• Sat 3 Apr 2021 22:40
    711 visningar
    5 svar
    5
    711

    Byta bransch från IT

    Hej på er! ????

    Jag närmar mig 30 och jobbar f.n som IT-konsult, har gjort det i ca 6 år och dessförinnan pluggade jag IT.

    Har känt ett tag att jag vill testa något nytt, är less på all stress och att vara "fast" vid skrivbordet. Känner också att jag överpresterar och är alltför noggrann, störs av att se mina (ofta manliga) kollegor slarva på.

    Har funderat på att plugga till BMA, SSK, tandsköterska, paralegal eller löneadministratör - väldigt spridda skurar alltså. Tror dock att jag mer dras mot ett yrke där jag inte behöver ha "kundkontakt" och bara kan jobba på i egen takt. Är väldigt organiserad och snabblärd.

    Är nyfiken på om det finns fler som jobbat ett tag inom IT och bytt bransch? Vilket yrke valde ni och hur trivs ni? ????

  • Svar på tråden Byta bransch från IT
  • Sat 3 Apr 2021 22:50
    #1

    Om du inte vill ha "kundkontakt" så faller allt inom vården. Det bygger ju på mänskliga möten.

    Varför inte städare? Du verkar vara som klippt och skuren för det. Flört

  • Sat 3 Apr 2021 23:10
    #2
    momjanet skrev 2021-04-03 22:50:05 följande:

    Om du inte vill ha "kundkontakt" så faller allt inom vården. Det bygger ju på mänskliga möten.

    Varför inte städare? Du verkar vara som klippt och skuren för det.

    //


    Hehe jo förvisso, där har du ju en poäng Vårdadministratör dock lär det ju inte krävas på samma sätt?

    Mja, antar att du var ironisk. Skulle vara trevligt med något där jag ändå har lite nytta av mina tekniska kunskaper.
  • Sun 4 Apr 2021 08:13
    #3

    Nu jobbar jag inte själv i branschen men jag har fått intrycket att det är en stressfaktor i sig att jobba som konsult. Kanske du till att börja med kan leta efter en vanlig anställning på någon trevlig arbetsplats med en bra chef.

  • Wed 7 Apr 2021 14:04
    #4
    myskmalva skrev 2021-04-04 08:13:39 följande:

    Nu jobbar jag inte själv i branschen men jag har fått intrycket att det är en stressfaktor i sig att jobba som konsult. Kanske du till att börja med kan leta efter en vanlig anställning på någon trevlig arbetsplats med en bra chef.


    Hej,

    Det blev lite flummigt när jag skrev "IT-Konsult". Rent tekniskt heter min yrkesroll det men jag är inte uthyrd till ett företag utan jobbar på och är anställd av samma arbetsgivare.

    Däremot så jobbar jag ju mot X antal kunder men är stationerad på min arbetsgivares kontor.
  • Wed 7 Apr 2021 17:48
    #5
    Solstickan skrev 2021-04-03 23:10:12 följande:
    Hehe jo förvisso, där har du ju en poäng smile1.gif Vårdadministratör dock lär det ju inte krävas på samma sätt?

    Mja, antar att du var ironisk. Skulle vara trevligt med något där jag ändå har lite nytta av mina tekniska kunskaper.
    Varför skulle jag vara ironisk?

    Du vill inte ha kundkontakt och är det något städare är så är det ensamma i sitt jobb.
    Har du möjligen fördomar?
Svar på tråden Byta bransch från IT