• Anonym (Chauffören)

Skjutsa runt folk som saknar körkort?

Hur ser ni på att skjutsa runt folk som inte själva har varken körkort eller bil?

Jag är absolut INTE snål med skjutsandet, men vissa personer i min närhet har lyckats skaffa sig en "bilburen" livsstil utan att själva ha varken bil eller körkort. Det känns ofta extra otacksamt att regelbundet bjuda dessa personer på skjuts då de 1. Aldrig kommer kunna bjuda igen den dagen jag behöver skjuts och 2. Verkar helt omedvetna om vad det kostar att ha bil (dvs erbjuder aldrig ersättning som att tex betala parkering).

Tex så är min syrra en sådan. Hon är över 30 och säger själv att hon inte tar körkort för att hon inte "behöver", hon bor nära buss som går till jobbet osv. Dock så får hon skjuts av våra föräldrar till jobbet MINST ett par dagar i veckan. Hon får även skjuts av dem när hon ska göra ärenden osv. Hon ber ALLTID mig om skjuts hem när vi besökt våra föräldrar för att hon bor på vägen (dock tio minuters promenad om hon skulle gå). Hon kan även planera aktiviteter som kräver bil och helt enkelt ta för givet att åka med någon. Pga att vi runt henne alltid har ställt upp, och nu börjar jag tröttna. Hon tackar i princip aldrig ens för skjutsen vilket för mig signalerar att hon tar det för givet efter alla dessa år av medåk (jag tog kort och köpte bil för 15år sedan, you do the math...)

Dock har jag så svårt att säga nej till att skjutsa någon när "det ändå är på vägen" eller liknande. Det känns liksom ogint... Men är samtidigt less på att vara ständige chauffören till en vuxen människa som uppenbarligen själv gott skulle behöva ett körkort och bil.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Skjutsa runt folk som saknar körkort?
  • Anonym (tja)

Prata med henne att du känner dig utnyttjad och att du vill ha betalt när du kör henne.Svårt med en syster men berätta hur du känner.

• Anonym (Chauffören)
    Anonym (tja) skrev 2021-04-04 08:13:47 följande:

Prata med henne att du känner dig utnyttjad och att du vill ha betalt när du kör henne.Svårt med en syster men berätta hur du känner.

Jag har försökt att göra det men hon är oerhört svår att prata med. Hon går i försvar, blir defensiv och fortsätter motivera varför hon inte behöver ta körkort eller cdu behöver inte skjutsa om du inte vill"....
  • Anonym (kvinna)

Jag har ett flertal i min umgängeskrets som inte har körkort och/eller bil. De får åka med mig så länge det inte påverkar mig och mitt liv. Jag erbjuder vissa att åka med till affären för att handla när jag ändå ska dit, men då bestämmer vi en tid när vi ska mötas vid kassorna så att jag slipper stå och vänta och vi kör till den eller de affärer JAG planerat, inte massa extra stopp utöver det (är dock öppen för förslag om någon affär jag själv inte planerat har bra pris på något speciellt). Jag kör gärna någon till jobbet om det passar med mina tider och min egen resväg. 

En del får jag inget tillbaka av, det spelar inte så stor roll eftersom jag inte anpassar mig utan de får åka med på mina villkor. Andra får jag tillbaka genom att de kör mig till t ex en fest/middag (före pandemin), de får nyttja min bil under tiden jag är iväg och hämtar mig när jag ska hem så att jag kan ta ett par glas vin.

Känner mig inte utnyttjad eftersom jag inte tillåter mig utnyttjas. Har sagt stopp för några stycken under åren som började kräva istället för att fråga och ville att jag skulle anpassa mig mer. Självklart ställer jag upp ibland och frångår min egen resväg eller anpassar min tid efter någon annan, om jag inte har en specifik tid att förhålla mig till. Men det är ingen som kan kräva det av mig. En fd kollega åkte ofta med mig till och från jobbet. Vi jobbade samma tider, att plocka upp henne tog mig ca två minuter extra på morgonen. Det enda jag krävde var att hon skulle vara klar i tid, jag var tydlig med att jag inte tänkte bli sen till jobbet för att hon försovit sig. Så ett par gånger körde jag därifrån och hon fick ta sig till jobbet själv, dock med stor försening eftersom kollektivtrafiken inte riktigt var optimal. Hon visste dock mina villkor och var aldrig sur för det.

