• Anonym (?)

Byta karriär, YH och allmänna funderingar

Hej!

Jag är lärare och vill byta jobb nu. Jag vill absolut inte jobba i skolan mer, på något sätt. Jag har länge funderat på hur jag kan komma vidare... Har knappt någon CSN kvar. Har barn och familj och ansvar med räkningar så som alla andra. Så vad kan jag göra för att inte bli bitter och inte ta ett jobb med låg lön bara för att komma undan skolan?

Jag har kollat på YH utbildningar men många känns så himla nischade. Känns som att det blir svårt med jobb även om det lovas guld och gröna skogar efter avslutad utbildning. Dessutom vet jag inte hur lätt det är att kombinera familjen med YH-praktiken som verkar kunna bli var som helst i landet. Jag kan inte vara borta från min familj i flertalet veckor ju. Och det känns dumt att chansa på att jag lyckas få praktik på pendlingsavstånd, då står och faller allt på det.

Jag har också funderat på huruvida min befintliga lärarutbildning kan ge mig något jobb utanför skolan. Vem kan hjälpa mig med sånt? Är det arbetsförmedlingen jag ska vända mig till? Eller förväntas jag förstå sånt själv? Lärare är ju allmänt ett yrke folk har en klar föreställning kring, de jobbar i skolan. Punkt.

Snälla hjälp mig...

• Svar på tråden Byta karriär, YH och allmänna funderingar
  • Anonym (Funderingar)

Vad är dina ämnen? Du kan inte läsa in kurser på universitetet och tillgodoräkna dig kurser från din lärarexamen? Jag tänker om du exempelvis har ekonomi som ett ämne så kan du läsa vidare till ekonom/revisor eller dylikt? Beroende på vad du har för specialämnen så kan du söka på jobbannonser som du tycker är intressanta. Är det då så att de söker en ekonom så har du kanske ändå stor kunskap om du är ämneslärare inom ekonomiska ämnen?

Vad skulle du vilja jobba med? Vad skulle du trivas med tror du?

• Anonym (K)

YH är för de som saknar utbildning. Du kommer således inte att få gå det även fast du vill.
    Det handlar om att kommunerna, som betalar YH, inte vill betala för dem som redan hare en universitetsutbildning.

Sorry. Jag har gjort typ samma resa som du och haft exakt samma funderingar men YH är stängd för oss som redan har en examen. Och egentligen är väl det rätt. Det är ju rätt självklart att de platserna ska gå till outbildade.

Det jag gör är att kombinera ytterligare en universitetsexamen med timanställning. Slitit men funkar eftersom det är ett begränsat antal år det handlar om.
    Eftersom jag måste jobba minst halvtid och samtidigt plugga heltid får man vara noga med tidsplaneringen. Plugga in det man kan under sommar- och juluppehåll så att det bara blir repetition inför tentorna och sådär-

• BuoBä

De lärare jag känner som bytt karriär jobbar ofta någonstans där kunskaper i pedagogik är en fördel. Några exempel från bekantskapskretsen är:

Barnverksamhet på museum

Framtagning av pedagogiska dataspel/appar

Internutbildningar på storföretag

Föredragshållare/utbildare för ideell organisation

Handläggare på myndighet

Fundera på vad du kan och vad du vill, och börja googla.

• Anonym (?)
    Anonym (Funderingar) skrev 2021-04-04 12:26:42 följande:

Vad är dina ämnen? Du kan inte läsa in kurser på universitetet och tillgodoräkna dig kurser från din lärarexamen? Jag tänker om du exempelvis har ekonomi som ett ämne så kan du läsa vidare till ekonom/revisor eller dylikt? Beroende på vad du har för specialämnen så kan du söka på jobbannonser som du tycker är intressanta. Är det då så att de söker en ekonom så har du kanske ändå stor kunskap om du är ämneslärare inom ekonomiska ämnen?

Vad skulle du vilja jobba med? Vad skulle du trivas med tror du?

Jag har praktiska ämnen, inte gångbart för typ något tror jag.

Jag vill gärna arbeta med något praktiskt. Helst som egen men det vågar jag inte. Typ steriltekniker på sjukhus hade varit intressant men lönen är visst skitkass... Sedan tycker jag om djur och trädgård. Och medicinska yrken är jätteintressanta men har inte gått natur på gymnasiet så det mesta om inte allt inom medicin/lab är kört med det...
  • Anonym (Funderingar)
    Anonym (?) skrev 2021-04-04 13:02:19 följande:

Jag har praktiska ämnen, inte gångbart för typ något tror jag.

