• Trollmor1990

    Gravid under covid, hur försiktig ska man vara?

    Hej,

    Jag är gravid i vecka 20.

    Sedan de gick ut med nya rekommendationer för gravida har jag blivit mer och mer orolig för allt som kan hända min bebis.

    Min man är mycket mer relaxed vilket jag blir väldigt

    frustrerad över. Många av våra vänner har inte barn och har därför svårt att relatera tror jag. Och därför känner jag mig så himla löjlig ibland. Men jag skulle aldrig förlåta mig själv om någonting hände bebisen i magen för att vi inte varit tillräckligt försiktiga.

    Hur tänker ni andra gravida just nu, och har ni oroliga pappor eller? Vet inte hur jag ska få honom att förstå och vet inte heller själv var jag tycker gränsen går. Allt känns så vagt.

    Supertacksam för alla svar och funderingar!!

  • Svar på tråden Gravid under covid, hur försiktig ska man vara?
  • Mortiscia80

    Gravid eller inte så bör man följa de råd som kommer från FHM. Är man gravid så är det extra viktigt så klart. Jag skulle nog lägga ribban där om jag vore gravid.

    Håll avstånd. Undvik folksamlingar. Tvätta händerna och ta inte i ansiktet innan dess. Använd ansiktsmask om du verkligen måste till en plats där många rör sig. Undvik onödiga ärenden och handla på tider med mindre trängsel eller ännu hellre köp med avhämtning eller hemkörning. Beställ saker online. Träffa inte människor utanför det egna hemmet, utomhus med avstånd verkar vara ok.

    Det finns en hel del man kan göra för att vara försiktig.

  • Trollmor1990

    Men min man tycker att vi kan ha middag med 2 andra par. Och det stressar mig, då jag vet att de inte är speciellt försiktiga av sig.

    Är det orimligt av mig? Känner mig som världens tråkigaste och oroligaste människan.

  • S23
    Trollmor1990 skrev 2021-04-04 21:50:16 följande:

    Men min man tycker att vi kan ha middag med 2 andra par. Och det stressar mig, då jag vet att de inte är speciellt försiktiga av sig.

    Är det orimligt av mig? Känner mig som världens tråkigaste och oroligaste människan.


    Det är onekligen svårt att hålla avstånd vid en sådan middag. Kompromissa och gå med på att ni äter middag utomhus
  • Mortiscia80
    Trollmor1990 skrev 2021-04-04 21:50:16 följande:

    Men min man tycker att vi kan ha middag med 2 andra par. Och det stressar mig, då jag vet att de inte är speciellt försiktiga av sig.

    Är det orimligt av mig? Känner mig som världens tråkigaste och oroligaste människan.


    Det tycker inte jag låter lämpligt, även om de hade varit försiktiga av sig. Det är inte alls orimligt att försöka undvika en sjukdom som kan ställa till med så stora problem för en, särskilt som du är gravid.
  • Jag är bara jag
    Trollmor1990 skrev 2021-04-04 21:50:16 följande:
    Men min man tycker att vi kan ha middag med 2 andra par. Och det stressar mig, då jag vet att de inte är speciellt försiktiga av sig.

    Är det orimligt av mig? Känner mig som världens tråkigaste och oroligaste människan.
    Men säg nej då! Det rekommenderas ju inte hur som helst. Jag skulle bli galen om jag var gravid och min man negligerade min rädsla. 
  • Cizi

    Är i v. 25. Jobbar hemma så gott det går (ca 1 dag/v på kontoret och håller då avstånd och träffar ganska få), handlar och inte så mycket annat. Dock går dottern på förskola, så därifrån kommer ju sjukdom med jämna mellanrum, inte så mycket att göra åt. Även om risken är förhöjd att föda tidigt med covid så är den fortfarande liten. Jag är dessutom själv i riskgrupp pga tjock, men jag måste ju ändå ha en fungerande vardag.

    Följ rekommendationerna, dvs träffa inte fler än nödvändigt närmare än 2m, men oroa dig inte för mycket! Oro kan också ge negativa konsekvenser...

  • Cizi
    Trollmor1990 skrev 2021-04-04 21:50:16 följande:

    Men min man tycker att vi kan ha middag med 2 andra par. Och det stressar mig, då jag vet att de inte är speciellt försiktiga av sig.

    Är det orimligt av mig? Känner mig som världens tråkigaste och oroligaste människan.


    Det skulle jag inte göra nu när jag är gravid
  • Connie07

    Jag blev förut smittad när jag var hos vännen .Vi var fem stycken där,då alla friska.Efter festen blev vi alla smittade.Var försiktig ,träffas utomhus med avstånd!

  • FrökenSvea

    Jag har varit väldigt noggrann. Bara träffat mina föräldrar (som ej är riskgrupp) ett par gånger och vaccinerade vänner sedan jag blev gravid, och egentligen längre tid än så. Har åkt kollektivt en handfull gånger till och från MVC men håller mig annars i närområdet. Undviker kontakt med främlingar i mataffären och håller noga avstånd även utomhus. Gör inga ärenden som inte är absolut nödvändiga. Skulle inte hålla några parmiddagar...

    Blev ändå smittad till slut, genom mitt barn som smittades av en klasskompis. Otur! Men skönt med en viss immunitet, så att jag kan röra mig lite mer fritt i samhället. Kommer fortfarande hålla mig till FHM:s riktlinjer.

  • moaguuun

    En vän till mig är gravid. Hon åkte iväg på skidresa. Verkar inte orolig alls. 

  • LillaAw

    Jag var väldigt orolig. Är gravid nu men min man smittade mig och har precis blivit frisk från covid nu när jag är i vecka 30. Det var som en influensa för mig med feber, hosta och trötthet. Inga problem att andas. Liknande för sambon.

    Alla drabbas olika det är det som är så lurigt med detta virus. Min barnmorska sa bara att jag inte hade några riskfaktorer (fetma, högt blodtryck) annars kan man behöva få blodförtunnande sprutor om man för covid som gravid. Hon sa att bebisen är bra skyddad i magen och jag litade på henne. Jag behövde ingen vård och är nu glad att jag har antikroppar inför förlossningen.

  • Knepochknåp

    Jag är gravid i v. 29. Hemma från jobbet med graviditetspenning pga att gravida är i riskgrupp. Träffar jag andra gör jag det utomhus. Jag gick inte på middag ens innan jag blev gravid pga riktlinjerna som sa att man inte borde så det är inget annorlunda nu.

Svar på tråden Gravid under covid, hur försiktig ska man vara?