• Anonym (ööö)

Just en familjemedlem borde man verklige kunna säga exat som det är till. Jag förstår det är svårt säga nej om du ändå ska samma väg men du ska inte behöva svälja det om du inte vill. Kanske kan du nästa gång ljuga, hitta på att du ska åt helt fel håll och därför inte kan köra henne? Se hur hennes reaktion blir på det och då ta diskussionen utifrån det? Om hon är förstående och bara säger "ok", och sen går hem så kanske man inte behöver säga så mycket. Då har du en taktik som fungerar när du har lust. Om hon däremot blir tjatig, försöker övertala dig att ta den lilla svängen med henne först, så får du bli lite tuffare. Du ska inte behöva styra ditt liv efter hennes, 
    Att era föräldrar kör henne är ju deras val och inget du kan göra något åt, men säkerligen har det med saken att göra, att hon även tycke du kan skjuta - hon är ju van vid det!

Min exman hade en vän som inte tog körkort förrän han var runt 40. Alla kompisar råkade ut för att han frågade om skjuts, eller ville hänga med om någon ändå skulle iväg och handla eller liknande. Min man var rejäl sur en gång när han sagt motvilligt ok, varpå kompisen då, i bilen säger "ah ,kan du stanna här, jag behöver in en kort sväng på den affären" och sen "ah, kan du köra en 5 min omväg för jag skulle ju lämna en grej där också" osv - tror det var 4 stopp den gången. Efter det försökte min man fasa ut vännen vad gäller skjuts.

• Anonym (D)
    Anonym (Chauffören) skrev 2021-04-04 08:18:57 följande:
    Jag har försökt att göra det men hon är oerhört svår att prata med. Hon går i försvar, blir defensiv och fortsätter motivera varför hon inte behöver ta körkort eller cdu behöver inte skjutsa om du inte vill"....

Förstår hon inte ord så visa med handling vad du menar. Vägra att skjutsa henne, helt enkelt! Sedan kan du inte göra så mycket åt att andra ställer upp och skjutsar henne. De personerna får dra sina gränser där de själva vill.
  • Anonym (Brum brum)

Du måste bli bättre på att säga nej. Och börja ta betalt för skjutsandet (bensinpengar).

Jag är en sån som av många skäl inte tagit körkort. Men jag har å andra sidan vuxit upp i en familj utan bil så jag är helt klart van vid att klara mitt liv utan bil. Blir snarare obekväm när folk erbjuder skjuts för jag behöver det inte, men det är det många som inte förstår och blir stötta och sura över den missade möjligheten att få halva bensinkostnaden betald av någon annan. Men det är jag det, din syrra verkar vara oerhört curlad av era päron, vem fan vill i vuxen ålder bli skjutsad till jobbet av mamsen och pappsen?

• Anonym (Chauffören)
    Anonym (ööö) skrev 2021-04-04 08:26:01 följande:

Just en familjemedlem borde man verklige kunna säga exat som det är till. Jag förstår det är svårt säga nej om du ändå ska samma väg men du ska inte behöva svälja det om du inte vill. Kanske kan du nästa gång ljuga, hitta på att du ska åt helt fel håll och därför inte kan köra henne? Se hur hennes reaktion blir på det och då ta diskussionen utifrån det? Om hon är förstående och bara säger "ok", och sen går hem så kanske man inte behöver säga så mycket. Då har du en taktik som fungerar när du har lust. Om hon däremot blir tjatig, försöker övertala dig att ta den lilla svängen med henne först, så får du bli lite tuffare. Du ska inte behöva styra ditt liv efter hennes, 

Att era föräldrar kör henne är ju deras val och inget du kan göra något åt, men säkerligen har det med saken att göra, att hon även tycke du kan skjuta - hon är ju van vid det!

Min exman hade en vän som inte tog körkort förrän han var runt 40. Alla kompisar råkade ut för att han frågade om skjuts, eller ville hänga med om någon ändå skulle iväg och handla eller liknande. Min man var rejäl sur en gång när han sagt motvilligt ok, varpå kompisen då, i bilen säger "ah ,kan du stanna här, jag behöver in en kort sväng på den affären" och sen "ah, kan du köra en 5 min omväg för jag skulle ju lämna en grej där också" osv - tror det var 4 stopp den gången. Efter det försökte min man fasa ut vännen vad gäller skjuts.

Ska testa det. Hade faktiskt tänkt åka åt "fel" håll sist pga behövde tanka, men som den jävla people pleaser jag är så sa jag ändå ja och tog en omväg sen för att tanka istället. Jag själv skulle aldrig förvänta mig sånt här av andra därför säger jag ofta JA utan att tänka. Ber enkomt min sambo om skjuts några gånger per år om jag tex ska ut, men jag gör ju detsamma för honom.

