• Anonym (Anna)

    hjärtklappnig, hjärtrusningar bara vid mens

    Har fått såna hemska hjärtklappningar/hjärtrusningar nu sista tiden. Det konstiga är att dem kommer bara vid mens. Är det något med östrogen eller?? Är skit rädd. Är det någon annan som har sånt???? Jätte tacksam för svar.

  • Svar på tråden hjärtklappnig, hjärtrusningar bara vid mens
  • Anonym (Anna)

    Jag var hos läkare ang detta men nej, hon säger att jag är långt ifrån klimakterier, är 40 snart....men min mamma gick i klimakteriet vid 42 , likadant med mormor.....ville att hon skulle ta prover på östrogen men nej fick inte det. Fick seloken utskriven. Men känner att det är nåt annat eftersom dem kommer bara vid mens.

  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-01 21:17:05 följande:

    Jag var hos läkare ang detta men nej, hon säger att jag är långt ifrån klimakterier, är 40 snart....men min mamma gick i klimakteriet vid 42 , likadant med mormor.....ville att hon skulle ta prover på östrogen men nej fick inte det. Fick seloken utskriven. Men känner att det är nåt annat eftersom dem kommer bara vid mens.


    Jag började få vallningar runt 37
    Kolla järnvärdet.
  • Anonym (52)

    Du kan antagligen själv kolla dina värden via Werlabs för att se om du närmar dig klimakteriet. Jag får hjärtrusningar varje gång jag får vallningar. Nästan så de börjar- i hjärtat, sen kokar jag upp en minut senare. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2021-04-01 21:18:48 följande:
    Jag började få vallningar runt 37
    Kolla järnvärdet.
    jag kan ha det innan mensen. Järnvärdet är ok . Levervärden, njurarna, sköldkörtel, röda och vita blodkroppar och blodplättar osv. Men dem såg arytmi. Läkarna säger stress, men varför under mensen. Det måste vara nåt med hormoner....detta kommer bara under mensen, jätteobehagligt. Och så fort jag säger nåt om östrogen så viftar dem bort det :(...samtidigt erkände hon att det är konstigt att det händer vid mensen bara.
  • Anonym (52)

    Kroppsliga besvär som infinner sig endast vid äl, mens, graviditet eller klimakteriet beror ofta på hormoner. Lätt kolla upp. Men just hjärtrusningar kan ju ha andra orsaker också- dock sällan enbart vid mens. Seloken åt jag i många år så prova det du. De funkar.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (52) skrev 2021-04-01 21:26:18 följande:

    Du kan antagligen själv kolla dina värden via Werlabs för att se om du närmar dig klimakteriet. Jag får hjärtrusningar varje gång jag får vallningar. Nästan så de börjar- i hjärtat, sen kokar jag upp en minut senare. 


    Jag har inga vallningar när jag får hjärtklappning, känner bara att hjärtat rusar iväg, däremot har jag märkt att jag har inte ägglossning mer.... 
  • Anonym (52)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-01 21:38:05 följande:
    Jag har inga vallningar när jag får hjärtklappning, känner bara att hjärtat rusar iväg, däremot har jag märkt att jag har inte ägglossning mer.... 
    Kan vara förklimakteriet. Men hur vet du att du inte har äl? Har mensen blivit oregelbunden eller? 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (52) skrev 2021-04-01 21:40:19 följande:
    Kan vara förklimakteriet. Men hur vet du att du inte har äl? Har mensen blivit oregelbunden eller? 
    Brukar alltid ha som äggvita flytningar. Nu finns det inte längre. Jag är så himla säker på att det har nåt med hormoner att göra, men läkarna vill inte lyssna på mig. Känns som om det är nåt som triggar hjärtat vid mensen. Och det ända jag kan tänka på är östrogen. Fick ringa ambulansen idag också pga hjärtat men den lugnade ner sig när ambulansen kom, så det syntes ingeting på ekg.
  • Anonym (52)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-01 21:47:25 följande:
    Brukar alltid ha som äggvita flytningar. Nu finns det inte längre. Jag är så himla säker på att det har nåt med hormoner att göra, men läkarna vill inte lyssna på mig. Känns som om det är nåt som triggar hjärtat vid mensen. Och det ända jag kan tänka på är östrogen. Fick ringa ambulansen idag också pga hjärtat men den lugnade ner sig när ambulansen kom, så det syntes ingeting på ekg.
    Gå till en privat gynläkare och kolla upp dig. Väldigt lätt se om du är nära klimakteriet.
Svar på tråden hjärtklappnig, hjärtrusningar bara vid mens