• Jozsan

    Hjälp! Jobb.

    Hej. Jag har precis plussat och förväntas om nu allt går som det ska få bebis i december. Vi flyttar i sommar och jag har skrivit kontrakt på nytt jobb med start i augusti.

    Arbetar som mellanstadielärare och kommer då alltså endast jobba några månader innan det är dags att gå hem.

    Hur hade du gjort i min sits, arbetat kvar på mitt nuvarande jobb och pendlat eller ändå börjat nya? När berätta för arbetsgivaren? Hjälp och råd mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Hjälp! Jobb.
  • Anonym (Ava)

    Om du har skrivit på anställningsavtal så gäller ju det. Det går ju inte att bryta hur som helst.

  • Anonym (J)

    Alltså du har ju redan skrivit på så? Självklart börjar du på nya arbetet. Alternativt gör en uppgörelse med arbetsgivaren om att du får

    Tjänstledigt dessa månader och arbetar kvar på gamla jobbet till bf. Annars har du inget jobb i närheten efter föränderligheten ?

    Du bör även vara inställd på att det kan hända att du inte alls får arbeta efter vecka 20 om riktlinjerna gällande gravida fortfarande är desamma gällande Corona

  • Ellie

    Det är klart du skall börja ditt nya jobb, men berätta för dem så fort som möjligt (så fort du börjar meddela omgivningen att du är gravid), så de får chans att hinna planera för hösten.

  • Jozsan

    Tack snälla ni för svar, jag tänkte meddela om några veckor när graviditeten har gått lite längre.

    Det bästa efter att läst era svar är egentligen att ansöka om tjänstledigt från mitt nya arbete och arbeta kvar på mitt gamla fram till bf, sedan säga upp min nuvarande tjänst under föräldraledigheten?

    I och med de nya restriktionerna kring covid och gravida kanske jag inte får arbeta efter v.20 och detta skulle då vara i augusti när min nya tjänst börjar..

  • Anonym (J)
    Jozsan skrev 2021-04-01 18:15:27 följande:

    Tack snälla ni för svar, jag tänkte meddela om några veckor när graviditeten har gått lite längre.