• Anonym (11sommar)

Varför går man över tiden?

Har gått över tiden 9 dagar nu, första barnet, undrar va de beror på? Är ganska säker på när jag blev gravid då jag tog 2 clearblue tester som ökade med en veckas mellanrum o gjorde vul i vecka 6 och i vecka 12. Allihopa sa samma dag.

Vad finns de för andra anledningar? Är det något man borde oroa sig över?

• Svar på tråden Varför går man över tiden?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (11sommar) skrev 2021-03-31 14:08:00 följande:

Har gått över tiden 9 dagar nu, första barnet, undrar va de beror på? Är ganska säker på när jag blev gravid då jag tog 2 clearblue tester som ökade med en veckas mellanrum o gjorde vul i vecka 6 och i vecka 12. Allihopa sa samma dag.

Vad finns de för andra anledningar? Är det något man borde oroa sig över?

För att det är inte en exakt vetenskap när barnet är färdigt. Precis som barn utanför magen så utvecklas barn i magen olika.

Att man räknar 9 månader är för att det är ett genomsnitt. Vissa barn behöver bara t ex 8,5 månader på sig, andra lite längre tid.
  • Anonym (11sommar)
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-31 14:10:34 följande:

För att det är inte en exakt vetenskap när barnet är färdigt. Precis som barn utanför magen så utvecklas barn i magen olika.

Att man räknar 9 månader är för att det är ett genomsnitt. Vissa barn behöver bara t ex 8,5 månader på sig, andra lite längre tid.

Okej så de har inget att göra med när barnet blev till, eller att de inte skulle ?må bra? i magen?
  • Anonym (Normalt)

Ganska vanligt. En normal fullgången graviditet räknas 40 veckor +- 2 veckor. Sen börjar de fundera på igångsättning. Det är många faktorer som avgör om en förlossning sätter igång. Jag har en bekant vars fru födde alla barn för tidigt och de förstod aldrig varför. 

• Anonym (Normalt)
    Anonym (11sommar) skrev 2021-03-31 14:12:07 följande:
    Okej så de har inget att göra med när barnet blev till, eller att de inte skulle må bra i magen?
    Nej. 
  • neverpreggo
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-31 14:10:34 följande:

Precis detta! Som alla andra kroppsfunktioner är barnalstrande inte en exakt vetenskap. Varför skulle detta vara annorlunda än allt annat?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (11sommar) skrev 2021-03-31 14:12:07 följande:
    Okej så de har inget att göra med när barnet blev till, eller att de inte skulle ?må bra? i magen?
    Nej, barnet mår säkert alldeles bra.

Man räknar 9 månader från när barnet blev till, för att det är ett genomsnitt, så att ditt barn inte kommit ännu, beror alltså inte på att det blev till på en annan dag, utan just för att hen inte är klar ännu, vill vara kvar lite till.  
  • Anonym (11sommar)

Tack för svaren:)

• Anonym (bf)

Är det 2 veckor efter BF eller vilken vecka är du i? Upp till 2 veckor efter BF räknas väl som normalt. 

• Anonym (11sommar)
    Anonym (bf) skrev 2021-03-31 14:57:51 följande:

Är det 2 veckor efter BF eller vilken vecka är du i? Upp till 2 veckor efter BF räknas väl som normalt. 

Är 9 dagar efter bf nu. Egentligen 9+4 (sammanlagt 13 dar) om man räknar bf jag fick från rutinultraljudet men eftersom ja gjorde kub också så går dom efter det BF datumet jag fick i vecka 12 o då är de 9 dagar jag gått över nu.
  • Anonym (F)
    Anonym (11sommar) skrev 2021-03-31 15:09:21 följande:

Är 9 dagar efter bf nu. Egentligen 9+4 (sammanlagt 13 dar) om man räknar bf jag fick från rutinultraljudet men eftersom ja gjorde kub också så går dom efter det BF datumet jag fick i vecka 12 o då är de 9 dagar jag gått över nu.

Då bör du bli igångsatt om senast fem dagar. Längre än då är inte lämpligt att gå över och tyvärr rättar sig vissa län inte efter den studie som gjordes för ett par år sedan gällande risken att gå över tiden för länge
Svar på tråden Varför går man över tiden?