• Anonym (Slutkörd)

    Narcissism i vårdnadstvist?

    Hej. Jag är i vårdnadstvist med mitt ex, ingenting är enkelt och han gör verkligen allt för att smutskasta mig och göra mitt liv svårt.

    Nyligen råkade jag se en dokumentär om narcissism och märkte att det mesta, om inte allt, stämmer in på exet. Ta till exempel början av vårt förhållande, eller innan vi ens var i ett förhållande, han sa att han älskade mig innan vi känt varandra i så mycket som en månad. Han blev vegetarian för att jag var det och gillade samma saker som mig, vilket senare visade sig att så var det ju inte alls egentligen... Han sa saker som att om han inte hade träffat mig så hade han inte levt idag, att han skulle ta självmord om han tvingades vara utan mig osv. Jag var ung och naiv och det oroade mig, men samtidigt var han ju "perfekt" så varför skulle jag vilja lämna honom egentligen? Det var väl bara bra att jag kunde få honom att må bra? Med tanke på de sakerna han sa kände ju jag en plikt att vara med honom också. Jag förstod inte hur manipulativt det var, att det bara var saker han sa, ett spel.

    Jag flyttade till honom efter väldigt kort tid vilket var väldigt dumt nu när man kollar i backspegeln. Sen blev jag gravid snabbt också vilket han insisterade på att det skulle vara så underbart, och jag har alltid tyckt om barn och han verkade ju "perfekt" så länge han uppehöll den charaden.

    När jag var gravid kände han dock att han hade tillräckligt med kontroll över mig och charaden började fallera. Jag började reagera på de konstiga sakerna, jag fick aldrig träffa vänner/familj, och de fåtal gånger jag faktiskt fick göra det så var han med. Däremot åkte han gärna iväg själv och ägnade sig åt sina nöjen. Men jag fick aldrig, aldrig gå längre än till affären ensam. Och han påpekade alltid hur glad jag borde vara över att ha honom, att ingen annan skulle kunna känna så för mig som han gör osv. Samtidigt som han påpekade allt som var fel med mig.

    Hur som helst, nu är vi några år senare och vi är i vårdnadstvist. Han har ljugit så oerhört för socialen när de gjorde sin vårdnads- boende- och umgängesutredning, och smutskastat mig så totalt, och tyvärr har de trott på honom i mycket av det han sagt. Jag och min advokat kan bevisa att många saker han säger i utredningen är rena lögner, eller att han vänt på hans och min roll i scenarion, men jag har ju inte bevis på allt. Tillräckligt för att ifrågasätta hans trovärdighet ändå, för det är inga små lögner han kommit med, men han är så extremt manipulativ så han har säkert bortförklaringar till det också.

    Efter att jag såg den här dokumentären om narcissism och förstod varför exet beter sig såhär, så frågade jag min advokat om det är något man kan gå på i rätten? Det är ju inte bra för barnen att bo med någon som saknar empati som narcissister verkar göra. Jag har spelat in samtal mellan mig och exet där det är väldigt tydligt att han håller på med gaslighting. "Det har jag aldrig sagt!" fast han sa det inte ens 3 minuter tidigare. "Det var du som sa så!" fast det var han själv osv, "man kan inte tro på något du säger!" så fort en konversation inte går åt det håll han vill att den ska gå.

    Min advokat trodde dock inte det var gångbart i rätten, för det går ju inte att bevisa att han är narcissist utan någon psykologisk undersökning av honom och ja, jag vet inte. Och när jag läst om det så har det stått att man behöver en advokat som har erfarenhet av narcissism och det verkar inte vara fallet, men jag tycker hon är väldigt smart så jag skulle inte vilja byta, jag vet inte ens om jag skulle kunna men det är inget att fundera på.

    Jag tänkte ändå fråga er här, är det någon som varit i vårdnadstvist med en narcissist och genomlidit dennes smutskastningskampanj? Hur gick det? Vad kan man göra, vad ska man tänka på? Hur står man ut?

