• Jozsan

    Hjälp! Jobb.

    Hej. Jag har precis plussat och förväntas om nu allt går som det ska få bebis i december. Vi flyttar i sommar och jag har skrivit kontrakt på nytt jobb med start i augusti.

    Arbetar som mellanstadielärare och kommer då alltså endast jobba några månader innan det är dags att gå hem.

    Hur hade du gjort i min sits, arbetat kvar på mitt nuvarande jobb och pendlat eller ändå börjat nya? När berätta för arbetsgivaren? Hjälp och råd mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Hjälp! Jobb.
  • Anonym (Ava)

    Om du har skrivit på anställningsavtal så gäller ju det. Det går ju inte att bryta hur som helst.

  • Anonym (J)

    Alltså du har ju redan skrivit på så? Självklart börjar du på nya arbetet. Alternativt gör en uppgörelse med arbetsgivaren om att du får

    Tjänstledigt dessa månader och arbetar kvar på gamla jobbet till bf. Annars har du inget jobb i närheten efter föränderligheten ?

    Du bör även vara inställd på att det kan hända att du inte alls får arbeta efter vecka 20 om riktlinjerna gällande gravida fortfarande är desamma gällande Corona

  • Ellie

    Det är klart du skall börja ditt nya jobb, men berätta för dem så fort som möjligt (så fort du börjar meddela omgivningen att du är gravid), så de får chans att hinna planera för hösten.

  • Jozsan

    Tack snälla ni för svar, jag tänkte meddela om några veckor när graviditeten har gått lite längre.

    Det bästa efter att läst era svar är egentligen att ansöka om tjänstledigt från mitt nya arbete och arbeta kvar på mitt gamla fram till bf, sedan säga upp min nuvarande tjänst under föräldraledigheten?

    I och med de nya restriktionerna kring covid och gravida kanske jag inte får arbeta efter v.20 och detta skulle då vara i augusti när min nya tjänst börjar..

  • Anonym (J)
    Jozsan skrev 2021-04-01 18:15:27 följande:

    Tack snälla ni för svar, jag tänkte meddela om några veckor när graviditeten har gått lite längre.

    Det bästa efter att läst era svar är egentligen att ansöka om tjänstledigt från mitt nya arbete och arbeta kvar på mitt gamla fram till bf, sedan säga upp min nuvarande tjänst under föräldraledigheten?

    I och med de nya restriktionerna kring covid och gravida kanske jag inte får arbeta efter v.20 och detta skulle då vara i augusti när min nya tjänst börjar..


    Alltså det beror ju på om du själv vill börja på nya elller inte. Tycker inte du ska ta hänsyn till arbetsgivaren.

    De kanske även vill att du börjar. Och då kommer du ju inte få tjänsledigt.

    Du kan säga upp dig från gamla innan föräldraledigheten. Antar att du har 2-3 månaders uppsägningstid? Säger du upp dig under ledigheten börjar inte uppsägningstiden löpa förens du återgått i arbete.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2021-04-01 18:25:27 följande:

    Alltså det beror ju på om du själv vill börja på nya elller inte. Tycker inte du ska ta hänsyn till arbetsgivaren.

    De kanske även vill att du börjar. Och då kommer du ju inte få tjänsledigt.

    Du kan säga upp dig från gamla innan föräldraledigheten. Antar att du har 2-3 månaders uppsägningstid? Säger du upp dig under ledigheten börjar inte uppsägningstiden löpa förens du återgått i arbete.


    Eller ska och ska. Naturligtvis kan du ta hänsyn till vad arbetsgivaren önskar om det är sak samma för dig
  • Jozsan
    Anonym (J) skrev 2021-04-01 19:01:06 följande:

    Eller ska och ska. Naturligtvis kan du ta hänsyn till vad arbetsgivaren önskar om det är sak samma för dig


    Jag vill nog vänta med att berätta till efter kub, är ju i vecka 12-13 då ca. Har en månads uppsägning på mitt nuvarande jobb då ett nytt avtal tecknades vid årsskiftet.
  • Anonym (J)
    Jozsan skrev 2021-04-01 19:15:32 följande:

    Jag vill nog vänta med att berätta till efter kub, är ju i vecka 12-13 då ca. Har en månads uppsägning på mitt nuvarande jobb då ett nytt avtal tecknades vid årsskiftet.


    Naturligtvis ska du vänta med att berätta till efter kub. Jag menar mer att du inte ska låta bli att börja på nya för arbetsgivarens skull. Vill du jobba de tre månaderna så gör du det
  • Fröken W

    Hej!

