• Skrutten

Skorv, hur länge?

Johanna har haft skorv sedan hon var några månader gammal. Jag har försökt med både salicylsyrevaselin och med att pilla för hand. En period försvann det nästan helt och hon fick sitt hår tillbaka (som hon tappat i samma takt som skorven försvann). Nu har hon återigen fått en hel del skorv under håret. Att försöka med salicylsyrevaselin är som att gegga lim i håret. Har hört att skorven försvinner av sig själv, men när? Vad kan jag göra under tiden, det kliar ju? Nu är hon nästan ett halvår.

• Svar på tråden Skorv, hur länge?
  • Emma m Theodor

Hm- jag trodde också det skulle försvinna av sig själv- eller åtminstone efter att man slutat amma. Theo har aldrig haft mycket skorv- bara jättelite. Vi skalade av honom rätt mycket hår nu i somras- och då passade vi på att ta bort den sista skroven (som jag knappt visste fanns kvar där). Har var då 14,5 månad. Jag slutade amma när han var 9 månader...
    På honom verkade det inte som att det skulle försvunnit av sig själv....

• Anni

Isabelle är snart 2 och har skorv!
    Det kommer tillbaka på samma ställe hela tiden *suck*.
    Jättekul att kleta vaselin i huvudet på en långhårig tjej som _hatar_ att tvätta håret.

• aaaa

Använd vanlig matolja, gojsa in och låt vara i fyra timmar sen är det jätteenkelt att få ut det trots långt hår.
    Salsyvase var bara skit det hjälpte inte alls ju.

• eccobell

Jag använde madelolja och en kam.

• Calo

Inte vet jag om mina barn är konstiga men... De hade skorv ända upp i 2 års ålder. Jag tog bort det flertalet gånger med det kom tillbaka (inte så mycket), och jag ammade bara i 6 mån. Men barnolja eller salicylvaselin, därefter luskam så försvinner det ett tag. Jag håller med om att salicylvaselinet är som klister, helst då bebisen har rikligt med hår, vilket mina har haft.

Lycka till!

• Jenca

Jag fick bort all skorv efter ca 3 månader, efter bad har jag tagit extra barnängens barnolja på huvudet och smetat in, väntat över natten och sedan försiktigt pillat bort även tagit en liten kam och det försvann jättelätt...

• flowermoon

Är min tös för liten för att jag ska ge mig på skorven? Alice är snart 4 månader och har rejält med skorv där håret kommer.

• delifi2

min dotter är 13 år och har fortfarande skorv, försöker med allt möjligt men d bara kommer tbx, hon när hon inte skorv har hon mjäll ist

Svar på tråden Skorv, hur länge?