Jag vill gärna arbeta med något praktiskt. Helst som egen men det vågar jag inte. Typ steriltekniker på sjukhus hade varit intressant men lönen är visst skitkass... Sedan tycker jag om djur och trädgård. Och medicinska yrken är jätteintressanta men har inte gått natur på gymnasiet så det mesta om inte allt inom medicin/lab är kört med det...

Sömmerska eller starta ett eget märke med barnkläder? Det är kanske inte så gott betalt innan man är etablerad?

Har du även träslöjd? Bygga möbler och sälja och starta upp en egen firma?
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2021-04-04 12:51:50 följande:

YH är för de som saknar utbildning. Du kommer således inte att få gå det även fast du vill.

Det handlar om att kommunerna, som betalar YH, inte vill betala för dem som redan hare en universitetsutbildning.

Sorry. Jag har gjort typ samma resa som du och haft exakt samma funderingar men YH är stängd för oss som redan har en examen. Och egentligen är väl det rätt. Det är ju rätt självklart att de platserna ska gå till outbildade.

Det jag gör är att kombinera ytterligare en universitetsexamen med timanställning. Slitit men funkar eftersom det är ett begränsat antal år det handlar om.

Eftersom jag måste jobba minst halvtid och samtidigt plugga heltid får man vara noga med tidsplaneringen. Plugga in det man kan under sommar- och juluppehåll så att det bara blir repetition inför tentorna och sådär-

Är det väl inte? Man kan ju läsa YH för att byta bana eller bygga på sin befintliga utbildning. Man får CSN om man har veckor kvar att ta (vilket jag knappt har).
  • Anonym (?)
    BuoBä skrev 2021-04-04 12:59:05 följande:

De lärare jag känner som bytt karriär jobbar ofta någonstans där kunskaper i pedagogik är en fördel. Några exempel från bekantskapskretsen är:

Barnverksamhet på museum

Framtagning av pedagogiska dataspel/appar

Internutbildningar på storföretag

Föredragshållare/utbildare för ideell organisation

Handläggare på myndighet

Fundera på vad du kan och vad du vill, och börja googla.

Jag har googlat och googlat egentligen rätt länge. Det som är svårt är att tyda alla annonser, typ är detta något för mig utifrån min utbildning. Tycker det är så svårt att veta. Som lärare kan man ju egentligen allt möjligt... planera, leda, organisera etc etc...
  • Anonym (?)
    Anonym (Funderingar) skrev 2021-04-04 13:04:32 följande:

Sömmerska eller starta ett eget märke med barnkläder? Det är kanske inte så gott betalt innan man är etablerad?

Har du även träslöjd? Bygga möbler och sälja och starta upp en egen firma?

Iom att jag inte vågar chansa när jag har barn och familj så är nog eget lite för riskabelt är jag rädd...
  • Anonym (G)

Jag har pluggat 5 år på universitetet och 1,5 år på YH (för att fräscha upp min IT-utbildning efter att jag jobbat 20 år, så att jag kan vara anställningsbar i 20 år till innan jag blir pensionär). CSN-dagarna räckte bara till 1 år på YH, sen fick jag leva på sparpengar, men det är inte alls så att man bara får gå YH om man inte har en tidigare utbildning.

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2021-04-04 13:36:49 följande:

Jag har pluggat 5 år på universitetet och 1,5 år på YH (för att fräscha upp min IT-utbildning efter att jag jobbat 20 år, så att jag kan vara anställningsbar i 20 år till innan jag blir pensionär). CSN-dagarna räckte bara till 1 år på YH, sen fick jag leva på sparpengar, men det är inte alls så att man bara får gå YH om man inte har en tidigare utbildning.

Precis vad jag hade för mig!
  • BuoBä
    Anonym (?) skrev 2021-04-04 13:15:06 följande:

Jag har googlat och googlat egentligen rätt länge. Det som är svårt är att tyda alla annonser, typ är detta något för mig utifrån min utbildning. Tycker det är så svårt att veta. Som lärare kan man ju egentligen allt möjligt... planera, leda, organisera etc etc...

Sök ifall det verkar intressant, låt arbetsgivaren bestämma om de håller med genom att de kallar dig på intervju, och ställ sedan frågor för att reda ut om jobbet motsvarar vad du tror. Jag är ganska nischad i mitt yrke men det har ändå hänt att jag suttit på en intervju och insett att jobbet inte alls passar mig. Eller tvärtom, tackat ja till en intervju fast jag var tveksam, och det har visat sig vara ett perfekt jobb.

