• Anonym (Nova)

    Motivering för byte av efternamn?

    Hej, de är så att jag äntligen har tänkt ansöka om att byta efternamn men är osäker på vad jag ska skriva för motivering.. är rädd att det inte ska godkännas så undrar om det är nån här som bytt och kan skriva lite kort vad eran motivering var som fått byte godkänt?

    Har inte råd att söka flera gånger och vill verkligen byta:/

  • Svar på tråden Motivering för byte av efternamn?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Nova) skrev 2021-04-01 13:49:21 följande:

    Hej, de är så att jag äntligen har tänkt ansöka om att byta efternamn men är osäker på vad jag ska skriva för motivering.. är rädd att det inte ska godkännas så undrar om det är nån här som bytt och kan skriva lite kort vad eran motivering var som fått byte godkänt?

    Har inte råd att söka flera gånger och vill verkligen byta:/


    Vad har du för motivering?
  • Anonym (Byttebytt)

    Jag tror inte det behöver vara någon ljuplodande förklaring.

    Jag har bara bytt när jag gifte mig och då skrev jag bara det helt kort: har gift mig och vill lägga till min makes efternamn.

    Vad har du för motivering och vad är det för namn du vill byta till? Ett egenpåhittat eller vill du ta din mammas flicknamn?

  • Anonym (Nova)

    Jag byter inte pga giftemål utan till ett av dom vanligaste efternamnen pga att jag äntligen tagit avstånd från min familj som jag blivit misshandlad av hela mitt liv och varje gång jag hör eller ser mitt efternamn så påminner det mig om det. Känner mig liksom inte fri när jag ständigt blir påmind om deras namn efter allt som hänt. Känns som en väldigt känslig sak att skiva som motivering

  • Anonym (E)
    Anonym (Nova) skrev 2021-04-01 19:44:00 följande:

    Jag byter inte pga giftemål utan till ett av dom vanligaste efternamnen pga att jag äntligen tagit avstånd från min familj som jag blivit misshandlad av hela mitt liv och varje gång jag hör eller ser mitt efternamn så påminner det mig om det. Känner mig liksom inte fri när jag ständigt blir påmind om deras namn efter allt som hänt. Känns som en väldigt känslig sak att skiva som motivering


    Hmm... Undrar om man bara kan skriva "svårt trauma" som orsak. Eller anonymitet, om det du har nu är lite ovanligt.
  • Anonym (skriv det)
    Anonym (Nova) skrev 2021-04-01 19:44:00 följande:

    Jag byter inte pga giftemål utan till ett av dom vanligaste efternamnen pga att jag äntligen tagit avstånd från min familj som jag blivit misshandlad av hela mitt liv och varje gång jag hör eller ser mitt efternamn så påminner det mig om det. Känner mig liksom inte fri när jag ständigt blir påmind om deras namn efter allt som hänt. Känns som en väldigt känslig sak att skiva som motivering


    Skriv att det är för att du vill bryta från din traumatiska uppväxt. Det gjorde jag när jag ville byta och det blev godkänt.
  • Anonym (Nova)
    Anonym (skriv det) skrev 2021-04-01 20:35:49 följande:

    Skriv att det är för att du vill bryta från din traumatiska uppväxt. Det gjorde jag när jag ville byta och det blev godkänt.


    Åh! Räckte de med att skriva så kort?
  • Anonym (Byttebytt)
    Anonym (Nova) skrev 2021-04-01 19:44:00 följande:

    Jag byter inte pga giftemål utan till ett av dom vanligaste efternamnen pga att jag äntligen tagit avstånd från min familj som jag blivit misshandlad av hela mitt liv och varje gång jag hör eller ser mitt efternamn så påminner det mig om det. Känner mig liksom inte fri när jag ständigt blir påmind om deras namn efter allt som hänt. Känns som en väldigt känslig sak att skiva som motivering


    Jag tror det duger bra som motivering att skriva ungefär så, utan att gå in på detaljer men å andra sidan har du heller ingen anledning att inte berätta varför eller hur?

    Tråkigt att höra att du haft det så tufft. Hoppas du mår bra nu. Att få byta efternamn kommer nog att göra dig gott.
  • Glinda från Oz

    Jag skrev att jag tyckte det namnet jag bytte till var vackrare och att jag ville hedra min farmor (det var hennes flicknamn)

    Det behöver inte vara så komplicerat.

Svar på tråden Motivering för byte av efternamn?