Vad ska/kan en logoped göra för att hjälpa?
Jag har ett barn (4 år) som är sent i språkutvecklingen och vi fick remiss från bvc att besöka logoped. Vi har träffat henne sedan i höstas och jag är inte nöjd med insatserna.
Första gången var egentligen bara en massa tester, sedan talade hon om för mig att vårt barn är så sent i utvecklingen att det inte ens finns med på skalan för bedömning. Samma besök sa hon att barnet var ca ett år efter sina jämngamla i språkutveckling. De andra besöken har sett ut ungefär likadana; först något slags test, sedan ett påpekande om hur sent barnet är och hur dåligt hen presterar på testerna. Sista gången mådde jag dåligt i flera dagar efteråt.
Vi har också fått en del hemläxor. T ex läsa för barnet (förutom att hen inte vill bli läst för) och då ska det vara i stil med "Max badar", om ni förstår. Fåordsmeningar. Vi föräldrar upplever att det är nedanför barnets nivå och att man borde sikta lite högre. Vi fick absolut inte läsa sagor med vanlig löpande text. Sedan skulle vi träna lägesord, på, bakom, under osv. Det fick vi ju också en syrlig kommentar om att man inte ska behöva träna barn på, det ska de bara plocka upp på egen hand. Senaste läxan bestod av att träna pluraländelser.
Är det verkligen så här det går till hos en logoped?? Jag hade hoppats på något mer övergripande istället för små detaljer. Det känns verkligen inte som några större insatser från logopedens sida och det finns noll utrymme för förståelse när testerna görs heller, att barnet aldrig hört vissa ord eller förstår fysikens lagar eller kan skilja på tempus. Förutom det, hennes riktigt usla bemötande som övertygat oss om att byta logoped så snart det går. Det känns som att det enda hon gör är att klaga på barnets oförmågor, och inte ens på ett neutralt utan ganska otrevligt sätt, och sedan då de här s.k. läxorna som jag verkligen undrar hur de ska hjälpa.
Jag tar tacksamt emot tips för att utveckla små barns språk dessutom, ifall någon har idéer! Barnet vill som sagt inte bli läst för så det blir svårt där. Vi vuxna pratar och förklarar och visar så mycket vi kan i vardagen, leker med barnet osv. Vi vet inte riktigt vad vi kan göra mer.
Tack på förhand