• Wed 31 Mar 2021 22:57
    16042 visningar
    13 svar
    13
    16042

    Gravid trots mens

    Hej! Enligt läkarna så kan man inte ha mens när man är gravid. Men jag fick min senaste mens (har väldigt regelbunden mens) men sen fick jag mellanblödningar i ca 5 dagar när jag skulle ha ägglossning. Gjorde ett graviditetstest och det var positivt. Gjorde ett till från ett annat märke och även det var positivt. Pratade med min läkare idag på telefonen och hon hävdar att jag inte kan vara gravid, men att vi ska se om min mens kommer nästa vecka som den är beräknad att göra.

    Gjorde ett till test för säkerhetsskull idag och även det var positivt. Vad säger ni? Någon med erfarenhet i området eller liknande situation?

  • Svar på tråden Gravid trots mens
  • S23
    Wed 31 Mar 2021 23:03
    #1

    Det är väl knappast första gången om du nu är gravid? Vissa kvinnor har uppenbarligen blödningar hela graviditeten, och missar således även att de är gravida. Sedan är det kanske egentligen inte ?mens? då om man ska märka ord men uppenbarligen kan man ha blödningar som följer menscykeln trots graviditet

  • Wed 31 Mar 2021 23:03
    #2

    Du kan absolut vara gravid, märkligt att läkarna säger så när det ändå är ganska välkänt att man kan ha sin förväntade mens för att kroppen inte helt är med på galoppen förrän andra mensen efter befruktning. Vi har flera inom både familj- och bekantskapskrets som har fått sin mens, blivit så besvikna, och sen visat sig vara gravida ändå. Så visst kan det ske :)

  • Fröken­Svea
    Thu 1 Apr 2021 00:11
    #3

    Risken finns ju att det är tidigt missfall. Då visar testerna fortfarande positivt ett tag efteråt, trots att missfallet redan är ett faktum. Blodet är då inte mens i vanlig bemärkelse utan just missfall.

    Hoppas att det blir så som du vill!

  • Thu 1 Apr 2021 13:46
    #4

    Det är ju inte mens i den vanliga bemärkelsen, dvs man har haft äl, inte blivit gravid och får mens eller åtminstone stöter ut gammal slemhinna fast man inte haft äl. Men en mensliknande blödning vid tiden för när mensen skulle kommit är inte helt ovanligt. Inte heller småblödningar som gravid. De kan ha flera orsaker. Ett positivt gravtest innebär 99,99 gånger av 100 att man är gravid. Undantag om man tagit äl-sprutor.

  • Fri 2 Apr 2021 06:49
    #5

    Ja vi får se nästa vecka om jag får min mens igen när den är beräknad. Läkaren sa att man inte är gravid om man får blödningar exakt när mensen är beräknad. Jag har ju fått det, samt en mellanblödning kring senaste ÄL (samma dag jag plussade). Gjorde ett till test i veckan och plussar fortfarande. Är det sant att man inte kan se fostret förrän omkring v.7? Funderar på ta ett graviditetstest med veckoindikator.

  • S23
    Fri 2 Apr 2021 07:01
    #6
    Mamma4life skrev 2021-04-02 06:49:53 följande:

    Ja vi får se nästa vecka om jag får min mens igen när den är beräknad. Läkaren sa att man inte är gravid om man får blödningar exakt när mensen är beräknad. Jag har ju fått det, samt en mellanblödning kring senaste ÄL (samma dag jag plussade). Gjorde ett till test i veckan och plussar fortfarande. Är det sant att man inte kan se fostret förrän omkring v.7? Funderar på ta ett graviditetstest med veckoindikator.


    Du kan se fostret innna men inte hjärtat.

    Veckoindikatorn säger inte mycket heller då du kan ha hormoner trots missfall
  • Fri 2 Apr 2021 07:42
    #7

    Så rent krasst skulle jag kunna göra ett ultraljud och se om man kan se fostret åtminstone?

  • S23
    Fri 2 Apr 2021 08:35
    #8
    Mamma4life skrev 2021-04-02 07:42:25 följande:

    Så rent krasst skulle jag kunna göra ett ultraljud och se om man kan se fostret åtminstone?


    Jo fast då är det kanske lika bra att vänta några dagar extra? Så att det lite säkrare går att veta om blödningen beror på missfall eller inte
  • Hln
    Tue 6 Apr 2021 21:13
    #9

    Jag hade en blödning precis när jag skulle få min mens. Hade sedan kraftiga blödningar från och till i en dryg vecka. Visade sig att jag var gravid. Allt såg normalt ut på ultraljud för 1,5 veckor sedan o är nu i v 8. Så antingen är du gravid eller så är det ett missfall. (Man brukar kunna se hjärtat i v 7 ungefär)

  • Tue 6 Apr 2021 23:43
    #10
    Mamma4life skrev 2021-04-02 07:42:25 följande:

    Så rent krasst skulle jag kunna göra ett ultraljud och se om man kan se fostret åtminstone?


    Ja, man borde kunna se hinnsäck iaf. Håller tummarna för dig.
  • Wed 7 Apr 2021 22:20
    #11
    Hln skrev 2021-04-06 21:13:19 följande:

    Jag hade en blödning precis när jag skulle få min mens. Hade sedan kraftiga blödningar från och till i en dryg vecka. Visade sig att jag var gravid. Allt såg normalt ut på ultraljud för 1,5 veckor sedan o är nu i v 8. Så antingen är du gravid eller så är det ett missfall. (Man brukar kunna se hjärtat i v 7 ungefär)


    Grattis! Jag hoppas verkligen!

    När du säger blödning hade du blödning i flera dagar (menslikt) eller en blödning och senare den kraftiga blödningen?
  • Wed 7 Apr 2021 22:21
    #12
    molekyl skrev 2021-04-06 23:43:38 följande:

    Ja, man borde kunna se hinnsäck iaf. Håller tummarna för dig.


    Spännande! Man lär sig nya ord varje dag :) måste boka in UL tror jag!
  • Thu 6 Jan 2022 20:00
    #13

    Hur gick det för dig?

Svar på tråden Gravid trots mens