  • Svar på tråden Narcissism i vårdnadstvist?
  • Anonym (råd)
    Anonym (Slutkörd) skrev 2021-04-02 23:13:50 följande:
    Jag tänkte ändå fråga er här, är det någon som varit i vårdnadstvist med en narcissist och genomlidit dennes smutskastningskampanj? Hur gick det? Vad kan man göra, vad ska man tänka på? Hur står man ut?
    Nej, ingen vårdnadstvist. Jag nämnde i början att jag ville söka enskild vårdnad, och då ringde han genast socialen och lämnade en orosanmälan. Tack och lov var det så löjliga anklagelser i hans anmälan, så de avskrev ärendet så fort de träffat mig.

    Min erfarenhet - och jag har hittat många andra som upplevt samma sak - är att det inte fungerar att säga något om att den andra är störd, narcissist eller vilken psykologisk term som helst. Då blir de misstänksam mot dig i stället. Det du i stället måste göra är att visa på hur ditt ex har betett sig och vad han har sagt. Visa upp dagboksanteckningar om sådant som är till hans nackdel. T ex "22/2. Diskussion om att barnet behöver nya skor. Han kallar mig hora och hotar med att säga till socialen att jag vägrar bidra till barnets klädsel." eller "23/2. Han skickar SMS där han säger att jag inte får hälsa på mina föräldrar, för annars ska han slå sönder framrutan på min bil." eller "25/2. Hämtar barnet hos X och barnet gråter och säger att han är hungrig, för pappa har sagt att elaka barn inte får någon mat."

    Den typen av noggranna anteckningar är bra. Spara alla SMS och mejl, så du kan visa upp dem. Spela in mobilsamtal. Det är fullt lagligt så länge det är ett samtal där du själv deltar.

    Håll dig lugn i alla sammanhang med socialen eller advokater. Om X anklagar dig för något, så försvara dig inte annat än om någon av de övriga ställer frågor. Ju lugnare och vettigare du är, desto mer galen framstår ditt ex.
  • Anonym (rrr)

    Precis som redan skrivits får du hålla dig till fakta. Det hjälper inget att säga saker om hans beteende om du inte har riktiga bevis för han och hans advokat kommer snacka bort det. I rätten måste man också vara beredd på att man kanske inte ens får chansen att framföra allt man förberett eftersom de där enbart vill diskutera kärnfrågorna och inte lägga tid på "tjafs".

    Har en kompis som nyligen var i vårdnadstvist och förlorade (hon säger också att mycket stämmer in på narcissism. Jag vet inte, men han är i varje fall inte speciellt bra föräldramaterial). Ska inte dra alla detaljer (tex har barnen inte bott hos honom alls på över ett år, dels för att ett barn vägrade åka dit mer men även att han själv sa att han inte ville ha barnen där) men rätten tittade väldigt mycket bara framåt, och när pappan nu intygade att han visst vill träffa sina barn och lovade bot och bättring så ansåg de tydligen att det var viktigt för barnen att ha umgänge med sin pappa + fortsatt gemensam vårdnad. 

  • Anonym (Nej)

    Nej. Absolut inte. Det blir smutskastning och ärekränkning. Han har ingen diagnos. DU är ingen läkare. Även om han hade fått den diagnosen så betyder inte det att han är en dålig pappa.

    Jag tror inte att han är en narcissist, det är ett modeord som många slänger sig med i forumet utan att fatta vilken grav diagnos det är. Däremot finns det många som visar såna drag och det ligger helt i den mänskliga naturen utan att man är psykiskt sjuk.

  • KlantSmurfen
    Anonym (Nej) skrev 2021-04-03 09:01:05 följande: #3

    Nej. Absolut inte. Det blir smutskastning och ärekränkning. Han har ingen diagnos. DU är ingen läkare. Även om han hade fått den diagnosen så betyder inte det att han är en dålig pappa.

    Jag tror inte att han är en narcissist, det är ett modeord som många slänger sig med i forumet utan att fatta vilken grav diagnos det är. Däremot finns det många som visar såna drag och det ligger helt i den mänskliga naturen utan att man är psykiskt sjuk.


