Explosiva barn?
Jag har ett barn som är 9 år och där allt bara låser sig vid vissa situationer. Efter att nu efter senaste (enligt mig meningslösa utbrottet) googlat så hittade jag artiklar om explosiva barn som jag tycker till viss del stämmer in på honom.
Själva utbrotten med att han blir helt förtvivlad och arg och att varken piska eller morot fungerar för att det ska sluta känns som att de stämmer precis på honom.
Däremot så är det här ingenting som händer i skolan eller att jag har minsta lilla misstanke om att han skulle ha en adhd-diagnos.
Från skolan (och tidigare förskolan) så beskrivs han som lugn, empatisk, en bra kompis som är bra på att hitta på och anpassa lekar efter deltagarna, intelligent (den där typen som är bäst i klassen i alla ämnen och kan komplettera med fakta inte ens läraren vet som han på något sätt tagit reda på själv, kommer ihåg allt han läser och hör). Och sedan kommer han hem och så blir det världens utbrott för att han ska borsta tänderna, gå och lägga sig, behöver byta byxorna som är smutsiga. Eller det absolut vanligaste, om man ska någonstans oavsett var och även om det är något han verkligen vill på.
Finns det några fler som lyckats lösa problemet och har strategier att dela med sig av? Har precis köpt boken explosiva barn för att se om den kan hjälpa. Men stöd och råd från andra som kanske kommit en bit på vägen eller redan klarat av resan skulle också vara skönt.
iF