• nellibell

    Får vi in mer på sambons FP?

    Jag studerar och kommer ha jobbat endast några månader när barnet kommer. Har inte byggt upp min SGI sen innan. Hur ska vi göra detta smartast?

    Exempel: Om jag väljer att vara föräldraledig på heltid, och sambon tar ut föräldrapenning för tre dagar i veckan (helger och en vardag), blir det smartare än att jag som saknar SGI tar ut föräldrapenning x antal dagar i veckan. 


    Och hur blir detta med mina dagar? 

    Vet inte om frågan makes sense, är så otroligt dålig på ekonomi och matte. 
    Hur gjorde ni? Någon mer som fått barn och inte byggt upp SGI?

  • Svar på tråden Får vi in mer på sambons FP?
  • Anonym (T)

    Svårt att svara utan att veta din partners lön. Men troligen får ni ut mer av att han tar tre dagar i veckan än att du tar 7.

    Du har alltså aldrig arbetat tidigare?

    Hur många månader hinner du arbeta?

  • Anonym (T)

    Sgi skall även räknas på förväntad kommande inkomst. Om du får en anställning nu som antas pågå i mer än 6 månader (alltså tillsvidare eller vik på längre än 6 månader) kan det vara så att din sgi direkt blir utifrån denna lön. Trots att du inte hunnit arbeta 6 månader (ring fk och kolla).

    Dock finns för föräldrapenning ett 240-dagarsvillkor (du skall ha arbetat 240 dagar i följd innan barnets födelse). Har du en sgi men inte uppfyllt detta så blir de första 180 dagarna på grundnivå. Då behöver den partner plocka 180 dagar innan du börjar ta föräldrapenning om du vill få ut bäst ekonomi.

    Det är ju bara 90 dagar som är låst till respektive förälder. Så din partner kan rent krasst lägga alla dagar förutom dina 90 om det blir bäst ekonomi för er

Svar på tråden Får vi in mer på sambons FP?