    Ja, narcissist är nästan som ett modeord som många slänger sig utan att veta vad det är, i forumet verkar det vara vanligt att de som inte förstår narcissism rättar andra som pratar om narcissism.
    Narcissist är inte synonymt med NPD, det är "bara" någon med väldigt mycket narcissism och mekanismen bakom det avikande beteendemönstret är narcissism.
    Jag har länkat en random studie nedan där man nämner 'covert narcissists', en covert narcissist har mycket sårbar narcissism, någon med sårbar narcissism får inte diagnosen NPD men kallas ändå för narcissist.

    ven om han hade fått den diagnosen så betyder inte det att han är en dålig pappa."
    Om någon har så extremt mycket grandios narcissism att h*n får diagnosen NPD är det också som att h*n får "diagnosen" 'extremt dålig förälder'.

    Overt and Covert Narcissists: Differences in Defense and Personality Styles - ResearchGate
    www.researchgate.net/publication/329167830_Overt_and_Covert_Narcissists_Differences_in_Defense_and_Personality_Styles

    Ja, narcissist är nästan som ett modeord som många slänger sig utan att veta vad det är, i forumet verkar det vara vanligt att de som inte förstår narcissism rättar andra som pratar om narcissism.
    Narcissist är inte synonymt med NPD, det är "bara" någon med väldigt mycket narcissism och mekanismen bakom det avikande beteendemönstret är narcissism.
    Jag har länkat en random studie nedan där man nämner 'covert narcissists', en covert narcissist har mycket sårbar narcissism, någon med sårbar narcissism får inte diagnosen NPD men kallas ändå för narcissist.

    "Även om han hade fått den diagnosen så betyder inte det att han är en dålig pappa."
    Om någon har så extremt mycket grandios narcissism att h*n får diagnosen NPD är det också som att h*n får "diagnosen" 'extremt dålig förälder'.

    Overt and Covert Narcissists: Differences in Defense and Personality Styles - ResearchGate
    www.researchgate.net/publication/329167830_Overt_and_Covert_Narcissists_Differences_in_Defense_and_Personality_Styles
  • Anonym (Slutkörd)

    T A C K !

    Jag har bara börjat läsa inläggen i tråden du länkade till och inte kollat de andra länkarna än men igenkänningsfaktorn är 100%!  Jag är säker på att jag hittar många värdefulla tips där!

    Så jag förstår. Jag ska inte ta upp det i rätten liksom och hans anklagelser ska jag göra mitt bästa för att inte bry mig om. Men det är nog lättare sagt än gjort såklart, han anklagar mig för så sjuka saker och vänder på allt. Ett exempel som slutade i en orosanmälan var när jag var gravid för 2a gången och han sa till föräldragruppen att jag hotat med att dricka hostmedicin för att skada barnet.
    Det som egentligen hade hänt var att han tappat bort bipacksedel till vår då 1,5-årings hostmedicin, jag hade också hosta och ville ta lite av den för att få lättnad men eftersom jag var gravid ville jag vara på den säkra sidan. Så jag frågade honom vart han lagt bipacksedeln, för själva hostmedicinen var på hans (väldigt stökiga) skrivbord och inte i skåpet där den skulle vara. När jag frågade det kände han sig anklagad och exploderade, varav min oro för eventuella effekter för barnet ifall jag tog hostmedicinen, förvandlades till att jag hotat att dricka hostmedicin för att skada barnet. Jag förstår inte ens hur man kan göra så, vända på det så totalt? Hur?
    Det slutade med att jag googlade fram bipacksedeln och tog en normal dos av hostmedicinen, inget mer. (Bipacksedeln sa att hostmedicinen går över till barnet, men inga ogynnsamma effekter hade kunnat påvisas.)
    Orosanmälan slutade med att de tyckte vi behövde samarbetsstöd. När det uppdagades att jag aldrig kommit med sådana hot, och föräldragruppen som gjorde orosanmälan också sa att det inte alls låter som något jag skulle göra, var ju hans lögn uppenbar. Men då var det såklart bara ett litet missförstånd enligt honom, och inte alls så som han menade etc etc etc.

