Har jag en avundsjuk syster?
Har en syster som är 9 år äldre. Det senaste året har det gått väldigt bra för mig generellt med livet, jag flyttade ihop med min blivande man och vi väntar barn bland annat. Min sambo köpte ett väldigt fint hus till oss pga att jag själv inte hade såna pengar sparade, vi ska självklart lösa det i framtiden att jag också kan stå på huset osv men just nu är det som det är.
Till min syster. Hon är helt fantastisk, men de senaste månaderna är hon nästan lite bitter mot mig. Hon säger bland annat att "är det inte konstigt att din sambo har så mycket pengar?" "Man tjänar inte så bra där han jobbar", "är det verkligen smart att köpa en sån dyr bil när man väntar barn?".
Hon liksom biter mig hela tiden och jag förklarar som det är, min sambo är ensambarn och hans föräldrar har ägt många företag när de var unga, gjort bra affärer och sparat mycket till deras son. Förklarar att min sambo jobbar inte alls åt "anonymt företag" utan blir inhyrd av det företaget från sitt jobb, och det är inte många i Sverige som gör de jobben så då får de bra betalt för arbetet de gör. Han tjänar bra, jobbar hårt och sparar det han kan.
Förklarar att han har köpt fin bil för att han kan, inte så att vi lever på knäckebröd för det. Det är hans enda intresse och det är hans egna pengar.
Min syster har två olika pappor till sina barn och börjar pracka på mig om att skriva på ensam vårdnad när barnet föds, "ifall något händer". Jag är tacksam att hon ger mig tips och råd utifrån hennes situation, men känner också att man kan inte ställa in sig på att det ska bli kaos. Händer det så händer det, varken jag eller min sambo är inte speciellt komplicerade människor, vi vet att vi skulle lösa allt på bästa sätt om allt mot förmodan skulle ta slut.
Det finns lite mer men tänker att jag avslutar det här. Jag känner mest en klump i magen av att träffa henne nu, jag blir avbruten när jag ska förklara hur det egentligen ligger till och hon liksom lyssnar inte, vågar inte heller fråga henne varför hon låter så bitter mot mig. Det känns som att hon börjar ta onödig energi. Tips och råd mottages tacksamt