    Grattis till graviditeten!

    Förstår att det känns lite knepigt med jobb och har väl inget direkt råd. Däremot tror jag att det kan vara svårt att vara tjänstledig och samtidigt jobba på en annan arbetsplats inom samma yrke.

    Jag hade nog ändå börjat nya jobbet, men som någon skrev; meddela dem i god tid.

    Lycka till med graviditet och jobb!

  • Anonym (Ava)

    Det bästa är ju om du påbörjar ditt nya jobb, som avtalat.

  • Tia96

    Så sjukt, hade nästan kunnat vara jag som skrivit! Jag plussade idag så väldigt tidigt, men jobbar också som mellanstadielärare sen i våras. Dock har jag bara en visstidsanställning fram till terminens slut så har lite ångest för att söka jobb och veta att jag ska gå på föräldraledigt plus de nya restriktionerna iom corona som dessutom kan innebära att jag inte ens hinner börja innan jag måste gå hem... Förstår dig, men tänker att det bästa ändå vore att börja på nya jobbet eftersom det är dit du ska, så kanske du hinner lära dig lite om nya arbetsplatsen innan du går på föräldraledigt ????

  • Jozsan
    Tia96 skrev 2021-04-04 15:37:15 följande:

    Så sjukt, hade nästan kunnat vara jag som skrivit! Jag plussade idag så väldigt tidigt, men jobbar också som mellanstadielärare sen i våras. Dock har jag bara en visstidsanställning fram till terminens slut så har lite ångest för att söka jobb och veta att jag ska gå på föräldraledigt plus de nya restriktionerna iom corona som dessutom kan innebära att jag inte ens hinner börja innan jag måste gå hem... Förstår dig, men tänker att det bästa ändå vore att börja på nya jobbet eftersom det är dit du ska, så kanske du hinner lära dig lite om nya arbetsplatsen innan du går på föräldraledigt ????


    Åhh ska du också börja nytt jobb i höst eller har du sökt nytt?

    Grattis till plusset :)

    Jag kommer göra som så att om inget händer innan så berättar jag för nya arbetsgivaren efter kub, vi får diskutera då vad som blir bäst. Som du skriver, jag hinner ju förhoppningsvis jobba några veckor innan. Men det beror ju på iom covid och vad som gäller i höst, om allt går som det ska kommer jag vara i ca v.22 då..
  • Tia96

    Jag söker nytt, så jag kommer börja i sommar förhoppningsvis, men då är jag ju också runt v 20 någonstans. Så vet inte riktigt iom covid.

  • Jozsan
    Tia96 skrev 2021-04-04 17:11:39 följande:

    Jag söker nytt, så jag kommer börja i sommar förhoppningsvis, men då är jag ju också runt v 20 någonstans. Så vet inte riktigt iom covid.


    Jag förstår, det är ju ett lite knöligt läge alltså. Hade inte Covid varit så hade jag ändå känt det som ok att jobba typ 4 månader. Men kommer man ens hinna jobba nu :S

    Kan ju liksom inte alltid planera livet och graviditeten är så efterlängtad.

    Mycket tankar som snurrar..
  • Tia96

    Eller hur, jag hamnade på ett jobb där jag var minuter ifrån utmattning och den berömda väggen, så sa upp mig från en tillsvidareanställning, min sista dag där är på torsdag... Plussade som sagt idag, börjar visstidsanställning på måndag och har ångest inför hösten iom covid, förra graviditeten hade jag lätt kunnat jobba hela vägen fram till bf, men nu vet man ju inte alls iom corona...

    Skönt att du iaf har ett jobbkontrakt signerat redan, jag ska kämpa för att få signerat ett under våren och sen berätta tror jag...

  • Jozsan
    Tia96 skrev 2021-04-04 19:53:40 följande:

    Eller hur, jag hamnade på ett jobb där jag var minuter ifrån utmattning och den berömda väggen, så sa upp mig från en tillsvidareanställning, min sista dag där är på torsdag... Plussade som sagt idag, börjar visstidsanställning på måndag och har ångest inför hösten iom covid, förra graviditeten hade jag lätt kunnat jobba hela vägen fram till bf, men nu vet man ju inte alls iom corona...

    Skönt att du iaf har ett jobbkontrakt signerat redan, jag ska kämpa för att få signerat ett under våren och sen berätta tror jag...


    Vi får följas åt så håller jag tummen för att det går bra för oss båda i våra graviditeter och med jobb- men det sistnämnda brukar faktiskt alltid lösa sig på något vis.

    Kram till dig!
Svar på tråden Hjälp! Jobb.