• Anonym (.)

    Har svårigheter när det kommer till mat - Lagar för mycket mat

    Hej!

    Detta är kanske något som många kommer skratta åt. Speciellt när jag lagt denna i missbruk. Men det är nämligen som så att jag tycker om mat väldigt mycket.

    Om jag har väldigt många olika packet i kylskåpet, så kan jag inte tänka rationellt och lägga upp en matschema. Där jag t.ex skall äta potatis och köttbullar på kvällen och kyckling vid lunch tiden. Jag får istället jag ''superidé'' och känner en enorm vilja av att äta allt meddetsamma, så allt blir som om en knytisfest för min del, där jag äter lite av varje på min tallrik. Så jag tillagar allt. Ibland orkar jag äta upp alltihopa och ibland blir det inte så, förstås. Det senaste är ett av mitt problem. Det stora problemet är att jag helt enkelt bara äter väldigt mycket. Nu hade jag turen på min sida där jag har planerat på att träna med vänner klockan sex. Så jag lyckades planera ordentligt schema, där jag skall äta något innan träning och sedan efter träningen. Om jag inte hade detta inplanerat, så skulle jag förmodligen återigen tömma kylskåpet och laga allt!

    Jag är inte fet. Jag tränar och motionerar. Det har egentligen gått lite segt de senaste två månaderna, men det beror mest på distansstudier och lite annat. Men övrigt, så rör jag på mig en hel del. Jag har bara haft en liten lång period av ''vila'' kan man säga.

    Ibland är jag inte ens hungrig när jag lagar mat. Utan jag blir bara så himla sugen på olika saker och kan inte vänta några timmar, när det blir nästa måltid. Utan allt skall tillagas och ätas.

    Jag vet inte om detta kan räknas som missbruk, men jag tycker det.

    Konstig fråga, men finns det någon störning som gör att man inte kan kontrollera sig när det kommer till mat?

  • Svar på tråden Har svårigheter när det kommer till mat - Lagar för mycket mat
  • Anonym (.)

    Jag behöver någonstans där jag kunde få skriva av mig och få stöd....Därför valde jag att skapa tråden.

  • Anonym (Allt är inte en diagnos)

    Nej det är bara så att du är dålig på att uppskatta hur mycket mat det blir i slutänden när du sätter igång. Spara matlådor av det som blir extra så kanske du har en lunchlåda eller lättsam middag en annan dag.

  • Anonym (Ewa)

    Jag tycker att det låter som en ganska ok svårighet att ha. Maten blir ju lagad och sämre kan man ju proppa i sig än hemlagad mat. Många köper tårtor, godis och bullar och kan inte sluta äta av det. Du äter ju ändå hemlagad riktig mat som kyckling. 

  • neverpreggo

    Matlådor? Tillaga allt och gör en ny knytistallrik för varje måltid?


    Kanske ta en frukt, ät ett ägg, ät lite kvarg innan du börjar laga mat?

  • Anonym (.)
    Anonym (Allt är inte en diagnos) skrev 2021-04-02 19:14:14 följande:

    Nej det är bara så att du är dålig på att uppskatta hur mycket mat det blir i slutänden när du sätter igång. Spara matlådor av det som blir extra så kanske du har en lunchlåda eller lättsam middag en annan dag.


    Du har fel. Jag vet hur mycket mat det blir.
    Anonym (Ewa) skrev 2021-04-02 19:20:05 följande:

    Jag tycker att det låter som en ganska ok svårighet att ha. Maten blir ju lagad och sämre kan man ju proppa i sig än hemlagad mat. Många köper tårtor, godis och bullar och kan inte sluta äta av det. Du äter ju ändå hemlagad riktig mat som kyckling. 


    Det var ett snällt inlägg. Tack skall du ha!
    neverpreggo skrev 2021-04-02 19:50:10 följande:

    Matlådor? Tillaga allt och gör en ny knytistallrik för varje måltid?


    Kanske ta en frukt, ät ett ägg, ät lite kvarg innan du börjar laga mat?


    Det spelar dessvärre inte roll om jag äter något innan matlagningen.  Jag lagar ibland maten även om jag inte ens är särskilt hungrig, utan är bara sugen på just själva rätten.

    Men mitt problem är att jag blir sugen på rätten och sedan faller det i mig att jag kanske har något annat i kylskåpet som jag också vill laga. Jag orkar inte vänta till nästa måltid, utan bestämmer mig för att laga det med, så jag får stoppa det i min mun.

    Det är väldigt lätt för mig att skriva såhär i text att ''det är bara att lägga av'' och jag kan förstå hur knäppt det låter, men när jag väl är i köket och skall laga så är det nästan som om jag inte kan kontrollera mig. Jag kan inte motstå.

    Idag lagade jag maträtt, för jag bestämde mig för att äta innan träningen. Hade det inte varit för träningen, så hade jag mest troligtvis gjort en extra maträtt som alltid.

    Men jag tänkte på tiden och kände att det inte finns tid för en extra maträtt denna gång och att det inte heller är bra att bli proppfull under träningen. Så där kunde jag kontrollera mig, tack vare omständigheterna/mitt schema.



    Så mitt problem är inte att jag är hungrig och inte kan klara av att räkna ut hur mycket mat det kommer bli. Mitt problem är att jag vill äta det goda maten och har ingen tålamod att vänta tills nästa måltid.
  • Anonym (A)
    neverpreggo skrev 2021-04-02 19:50:10 följande:

    Matlådor? Tillaga allt och gör en ny knytistallrik för varje måltid?


    Kanske ta en frukt, ät ett ägg, ät lite kvarg innan du börjar laga mat?


    Håller med
Svar på tråden Har svårigheter när det kommer till mat - Lagar för mycket mat