• Anonym (Trött.)

    Är det värt att försöka få EV?

    Mitt ex valde partyn och kompisar redan när hon var 1 år.
    Detta var för 8 år sedan.


    Jag har hela tiden spelat med och varit tillmötesgående, visst jag har ställt in enstaka umgängen vid t.ex sjukdom såsom influensa, feber, magsjuka, men det är lätträknade gånger. Säger sig själv att jag inte vill skicka iväg min flicka på umgänget om jag ligger magsjuk och spyr eller hon för den delen...


     


    Exet stämde mig på umgänge i rätten 2015 för jag saboterade tydligen.
    Jag var medgörlig och även önskade lite mer umgänge så de kunde få bra kontakt och "domen" blev umgänge varannan helg och även nån dag i veckan, nu flera år senare så har inte detta skötts alls från exet trots att det var han som var drivande i allt..


    Jag har dokumenterat allt sen 8 år tillbaka.
    Alla gånger exet ställt in umgänget pga sjukdom, bilen är trasig, måste jobba över, måste åka 60 mil bort och hämta grejer åt jobbet, mögel i bostaden och flyttat 5 gånger, han glömde bort sin helg och dessutom nu har karln haft Covid-19 5 gånger och massa annat..

    Sedan har man fått ett meddelande från någon gammal bekant där exet sitter på en fest och super och till mig så skulle han jobba hela helgen.
    Han ljuger såsom en travhäst spurtar på upploppet och jag tar inga diskussioner med honom för jag vet att då blir det försvarsläge och bråket är igång.


    Jag spelar bara dum och med och håller god min, men jag vet ju att han står och råljuger..

    Nu slog han rekord.. Inte ett endaste umgänge på 1 år...
    Inte ett ljud ifrån honom på 10 månader, innan dess så har han ställt in alla umgängen pga diverse anledningar.
    Jag har slutat jaga honom för flera år sedan, men jag skickade faktiskt ett sms i somras och erbjöd han hämta min flicka lite tidigare på fredagen för vi var ändå lediga, jag fick aldrig något svar. Det var midsommar och det var väl viktigare att festa..


    Plötsligt hörde han av sig i helgen, han hade tappat bort mitt nummer, han hade varit här och knackat på , men ingen har varit hemma.
    (Konstigt när man jobbar 8-17 måndag till fredag)
    Han har mått dåligt och varit deprimerad osv.

    Samtidigt står vi här med gemensam vårdnad och saker tar ibland flera månader innan man får en underskrift eller ett godkännande..
    T.ex passansökan tog flera månader..
    Jag är SÅ trött på detta och funderar på att söka ensam vårdnad, men är det ens värt det och dra upp något sånt eller är det att kasta pengar i sjön?


     


    Att gå till familjerätten osv är lönlöst, det har vi gjort.
    Han ställer in då med och när vi väl är där tillsammans så sitter han och ljuger och vill absolut ha umgänge osv. Men sen när det väl är hans helg så hör man ingenting. 


    Kan någon ge råd och tips?

  • Svar på tråden Är det värt att försöka få EV?
  • Anonym (Nja)

    Det känns som att han skiter i umgänget och därför borde det vara lätt att få egen vårdnad, men om han skyller på depression med tillhörande läkarintyg om att han verkligen haft det så kan det bli svårare.

  • Anonym (mmm)

    Covid 5 ggr. Han måste i så fall vara en världssensation Flört . Ring lokaltidningen och ge dem ett anonymt tips om att de måste intervjua denne makalösa man som överlevt den fruktade sjukdomen 5 gånger. 

    Jag tycker att du ska boka en rådgivningstimme hos jurist för att prata om möjligheter i just ert ärende. Om denne tror du har en chans, så kan du satsa på att stämma för enskild vårdnad men det ska oerhört mycket till. Just samarbetssvårigheter är det som är vanligaste skälet till att man får enskild vårdnad. 
    Innan du gör det, kan du fråga mannen om hur han själv reflekterar över de här åren? Om du säger att du ärligt undrar eftersom han inte skött det som han fick igenom i avtalet han själv ville ha. Att det blir så mycket problem för att han inte skriver under blanketter i tid mm (tex passet), att det ställer till det för dottern. Om han är åtminstone lite medgörlig i samtalet kanske du kan fråga om han går med på att skriva över vårdnaden till dig. Om det tar hus i helvete så får du ta juristvägen. 