  • KlantSmurfen

    "Jag ska inte ta upp det i rätten liksom och hans anklagelser ska jag göra mitt bästa för att inte bry mig om."
    Jag tror inte att det är bra att nämna narcissism men det är bra tips i #1, spela in samtal, spara sms, mail så du har bevis och skriv dagbok som du kan ta upp i rätten.

    "Jag förstår inte ens hur man kan göra så, vända på det så totalt? Hur?"
    Projektion? Hans brister, fel, det som är dåligt projicerar han på andra medan tillskriver sig själv andras goda egenskaper som han inte har, som någon slags falsk splittrad självbild?
    Jag tycker att det är mer likt sårbar narcissism, lättkränkt jättebebis som får ont av att bli ifrågasatt/kritik och spelar offer för att få övertaget.
    Är det lättare att förstå om man ser honom som en curlad överkänslig 6-åring som ser sig själv som ett missförstått geni?

    Jag tror att det du kallar för gaslighting också handlar om (verbal)dominans

    Några klipp som kanske kan ge något, finns mer på deras YouTube kanaler.


    Observe Don't Absorb Technique: Keeping Narcissists Out of Your Head. The "Emotional Wrestling Ring"



    This video summarizes my "Observe Don't Absorb" Technique," while focusing on the internal or emotional battle one has with negative, pessimistic voices that were implanted or gaslit into a person's "head."

    From George Bernard Shaw astute saying, "Never wrestle with Pigs.  You'll get dirty, and besides, the pig likes it,"  I created the analogy of "pig narcissist wrestlers," "the physical wrestling ring," and "the emotional wrestling ring."

    The Observe Don't Absorb Technique or "ODA," keeps the recovering codependent or what I call "Self-Love Deficient (SLD) from fighting an adversary that thrives/loves fighting dirty, is well-skilled at fighting dirty, and is dangerous in their familiar #wrestling ring."  Winning is all but guaranteed when the victim fights them in their "wrestling ring."

    To "win" with the "pig," the codependent/SLD must use ODA and avoid being pulled in either the "physical" and "emotional" wrestling rings.  Other of Ross's ODA videos focused on the physical wrestling ring, while this one focuses on the emotional ring.  It explains how to use ODA for thoughts, feelings and emotions, that are a result of narcissistic abuse or systematic mind control manipulations, or gaslighting.  

    Ross Rosenberg M.Ed., LCPC, CADC latest book, The Human Magnet Syndrome: The Codependent Narcissist Trap (2018) and his personal development, seminars, workshops, and other services can be found at his Self-Love Recovery Institute company, www.selfloverecovery.com/

    Ross is a psychotherapist, educator, expert witness, and author and is known globally for his expertise in codependency (Self-Love Deficit Disorder), Pathological Narcissism, Narcissistic Abuse and Trauma Treatment.

    His book, "The Human Magnet Syndrome" sold over 120,000 copies and is translated into ten languages. Ross's YouTube channel has amassed over 19 million video views and more than 200K subscribers. He is a keynote speaker and educator who has presented educational workshops in 30 States/70 cities and abroad. Ross has been regularly featured on national TV and radio.

    youtube.com/user/clinicalcareconsult
    humanmagnetsyndrome.com/
    Divorcing a Narcissist or a Psychopath Seminar in London (with Richard Grannon and Sara Davison)



    How to cope with your narcissist throughout the prolonged process? How to expose the manipulations of the narcissist in court? What to expect of the narcissist as your divorce unfolds? Will he become violent and vindictive?

    Seminar held in London, November 2018, with Richard Grannon, Sara Davison, and Sam Vaknin, author of "Malignant Self-love: Narcissism Revisited"

    Q&A




    youtube.com/user/samvaknin
Svar på tråden Narcissism i vårdnadstvist?