Om du inte redan finns på LinkedIn så lägg upp dig där, och "bli vän" med folk du känner som _inte_ jobbar som lärare, så kommer du få upp jobbannonser, artiklar mm från deras branscher.
  • Mrs Green
    Anonym (K) skrev 2021-04-04 12:51:50 följande:

Yrkeshögskolan är statlig, så det är inte kommunerna som betalar och det är öppet för alla oavsett tidigare utbildning (fast man måste ha gått minst gymnasiet innan efter YH är eftergymnasial)

Jag tror att du kanske förväxlar det med gymnasiala yrkesutbildningar (t.ex till undersköterska eller barnskötare) som tillhör Komvux och betalas av kommunerna. De är mycket möjligt att man inte får gå om man redan har en gymnasieutbildning, jag har inte så bra koll på det men det låter ju rimligt.
  • Anonym (K)
    Anonym (?) skrev 2021-04-04 13:09:16 följande:
    Är det väl inte? Man kan ju läsa YH för att byta bana eller bygga på sin befintliga utbildning. Man får CSN om man har veckor kvar att ta (vilket jag knappt har).
    Så är det.

Som jag skrev men du nonchalerade så handlar det ytterst om att kommunerna inte vill bekosta redan utbildade människors ytterligare utbildningar.
    De väljer istället att ge platserna åt outbildade människor som alldeles på riktigt riskerar att hamna i permanent arbetslöshet.

Det handlar alltså om samhällsekonomi och inte vad individer "känner för att göra när de blir stora".

Tvivlar du fortfarande så kan du prata med vilken SYO-konsulent som helst.
  • Anonym (K)
    Anonym (G) skrev 2021-04-04 13:36:49 följande:
    nej, så klart finns det undantag.

Är man långtidsarbetslös som du var så satsas det på att få personerna anställningsbara.
    En 20 år gammal utbildning är i stort sett värdelös för utbildning är färskvara...
  • Anonym (G)
    Anonym (K) skrev 2021-04-06 10:10:27 följande:

nej, så klart finns det undantag.

Är man långtidsarbetslös som du var så satsas det på att få personerna anställningsbara.

En 20 år gammal utbildning är i stort sett värdelös för utbildning är färskvara...

Jag var inte arbetslös. Jag sa upp mig från min fasta anställning för att jag ville plugga på YH.
  • Anonym (Så fel!)
    Anonym (K) skrev 2021-04-06 10:08:30 följande:

Så är det.

Som jag skrev men du nonchalerade så handlar det ytterst om att kommunerna inte vill bekosta redan utbildade människors ytterligare utbildningar.

De väljer istället att ge platserna åt outbildade människor som alldeles på riktigt riskerar att hamna i permanent arbetslöshet.

Det handlar alltså om samhällsekonomi och inte vad individer "känner för att göra när de blir stora".

Tvivlar du fortfarande så kan du prata med vilken SYO-konsulent som helst.

Du har helt fel. Kommunerna har absolut ingenting med antagningarna till YH att göra. Respektive skola sköter sin egen antagning men helt och hållet utifrån ett regelverk med samma förutsättningar som för ett universitet eller högskola (dock med lite mer utrymme att göra egna bedömningar.) Som skrivits av flera andra är yrkeshögskolan statligt finansierad och det ges inte alls förtur utifrån att man är arbetslös eller ingår i någon arbetsmarknadsinsats. Man söker utbildningen på sina betyg från gymnasiet (alla utbildningar kräver en slutbetyg från gymnasie) och ibland krävs det också arbetslivserfarenhet inom området. Det är samma förutsättningar som om du söker en utbildning universitet eller högskola.

Sedan finns det så kallade "yrkesutbildningar" som ges,bland annat, via kommuner. Men det är stor skillnad på YH(=YrkesHögskola) och en yrkesutbildning.

Innan du hoppar på någon annan så kan du ju själv söka information innan du uttalar dig. Jag föreslår t.ex. www.yrkeshogskolan.se där det finns väldigt bra beskrivningar av vad yrkeshögskola är.

Det går alldeles utmärkt att läsa en yrkeshögskoleutbildning efter en universitetsutbildning, det har jag själv gjort för att fördjupa mina kunskaper. Jag tycker att det är ett jättebra sätt att byta inriktning eller, som i mitt eget fall, ge en spetskompetens där universiteten ger en bredare men mer generell grund.
Svar på tråden Byta karriär, YH och allmänna funderingar