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Nja) skrev 2021-04-05 08:32:50 följande:

    Det känns som att han skiter i umgänget och därför borde det vara lätt att få egen vårdnad, men om han skyller på depression med tillhörande läkarintyg om att han verkligen haft det så kan det bli svårare.


    Allt beror på hur det drabbar barnet. Min man har enskild vårdnad efter ett par tuffa år då hans ex med konstaterad psykisk sjukdom inte kunde samarbeta och inte ville ta den vård som fanns. Till slut blev hon tvingad, men då hade han redan fått vårdnad + boendet. Hon hade läkarintyg osv, men rätten såg hur illa det var. Hennes advokat lyckades få igenom ett umgängesavtal med upptrappning, men det var mycket tydligt beroende av vad barnen själva ville. Nu ett par år senare så följer enbart ett av barnen avtalet, de andra vill inte. 

    Sjukintyg i sig behöver inte leda till att han får ha kvar vårdnaden. Det är mer en förklaring i så fall, men han måste ju ändå klara av vardagen med ett barn. Det handlar om hur han orkar/klarar av att vara förälder och hur han samarbetar med TS.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (mmm) skrev 2021-04-05 08:48:49 följande:
    Sjukintyg i sig behöver inte leda till att han får ha kvar vårdnaden. Det är mer en förklaring i så fall, men han måste ju ändå klara av vardagen med ett barn. Det handlar om hur han orkar/klarar av att vara förälder och hur han samarbetar med TS.
    Det jag menar är att det inte är riktigt lika svart-vitt om han haft en god orsak, och det lär tingsrätten ta hänsyn till, särskilt om han mår bättre nu.
  • Anonym (Trött.)
    Anonym (Nja) skrev 2021-04-05 08:32:50 följande:

    Det känns som att han skiter i umgänget och därför borde det vara lätt att få egen vårdnad, men om han skyller på depression med tillhörande läkarintyg om att han verkligen haft det så kan det bli svårare.


    Han har inte varit sjukskriven lr deppig..

    Det är jag tämligen säker på.. Festa, polarna och garaget är viktigare..

    Kan tillägga att han han har ett barn innan mig som han inte bryr sig om heller.. Enligt honom är exet där dum i huvudet och vägrar... ????
    Anonym (mmm) skrev 2021-04-05 08:43:27 följande:

    Covid 5 ggr. Han måste i så fall vara en världssensation  . Ring lokaltidningen och ge dem ett anonymt tips om att de måste intervjua denne makalösa man som överlevt den fruktade sjukdomen 5 gånger


    Jag vet.. Han minns ju inte ens vad han säger.. ????

    Tack vare att jag antecknar allt så ser jag ju ett mönster..

    Jag kan förstå att man ställer in något enstaka umgänge vid sjukdom, men typ varje gång?

    Kom igen. ????
    Anonym (mmm) skrev 2021-04-05 08:48:49 följande:

    Allt beror på hur det drabbar barnet.

    Sjukintyg i sig behöver inte leda till att han får ha kvar vårdnaden. Det är mer en förklaring i så fall, men han måste ju ändå klara av vardagen med ett barn. Det handlar om hur han orkar/klarar av att vara förälder och hur han samarbetar med TS.


    Han orkar festa, jobba osv, men inte ha flickan en helg varannan helg..

    Flickan är besviken, men visar inte det direkt utan håller det inom sig, frågar en del om sin pappa och när hon ska dit..

    När det väl varit umgänge så kommer hon hem uppspelt och helt i de blå i flera dagar efter.

    Till och med skolan reagerar på uppskruvigheten dagarna efter.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Trött.) skrev 2021-04-05 10:40:07 följande:
    Han har inte varit sjukskriven lr deppig..

