• Anonym (Lillasyster)

Har jag en avundsjuk syster?

Har en syster som är 9 år äldre. Det senaste året har det gått väldigt bra för mig generellt med livet, jag flyttade ihop med min blivande man och vi väntar barn bland annat. Min sambo köpte ett väldigt fint hus till oss pga att jag själv inte hade såna pengar sparade, vi ska självklart lösa det i framtiden att jag också kan stå på huset osv men just nu är det som det är.

Till min syster. Hon är helt fantastisk, men de senaste månaderna är hon nästan lite bitter mot mig. Hon säger bland annat att "är det inte konstigt att din sambo har så mycket pengar?" "Man tjänar inte så bra där han jobbar", "är det verkligen smart att köpa en sån dyr bil när man väntar barn?".

Hon liksom biter mig hela tiden och jag förklarar som det är, min sambo är ensambarn och hans föräldrar har ägt många företag när de var unga, gjort bra affärer och sparat mycket till deras son. Förklarar att min sambo jobbar inte alls åt "anonymt företag" utan blir inhyrd av det företaget från sitt jobb, och det är inte många i Sverige som gör de jobben så då får de bra betalt för arbetet de gör. Han tjänar bra, jobbar hårt och sparar det han kan.

Förklarar att han har köpt fin bil för att han kan, inte så att vi lever på knäckebröd för det. Det är hans enda intresse och det är hans egna pengar.

Min syster har två olika pappor till sina barn och börjar pracka på mig om att skriva på ensam vårdnad när barnet föds, "ifall något händer". Jag är tacksam att hon ger mig tips och råd utifrån hennes situation, men känner också att man kan inte ställa in sig på att det ska bli kaos. Händer det så händer det, varken jag eller min sambo är inte speciellt komplicerade människor, vi vet att vi skulle lösa allt på bästa sätt om allt mot förmodan skulle ta slut.

Det finns lite mer men tänker att jag avslutar det här. Jag känner mest en klump i magen av att träffa henne nu, jag blir avbruten när jag ska förklara hur det egentligen ligger till och hon liksom lyssnar inte, vågar inte heller fråga henne varför hon låter så bitter mot mig. Det känns som att hon börjar ta onödig energi. Tips och råd mottages tacksamt

• Svar på tråden Har jag en avundsjuk syster?
  • Anonym (Orolig för dig)

Jag tror att hon är genuint orolig. Du väntar barn och har inga större summor sparade, du bor i ett hus du inte äger, du hänger upp mkt av ekonomin på sin sambo och du är inte ens gift. Du är i en väldigt ekonomiskt utsatt situation.

Jag hade inte sett något i din situation som avundsvärt utan snarare oroande.

• Anonym (Lillasyster)
    Anonym (Orolig för dig) skrev 2021-04-03 11:07:13 följande:

Jag tror att hon är genuint orolig. Du väntar barn och har inga större summor sparade, du bor i ett hus du inte äger, du hänger upp mkt av ekonomin på sin sambo och du är inte ens gift. Du är i en väldigt ekonomiskt utsatt situation.

Jag hade inte sett något i din situation som avundsvärt utan snarare oroande.

Så är det inte, jag har ekonomi och sköter mig själv ekonomiskt. Har råd att bo i en stor trea eller fyra lägenhet om allt skiter sig, har mycket poäng i bostadsköer där jag bor. Jag sparar för fullt, har pengar för kris.
  • Anonym (C)
    Anonym (Orolig för dig) skrev 2021-04-03 11:07:13 följande:
    Jag tror att hon är genuint orolig. Du väntar barn och har inga större summor sparade, du bor i ett hus du inte äger, du hänger upp mkt av ekonomin på sin sambo och du är inte ens gift. Du är i en väldigt ekonomiskt utsatt situation. Jag hade inte sett något i din situation som avundsvärt utan snarare oroande.

Det kan nog ligga något i detta. TS, hur ser din personliga ekonomi ut. Om din sambo plötsligt blir skvatt galen och du blir ensam med barnet har du då någon backup så att ni klarar er praktiskt och ekonomiskt?
  • Anonym (C)
    Anonym (Lillasyster) skrev 2021-04-03 11:10:59 följande:
    Så är det inte, jag har ekonomi och sköter mig själv ekonomiskt. Har råd att bo i en stor trea eller fyra lägenhet om allt skiter sig, har mycket poäng i bostadsköer där jag bor. Jag sparar för fullt, har pengar för kris.

Jag postade så sent att du redan hunnit svara! Vet din syster om detta?
  • Anonym (ja)

Hon är helt klart avundsjuk, men så är det ofta mellan syskon. Så klart hon ångrar vissa val hon har gjort i livet. Hon skulle såklart också vilja ha en stabil relation med EN man, EN far till barnen och leva lyckligt med honom. 

Ha lite förståelse för att hon har ett mycket tuffare liv än du har. Du låter lite som en "åka-på-räkmacka-person" och då är det ofta svårt att leva sig in i hur tungt andra har det. Det är inte alltid helt deras egen förskyllan heller, man hamnar i omständigheter i livet.

en annan sak som hon kanske är avundsjuk på är hur era föräldrar har behandlat dig under uppväxten. Jag har själv ett syskon som är 10 år yngre och kan se hur olika våra föräldrar behandlat oss. Mitt syskon har fått så mycket mer än mig, både gällande tid, pengar, omsorg. Än idag ser de helst mina brister och hens styrkor. Hen själv kan absolut inte se denna skillnad. (Vi har en jättebra relation, så det finns inget agg mellan oss syskon vill jag tillägga.)

