• Ankmeister

    SSK, råd gällande VUB!?

    Hej,



    jag tog min examen vid årsskiftet och har testat på två avdelningsjobb men det fungerar inte för mig alls. Jag behöver regelbundna arbetstider, rimligt tempo, jobba självständigt (eget rum) och en lugn miljö. Jag har funderat på att lämna sjuksköterskeyrket helt men jobb som skolsköterska, BVC och företagshälsovård tilltalar mig. Vad jag förstår behöver man erfarenhet av avdelningsvård för dessa jobb (och vub). Så frågan är, ni som arbetar inom dessa områden, tycker ni att erfarenhet av avdelningsvård har varit avgörande för att bedriva ert arbete väl? Eller är det learning-by-doing som gäller? Frågan är om det är värt att plugga ett år till för att få möjligheten till dessa jobb eller om jag bara ska byta bana helt..?

  • Svar på tråden SSK, råd gällande VUB!?
  • Anonym (Elsa)

    Jag gick direkt in på Vc efter utbildningen, kände som du att jag vill ha raka veckor, lediga högtider och lite mer inramat Vad jag ska göra, och inte ha hela dagen flytande.

    Behöver ingen vub för Vc, men man kan läsa dsk om man vill (kan jobba på BVC, skolsköterska, kommunen och vc som dsk.)

    Det är ju olika på olika arbetsplatser, men mycket telefonrådgivning, en del mottagning och en del "akutpass" där man tar emot ev obokade patienter som kommer Och hjälper dem eller annat som dyker upp.

  • Anonym (....)
    Ankmeister skrev 2021-03-31 13:21:47 följande:

    Hej,

    jag tog min examen vid årsskiftet och har testat på två avdelningsjobb men det fungerar inte för mig alls. Jag behöver regelbundna arbetstider, rimligt tempo, jobba självständigt (eget rum) och en lugn miljö. Jag har funderat på att lämna sjuksköterskeyrket helt men jobb som skolsköterska, BVC och företagshälsovård tilltalar mig. Vad jag förstår behöver man erfarenhet av avdelningsvård för dessa jobb (och vub). Så frågan är, ni som arbetar inom dessa områden, tycker ni att erfarenhet av avdelningsvård har varit avgörande för att bedriva ert arbete väl? Eller är det learning-by-doing som gäller? Frågan är om det är värt att plugga ett år till för att få möjligheten till dessa jobb eller om jag bara ska byta bana helt..?


    Varför läste du ens till ssk?
Svar på tråden SSK, råd gällande VUB!?