• Selmans

    Barn oroligt över pappan

    På förmiddagen idag slog min man (världens bästa människa) foten i en tröskel och vi misstänker att han bröt en tå. Oerhört smärtsamt, och reaktionen var givetvis vrål, hoppa på ett ben till soffan, ligga och andas högt medan han kved av smärta.

    Dottern 1,5 år bevittnade alltihop och blev mycket ledsen. Ville komma upp till mig direkt, vilket hon fick, och grät. Jag förklarade lugnt för henne att pappa hade ont och att han slagit sig, men att det inte var någon fara. När hon lugnat sig gick vi och tittade till pappa som också var lugn. Hon fick se att jag klappade och blåste på pappa och även hon försökte blåsa på pappas fot. Sen försökte vi distrahera med en boll och leksaker.

    Nu har det gått ett par timmar och hon är fortfarande orolig när hon ser pappa. Vill inte bli buren av honom, blir gnällig och börjar suga tummen direkt när han kommer i närheten. Tittar oroligt mot honom och när han inte är i närheten vill hon prata om honom. Säger pappa upprepade gånger.

    Vad kan jag göra? Fortsätta älta det (ja pappa slog sig, han hade ont) tills hennes behov att bearbeta det gått över? Eller släta över och bara säga att allt är bra och distrahera.

    Ska hon få vara ensam med pappa lite? Vad tycker ni?

    Blir rädd att deras anknytning störs av detta.

  • Svar på tråden Barn oroligt över pappan
  • Anonym (eee)

    Det är ff samma dag som jag förstår din text? 
    Ni kan säkerligen lugna er lite. Redan i morgon kanske pappas tå är bättre och dottern förstår att sånt här kan hända, men att det inte är någon fara. Det behöver barn lära sig, så om inte ni jagar upp mer nu utan är lugna runt detta så kommer hon bli lugn och med. 

    Låt henne leva ut sin eventuella oro genom att vara mycket i knät osv. Det kommer släppa. 

  • Anonym (Svar på tal)

    Deras anknytning förstörs inte av att han blivit ledsen och fått ont en dag. Tvinga henne absolut inte till något just nu! Men undvik inte pappa heller. Gå vidare med dagen som vanligt, det går över på en dag eller så.

  • Anonym (L)

    Låter som hon blev skrämd av hans vrål. Det går över, våran minsting blev likadan (14 månader) när jag tappa en sak på tån som skar upp den för några dagar sen. Några timmar senare behandlade hon mig som vanligt.

    Och när äldsta var i den åldern tappade jag en bordskiva på fingret så det bröts. Då ville inte äldsta vara med mig förens dagen efter. Då skrek jag så illa så jag skrämde han riktigt rejält.

  • Anonym (Oliv)

    Ta upp detta med bvc. Det är inte normala att bli rent traumatiserad av en sådan skitsak. Är hon otrygg i övrigt?

  • Anonym (Finns en bok)

    Finns en bok om detta "förstå ditt barn" eller vad en heter... du gjorde helt fel som försökte distrahera nu kommer hon bara få det svårare att hantera situationen, ni behöver prata om det istället flera gånger så hon kan bearbeta det som hänt annars kommer det bli ett trauma i hennes liv

Svar på tråden Barn oroligt över pappan