• Trädgårdsslangen

Kan vara en blandning av oro och avundsjuka. Folk som inte mår bra slänger gärna över detta på andra och ska komma med "råd" eftersom de utgår ifrån att den de pratar med går igenom exakt samma sak.

Gör ett samboavtal, för säkerhets skull. Jag och min sambo har ett barn och kommer förmodligen inte heller göra slut men vi skrev ett ändå liksom. Skadar inte.

Om du har tillräckligt med pengar och en bra beredskapsplan om allt skulle gå åt helvete kan du helt enkelt bara slå dövörat till och skita i syrran. Eller bara fråga hur hon mår. Problemet verkar ligga hos henne, inte dig.

• Anonym (Lillasyster)
    Anonym (C) skrev 2021-04-03 11:14:01 följande:

Jag postade så sent att du redan hunnit svara! Vet din syster om detta?

Min syster och jag arbetar inom samma yrke så hon vet vad jag tjänar. Det känns mer som att hon försöker nedvärdera mig, hon pratade alltid innan hon blev bitter om hur bra hon hade det osv. Hon har en till yngre syster som jag inte är släkt med (min syster och jag är halvsyskon) och minns att hon var likadan mot henne ett tag. Den systern pluggade och började tjäna bra, köpte hus innan henne (min syster) osv.
  • Anonym (Orolig för dig)
    Anonym (Lillasyster) skrev 2021-04-03 11:10:59 följande:

Men bil och hus äger han. Om du lägger pengar på hus och bil så är det pengar du snabbt kan förlora. Gissar att ni ska dela lika på föräldraledigheten. Tänk på vem som betalar amorteringar mm. Hur ser din ekonomi ut när du är föräldraledig? Vem betala hus och bil när han är ledig? Hur länge vill ni vara hemma? Ska ni ha fler barn?

Storasyster har rätt i att tänka efter före. Är du dessutom ung eller om han har barn sedan innan så är risken extra stor för separation. Hon vill nog inte verka bitter utan känner nog en oro över att du kan förlora allt du är så stolt över väldigt snabbt.

Du är nog i ett rosa moln nu precis som alla andra som väntar första barnet. Men du bör kanske skriva lite papper nu eller se till att gifta er ( om han inte har barn sedan innan då hjälper inte äktenskap)

Jag är gift sedan länge och har två barn med min make. Vi köpte vår gård och skog tillsammans och gifte oss innan första barnet. Vi läste på innan och ville ge den tryggheten till varandra och våra barn. Det är en trygghet vid både dödsfall och separation.

Att påpeka sånt är inte bittert utan vuxet ;)
  • Anonym (C)
    Trädgårdsslangen skrev 2021-04-03 11:20:38 följande:
    Kan vara en blandning av oro och avundsjuka. Folk som inte mår bra slänger gärna över detta på andra och ska komma med "råd" eftersom de utgår ifrån att den de pratar med går igenom exakt samma sak. Gör ett samboavtal, för säkerhets skull. Jag och min sambo har ett barn och kommer förmodligen inte heller göra slut men vi skrev ett ändå liksom. Skadar inte. Om du har tillräckligt med pengar och en bra beredskapsplan om allt skulle gå åt helvete kan du helt enkelt bara slå dövörat till och skita i syrran. Eller bara fråga hur hon mår. Problemet verkar ligga hos henne, inte dig.

Samboavtal utgår jag ifrån att de redan har, annars har ju TS rätt till halva huset oavsett vem som står som ägare.
  • Anonym (Lillasyster)
    Anonym (ja) skrev 2021-04-03 11:17:53 följande:

Hon är helt klart avundsjuk, men så är det ofta mellan syskon. Så klart hon ångrar vissa val hon har gjort i livet. Hon skulle såklart också vilja ha en stabil relation med EN man, EN far till barnen och leva lyckligt med honom. 

Ha lite förståelse för att hon har ett mycket tuffare liv än du har. Du låter lite som en "åka-på-räkmacka-person" och då är det ofta svårt att leva sig in i hur tungt andra har det. Det är inte alltid helt deras egen förskyllan heller, man hamnar i omständigheter i livet.

en annan sak som hon kanske är avundsjuk på är hur era föräldrar har behandlat dig under uppväxten. Jag har själv ett syskon som är 10 år yngre och kan se hur olika våra föräldrar behandlat oss. Mitt syskon har fått så mycket mer än mig, både gällande tid, pengar, omsorg. Än idag ser de helst mina brister och hens styrkor. Hen själv kan absolut inte se denna skillnad. (Vi har en jättebra relation, så det finns inget agg mellan oss syskon vill jag tillägga.)

Vi är uppväxta på olika håll då vi bara har en gemensam förälder, vi båda har haft det tufft som barn skulle jag säga. Ingen av oss kommer från en vanlig svenssonfamilj utan har kämpat oss själva dit vi är idag, så tror inte det hänger på barndomen.
Svar på tråden Har jag en avundsjuk syster?