• Anonym (?)

Byta karriär, YH och allmänna funderingar

Hej!

Jag är lärare och vill byta jobb nu. Jag vill absolut inte jobba i skolan mer, på något sätt. Jag har länge funderat på hur jag kan komma vidare... Har knappt någon CSN kvar. Har barn och familj och ansvar med räkningar så som alla andra. Så vad kan jag göra för att inte bli bitter och inte ta ett jobb med låg lön bara för att komma undan skolan?

Jag har kollat på YH utbildningar men många känns så himla nischade. Känns som att det blir svårt med jobb även om det lovas guld och gröna skogar efter avslutad utbildning. Dessutom vet jag inte hur lätt det är att kombinera familjen med YH-praktiken som verkar kunna bli var som helst i landet. Jag kan inte vara borta från min familj i flertalet veckor ju. Och det känns dumt att chansa på att jag lyckas få praktik på pendlingsavstånd, då står och faller allt på det.

Jag har också funderat på huruvida min befintliga lärarutbildning kan ge mig något jobb utanför skolan. Vem kan hjälpa mig med sånt? Är det arbetsförmedlingen jag ska vända mig till? Eller förväntas jag förstå sånt själv? Lärare är ju allmänt ett yrke folk har en klar föreställning kring, de jobbar i skolan. Punkt.

Snälla hjälp mig...

• Svar på tråden Byta karriär, YH och allmänna funderingar
  • Anonym (Funderingar)

Vad är dina ämnen? Du kan inte läsa in kurser på universitetet och tillgodoräkna dig kurser från din lärarexamen? Jag tänker om du exempelvis har ekonomi som ett ämne så kan du läsa vidare till ekonom/revisor eller dylikt? Beroende på vad du har för specialämnen så kan du söka på jobbannonser som du tycker är intressanta. Är det då så att de söker en ekonom så har du kanske ändå stor kunskap om du är ämneslärare inom ekonomiska ämnen?

Vad skulle du vilja jobba med? Vad skulle du trivas med tror du?

• Anonym (K)

YH är för de som saknar utbildning. Du kommer således inte att få gå det även fast du vill.