Vi har också haft gemensamma vänner som valt en bilfri livsstil så att dom kan spara pengar. Men istället utan att skämmas bett min sambo om skjuts eller om att få låna bilen de gånger det varit för obekvämt att åka kommunalt. Varken jag eller min sambo ber ALDRIG andra om skjuts.

Tycker det är lite sniket att välja bort bil för att ha mer pengar över eller för att man är för bekväm, men sen ändå förvänta sig att de som har bil (och därmed alla kostnader och jobb det innebär) ska ställa upp att skjutsa eller låna ut den??
  • Anonym (Chauffören)
    Anonym (Brum brum) skrev 2021-04-04 08:37:32 följande:

Du måste bli bättre på att säga nej. Och börja ta betalt för skjutsandet (bensinpengar).

Jag är en sån som av många skäl inte tagit körkort. Men jag har å andra sidan vuxit upp i en familj utan bil så jag är helt klart van vid att klara mitt liv utan bil. Blir snarare obekväm när folk erbjuder skjuts för jag behöver det inte, men det är det många som inte förstår och blir stötta och sura över den missade möjligheten att få halva bensinkostnaden betald av någon annan. Men det är jag det, din syrra verkar vara oerhört curlad av era päron, vem fan vill i vuxen ålder bli skjutsad till jobbet av mamsen och pappsen?

Du har inte fel om jag säger så...
  • Anonym (ööö)
    Anonym (Chauffören) skrev 2021-04-04 08:37:46 följande:
    Ska testa det. Hade faktiskt tänkt åka åt "fel" håll sist pga behövde tanka, men som den jävla people pleaser jag är så sa jag ändå ja och tog en omväg sen för att tanka istället. Jag själv skulle aldrig förvänta mig sånt här av andra därför säger jag ofta JA utan att tänka. Ber enkomt min sambo om skjuts några gånger per år om jag tex ska ut, men jag gör ju detsamma för honom.

Vi har också haft gemensamma vänner som valt en bilfri livsstil så att dom kan spara pengar. Men istället utan att skämmas bett min sambo om skjuts eller om att få låna bilen de gånger det varit för obekvämt att åka kommunalt. Varken jag eller min sambo ber ALDRIG andra om skjuts.

Tycker det är lite sniket att välja bort bil för att ha mer pengar över eller för att man är för bekväm, men sen ändå förvänta sig att de som har bil (och därmed alla kostnader och jobb det innebär) ska ställa upp att skjutsa eller låna ut den??
    Jag skulle nog (kanske är jag ego ; ) inte låna ut min bil till kompisar alls. Det kan bli nog så besvärligt om det händer något med bilen just då - vem ska stå för de kostnaderna? Du och din sambo kanske ska bestämma lite förhållningsregler, hitta på några fraser som ni båda kan använda både mot din syrra och mot kompisar som vill låna? 

Vad gäller syrran: se till att hitta på något som är åt fel håll som tar lite tid, så att hon inte säger att hon kan åka med medan du tankar Flört
  • Anonym (Sitap)

Ingen lätt sist att ta sig ut när man väl hamnat där..

Ibland är det lättare att få någon annan att framföra budskapet, exempelvis dina föräldrar? Det är fegt, men det är inte alltid lätt att säga ifrån och våga vara ärlig.

Jag hade en arbetskamrat som tiggde skjuts av mig varje dag. (Jag skrev faktiskt också en tråd om det). Hon bodde ca 20 min från mitt hem, och det var inte på vägen. Dessutom i rusning varje dag men en person som snackar konstant. Jag vill varva ner och lyssna på podcast när jag kör. Det är min terapi efter jobb.

Jag gick den fega vägen och gick till en arbetskamrat som jag visste skvallrade mycket. Jag la fram på ett väldigt fint och försiktigt sätt hur jobbigt det var när folk tiggde skjuts. Personen nappade direkt och ville ha skvaller och höll såklart med mig om att det var sååå onödig omväg som säkert kostade mig minst 300kr extra varje månad i bensin. Efter det har ingen frågat mig om skjuts mer. Ingen har kunnat säga nått heller för jag var inte elak. Jag bara konstaterade att det var en omväg som blev kostsam. Hade inget med personen ifråga att göra.

Sin sak om man erbjuder pengar eller om man har annan överenskomelse

Svar på tråden Skjutsa runt folk som saknar körkort?