Skjutsa runt folk som saknar körkort?
Hur ser ni på att skjutsa runt folk som inte själva har varken körkort eller bil?
Jag är absolut INTE snål med skjutsandet, men vissa personer i min närhet har lyckats skaffa sig en "bilburen" livsstil utan att själva ha varken bil eller körkort. Det känns ofta extra otacksamt att regelbundet bjuda dessa personer på skjuts då de 1. Aldrig kommer kunna bjuda igen den dagen jag behöver skjuts och 2. Verkar helt omedvetna om vad det kostar att ha bil (dvs erbjuder aldrig ersättning som att tex betala parkering).
Tex så är min syrra en sådan. Hon är över 30 och säger själv att hon inte tar körkort för att hon inte "behöver", hon bor nära buss som går till jobbet osv. Dock så får hon skjuts av våra föräldrar till jobbet MINST ett par dagar i veckan. Hon får även skjuts av dem när hon ska göra ärenden osv. Hon ber ALLTID mig om skjuts hem när vi besökt våra föräldrar för att hon bor på vägen (dock tio minuters promenad om hon skulle gå). Hon kan även planera aktiviteter som kräver bil och helt enkelt ta för givet att åka med någon. Pga att vi runt henne alltid har ställt upp, och nu börjar jag tröttna. Hon tackar i princip aldrig ens för skjutsen vilket för mig signalerar att hon tar det för givet efter alla dessa år av medåk (jag tog kort och köpte bil för 15år sedan, you do the math...)
Dock har jag så svårt att säga nej till att skjutsa någon när "det ändå är på vägen" eller liknande. Det känns liksom ogint... Men är samtidigt less på att vara ständige chauffören till en vuxen människa som uppenbarligen själv gott skulle behöva ett körkort och bil.
Hur tänker ni?