Anonym (B C) skrev 2021-04-05 12:21:34 följande:
Kan nog handla om att föräldrarna då blir äldre och kanske inte har lika mycket att erbjuda därav tidsmässigt (levnadstid), ork, aktiva släktingar osv.
Andra saker som jag märkt retar folk är just ivf då det kostar deras skattepengar och de anser att de äldre föräldrarna skitit i att familjeplanera.
Måste motvilligt erkänna att jag också tycker det tar emot att tänka på par som börjar vid 40 liksom. Kan inte låta bli det men ser lite ner på det, jättehemskt men kan inte hjälpa det. Känns lite... omoget och desperat och inte så schyst mot barnet, mer som en desperat handling för att till varje pris ha ett barn i etablissemanget typ. Vill verkligen inte tycka så och vet inte varför jag retar mig på sånt förutom att det oschyst mot barnet då. Känns passé. Som att man inte inser att man är gammal och typ borde gjort det för längesen. Folk som aldrig blir gamla eller växer upp. När naturen säger ifrån på alla sätt och ändå till varje pris ska man plåga sin kropp och sitt psyke tio år för sent typ och lägga sjuka belopp på det både från samhällets sida och privat. Men håller tyst om de åsikterna självklart när jag träffar på äldre par. Har också ofta sett äldre par speciellt kvinnor som behandlar yngre dåligt och har därför också svårt att genuint släppa in äldre kvinnor tyvärr. Mycket fördomar om att man skulle vara lågutbildad fast många av oss jag bland annat har mycket hög utbildning. Plus att de ofta ser ner på folk med yrken som inte kräver utbildning och gärna slänger sig med uttryck som att de absolut inte vill uppfattas som white trash och är rädda för att bo på fel ställe och ha fel namn på sina barn och därför hellre väntar 20 år med att skaffa barn. Har svårt för hela den folkgruppen mammor kring 40 helt enkelt eller pappor som börjar försöka vid 40. Förlåt men är helt ärlig.
Tänker att om man är 40+ får man ju inte del av skattefinansierad IVF utan betalar allt ur egen ficka. Hur ser du på det?
Jag tycker det är ledsammet att läsa det du skriver. Jag ser inte ned på andra pga yrkesval. Anser att alla yrken behövs för samhället och min dröm för mitt:mina barn är att de blir lyckliga och omtänksamma personer - inte att de doktorerar eller väljer en prestigefull utbildning om de inte vill det själva. Känner mig extremt dömd av dig när jag läser det du tänker om sådana som mig - sedan är ju samhället så att fördomar finns - men så du vet hur det påverkar andra också med det sättet att se på äldre föräldrar.
Men intressant att höra ändå för att veta vilka fördomar man har att vänta sig lite.