• Anonym (Ts)

    Karantän, växelvist boende

    Vi har i familjen fått konstaterad covid-19

    Ena bonusbarnet ska till sin andre förälder på söndag. Vi är i karantän tills på ons. Den andre föräldern kräver att få hämta barnet direkt. Vi har pratat med smittspårningen som säger att barnet ska stanna här, men KAN åka till den andre föräldern på söndag om hen sätter sig och barnet i karantän. Den föräldern är vaccinerad och anser att det är bättre att barnet kommer dit direkt för att minska risken för smitta. Barnet har varit här i 4 dagar redan. Vilken är den mest rimliga lösningen?

  • Svar på tråden Karantän, växelvist boende
  • Anonym (E)

    Eller ja. Är den andra föräldern villig att sitta i karantärn?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (E) skrev 2021-04-02 22:46:23 följande:

    Eller ja. Är den andra föräldern villig att sitta i karantärn?


    Oklart om hen är det då vi inte får något direkt svar. Men det får vi anta? Eftersom hen är väldigt ivrig att få hem barnet direkt..
  • Anonym (a)

    Är barnet som skall byta boende smittat, eller bara utsatt för smitta? Jag tycker att om det barnet har konstaterad Covid skall det stanna hos er, men om det är någon annan i familjen som har Covid så kan barnet åka direkt för att minska risken att bli sjukt.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (a) skrev 2021-04-02 22:59:52 följande:

    Är barnet som skall byta boende smittat, eller bara utsatt för smitta? Jag tycker att om det barnet har konstaterad Covid skall det stanna hos er, men om det är någon annan i familjen som har Covid så kan barnet åka direkt för att minska risken att bli sjukt.


    Barnet är under 6 och har inte testats, resterande 4 av oss i familjen har testat positivt.
  • Anonym (a)
    Anonym (Ts) skrev 2021-04-02 23:02:57 följande:
    Barnet är under 6 och har inte testats, resterande 4 av oss i familjen har testat positivt.
    Svårt läge. Har barnet symtom? Hade jag varit den andra föräldern, som är vaccinerad, hade jag velat ha hem mitt barn så fort som möjligt. Det borde väl även vara lättare för er att vara sjuka med ett barn mindre att ta hand om?
    Givetvis måste de som sagt hålla sig isolerade i den andra familjen också, vilket går under smittskyddslagen och är straffbart om de inte gör det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (a) skrev 2021-04-02 23:09:26 följande:

    Svårt läge. Har barnet symtom? Hade jag varit den andra föräldern, som är vaccinerad, hade jag velat ha hem mitt barn så fort som möjligt. Det borde väl även vara lättare för er att vara sjuka med ett barn mindre att ta hand om?

    Givetvis måste de som sagt hålla sig isolerade i den andra familjen också, vilket går under smittskyddslagen och är straffbart om de inte gör det.


    Ja det är lite jobbigt läge. Alla utom bonusbarnet har symptom. Det jobbiga här är att alla i familjen har testats positivt. Och minstingen är väldigt nära oss alla hela tiden. Nu är det ju lördag imorgon och söndag ska hen till sin andra förälder, men kanske lika bra att hen kommer dit imorgon istället då?
  • Anonym (a)
    Anonym (Ts) skrev 2021-04-02 23:18:29 följande:

    Ja det är lite jobbigt läge. Alla utom bonusbarnet har symptom. Det jobbiga här är att alla i familjen har testats positivt. Och minstingen är väldigt nära oss alla hela tiden. Nu är det ju lördag imorgon och söndag ska hen till sin andra förälder, men kanske lika bra att hen kommer dit imorgon istället då?


    Ja, jag skulle nästan tycka det. Jag hade själv covid i början av året men varken min man eller våra två barn blev smittade trots att jag var nära dem.
  • nernu

    Om den andra föräldern är vaccinerad är det väl jättevra för alla att barnet åker dit?

  • Anonym (Ts)

    Väldigt sen uppdatering men kontentan av att låta barnet åka till sin andra förälder innan karantän var över resulterade i att den föräldern trots vaccination testade positivt, och därmed förlängdes barnets karantän med ytterligare sju dagar.  En sammanlagd karantän på 17 dagar. 

    Så tips till er för barnens skull, låt det stanna kvar i karantän för att minimera risken för förlängd karantän.

Svar på tråden Karantän, växelvist boende