jag många detaljer. Vi vuxna pratar nästan uteslutande svenska men även till viss del engelska, och sonen älskar att se YouTube-videos för barn, men de är ju till stor del på engelska som dyker upp i förslagslistan.

Tack för tankarna kring hur man kan jobba kring böcker :) Ska definitivt söka upp de där från Hatten, de låter jättebra! Smart också med memory för ljudträning! :) Vi har fått ett memoryspel av grannarna men det är med bilder från en Disneyfilm så de funkar inte så bra för just den här biten.

Precis, det är alldeles för sällan man träffar logopeden! Vi har varit på tre träffar och började i höstas, sept/okt.

Tack igen för ditt inlägg! Det gav mig fler tankar kring vad vi kan göra :)
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (But) skrev 2021-03-31 14:43:35 följande:

Byt logoped. Denna är uppenbarligen inkompetent.

Jag har precis läst en kurs gällande barns språkutveckling (och en logoped har naturligtvis betydligt mer kompetens än jag) och där är just prepositioner en sådan grej som många barn har svårt för och som många barn behöver öva på. Bland annat kan man använda rörelselekar där barnet skall gå på, under, bredvid saker.

Låna några böcker om språkutveckling. Och byt logoped.

Svårt att hjälpa dig mer än så utan att veta vilken typ av språkproblem ditt barn har

Hej! Jag får be dig läsa förra inlägget också för det blev så mycket text så det är bättre där allt är så förklarat redan :)

Rörelselekar kan nog vara bra! Det sägs ju att man minns bättre om man rör på sig, särskilt bra för barn som är så fulla av energi.
  • Anonym (Mamma)

Tänk, jag har på bara några få inlägg fått minst tio gånger mer hjälp än från vår logopedkontakt och med så många fina handfasta råd :) Önskar att jag hade startat den här tråden för ett halvår sedan Hjärta Tack igen till er som skrivit!

• Anonym (D)

Lite mer tips:

www.larandelek.se/larandelekar-2/larandelekar-som-tranar-lasa-och-skriva/larandelekar-som-tranar-lyssna-och-tala/

Det kan också vara bra att jobba med munmotorik på olika sätt. Värt att googla lite på det. Kan vara sådant som att blåsa i sugrör, blåsa såpbubblor, men även mungympa

www.raseborg.fi/social-och-halsovard/rehabilitering/talterapi/artikulation-och-munmotorik/

annahelena70.bloggplatsen.se/2010/03/24/2735034-munmotorisk-traning/

Sedan gäller det att ha perspektiv på saker och ting. Ditt barn är fortfarande bara 4 år. Med rätt hjälp finns det goda möjligheter att komma ifatt på längre sikt, även om det blir lite merjobb. 

Både i förskoleklassen och i ettan hade min dotter klasskamrater som saknade vissa ljud i sitt tal. 

En av mina vänners barn har en svår språkstörning, och han har gradvis förbättrat sitt tal. Han ligger fortfarane efter i talet, men har god förståelse och förbättrar kontinuerligt sitt tal. 

Att ha svårt att plocka upp vissa bitar instinktivt och behöva hjälp med att strukturera språket är just orsakent till att en del barn faktiskt får en språkstörningsdiagnos. En del behöver bara en knuff på vägen, medan andra fortsätter att behöva mer hjälp längre fram, alternativt hitta andra kommunikationsvägar som komplement. 

En tanke som slår mig är att det kan vara värt att prata med barnets förskola och se om de kan få hjälp från en specialpedagog med att jobba med språkförstärkande lekar. 

På dotterns förskola hade de just en språkleksgrupp där de jobbade lite mer intensivt med 4-5-åringarna som hade olika tal- och språkförseningar, i lite olika gruperingar. Det var jättepopulärt att vara med. 

• Maja8006

Hejsan!

Förstår att ert barn kanske inte vill bli läst för men låt mig undra vad tror ni är orsaken till att ert barn inte vill bli läst för?

Är det så att det är svårt för ert barn att orka sitta kvar eller är det så att ert barn inte förstår helt enkelt?

Jag hade testat att ta en bok som har mycket bilder i! Stora färggranna bilder och inte läst! Läs inte!!!!

Kommentera bilden! Se ert barns reaktion typ när ni gör det

Ojjjjjj tiiiittttta en huuuuuund och betona verkligen nästan överdriv

I början kanske det inte går men barn brukar vara nyfikna av sig och vad ni än gör

STÄLL ingen direkt fråga.....

Har ett barn sen språk så kan det låsa sig ännu mer!

Vänta ut ert barn och prova er fram!

I vardagen betona upprepa betona upprepa ALLT

I maten leken promenaden bok etc. säger ert barn ?mer mat? som att ert barn vill ha mer mat då svarar ni åååhhhh vill du ha mer mat dvs bekräfta att ni förstod vad ert barn menade och bygg meningen!

Förresten alla 4åringar kan inte alla lägesord! Det är därför vi på förskolan arbetar med dessa med alla barn!

Detta var bara några snabba tips

Ska lägga min dotter nu????

Ni gör ert bästa!

Det är som att lära sig cykla!

Svar på tråden Vad ska/kan en logoped göra för att hjälpa?