    Det är jag tämligen säker på.. Festa, polarna och garaget är viktigare..

    Kan tillägga att han han har ett barn innan mig som han inte bryr sig om heller.. Enligt honom är exet där dum i huvudet och vägrar... ????
    Anonym (mmm) skrev 2021-04-05 08:43:27 följande:

    Covid 5 ggr. Han måste i så fall vara en världssensation  . Ring lokaltidningen och ge dem ett anonymt tips om att de måste intervjua denne makalösa man som överlevt den fruktade sjukdomen 5 gånger


    Jag vet.. Han minns ju inte ens vad han säger.. ????

    Tack vare att jag antecknar allt så ser jag ju ett mönster..

    Jag kan förstå att man ställer in något enstaka umgänge vid sjukdom, men typ varje gång?

    Kom igen. ????Han orkar festa, jobba osv, men inte ha flickan en helg varannan helg..

    Flickan är besviken, men visar inte det direkt utan håller det inom sig, frågar en del om sin pappa och när hon ska dit..

    När det väl varit umgänge så kommer hon hem uppspelt och helt i de blå i flera dagar efter.

    Till och med skolan reagerar på uppskruvigheten dagarna efter.
    Om du undersöker dina möjligheter via advokat så kan du också nämna att skolan har reagerat och det kan vara en pusselbit om ni fortsätter mot en vårdnadstvist. 

    Du behöver noga bestämma vad det är du vill, om du går vidare. Enskild vårdnad ja, men hur ska umgänget se ut? Eftersom det knappt blir det lilla som är bestämt, kanske det bara ska fortsätta stå som det gör? Eftersom flickan vill till sin pappa kommer rätten tycka att hon ska få det, sen är ju pappan uppenbarligen inte speciellt motiverad. Kanske en vårdnadstvist får lite mer fart på honom? 

    Jag vet andra som avstått från att dra igång en tvist. Det kommer ta minst ett år från start till slut, det kostar ju en del också, och frågan är vad som vinns även om du får enskild.
    Min man som har enskild behöver trots det ha viss kontakt med mamman eftersom barnen har visst umgänge. Han vill helst inte ha kontakt alls, och barnen är större än ditt så alltmer går direkt via dem, men ekonomiska frågor behöver tas eftersom hon betalar underhåll, vårdfrågor och skolfrågor behöver han ibland informera henne om (enligt deras avtal ska hon få veta saker). Det har varit strul flera ggr med tex tandläkare eller vårdcentral som haft kvar henne telefonnummer som kontakt i barnens journaler så ett par ggr har de kontaktat henne istället för pappan. Han fick säga ifrån på skarpen att de måste skriva i barnens journaler att han har enskild vårdnad + ta bort hennes kontaktuppgifter. Det går inte på räls trots att man fått enskild (men det kan ju vara värt det ändå).
  • Anonym (Trött.)
    Anonym (mmm) skrev 2021-04-05 10:52:41 följande:

    Om du undersöker dina möjligheter via advokat så kan du också nämna att skolan har reagerat och det kan vara en pusselbit om ni fortsätter mot en vårdnadstvist. 

    Du behöver noga bestämma vad det är du vill, om du går vidare. Enskild vårdnad ja, men hur ska umgänget se ut? Eftersom det knappt blir det lilla som är bestämt, kanske det bara ska fortsätta stå som det gör? ändå).


    Även om jag egentligen bara vill be exet dra så långt bort de bara går så tänker jag inte det..

    Han ställer till det mer än att gör nytta när han dyker upp som gubben i lådan och agerar lekfarbror när det passar.. =(

    Jag kommer låta flickan ta ställning själv sen när hon blir äldre och jag kommer inte neka umgänge såvida vi inte är sjuka.

    Men jag kommer stå fast vid att varannan helg är hans och vi tar den helgen som det kommer och bokar aldrig in något.. T. Ex kalas osv.

    Jag har sagt till klasskamraters föräldrar att flickan kanske kommer på kalaset på lördag.

    Hon kommer inte om pappan hör av sig.

    Hittills har det funkat.
Svar på tråden Är det värt att försöka få EV?